FAF skrev:
Vad roligt med en massa kommentarer!
Lite funderingar:
*Min tanke ligger i att modulen ska vara lätt att bygga, helst starta från en plan skiva med t.ex en korkbanvall ovanpå, alltså gaveln på modulen rektangulär.
*Många skruvhål i gaveln t.ex var 50 mm.
*Ska huvudspåret placeras i mitten eller i fram eller bakkant?
*Vid flerspår ska man hålla sig till ett avstånd mellan spår eller räknat från modulkant?
Fremo kan nog vara möjlig att adaptera men man bör nog referera till NMRA standarder där det finns.
Fortsätt kommentera!
/Gunnar
Hej Gunnar!
Håkans kommentarer är tänkvärda!
Dock så bör modulen vara utformad för sitt ändamål - trafikspel eller mässor/utställningar. Här har du två olika typer att jämföra:
- FREMO som är framtagen för trafikspel (höjd över golvet 130 cm) resp
- Västeråsmodulen som är mera lämpad för mässor/utställningar (höjd över golvet 106,7 cm) då den har spåret i framkant och en definierad bakkant där man enkelt kan sätta på en bakgrundskuliss. MMM har FREMO-höjd på sina Västerås/MMM-moduler.
Min aspekt är:
*1 En låda med "öppet" ramverk inbjuder till bygge med ett mer varierat landskap. Modulen blir dessutom vanligvis lättare.
De som bygger smalspår (H0m, 12mm) enligt förebild från "Lenz-Normalien" har den typen av gavlar. De gavlarna är helt rektangulära med 4 mm banvall(?) och utan diken.
Personligen föredrar jag moduler som är runt 50 cm breda - det ger mig en bild av "tåg i landskap".
*2 "En juste tving löser allt" - här ser jag ingen poäng med många hål. FREMOs 50 cm breda moduler har 3 hål. Hamburgs 0-klubb har 2 hål på "dörrmodulerna" (20 cm breda) övriga 3 eller 4 beroende på bredd. Vanligast är att ha ett centrumhål och 2 sidohål för att få en jämn anslutning. Tveklöst vanligaste bulten är M8 och i 12 mm hål.
*3 Centrerat läge gör att (kurv-) modulerna blir vändbara. Har man en standardiserad bredd på modulernas
gavlar blir det inga vassa hörn att slå i när man går brevid och kör tåg. Olika bredder (t ex stationsområden) har "ostbits-formade" moduler/segment i ändarna.
Centrerat läge gör att båda sidorna på modulen kan räknas som "framsida".
- följdfrågan här blir om man ska ha en gemensam gavelprofil a la FREMO eller gavelprofil enligt byggarens önskemål a la Västeråsmodulen? Och följdfrågan blir om man ska ha en gemensam grön färg i modulövergången? Lite av det som Jan F var inne på tema och epoker.
Ska modulerna främst vara för publikkörningar så rekommenderar jag starkt att ha spåret mot framkant och en bakgrundskuliss - se vidare bl a NMRAs modulnormer eller ursprungliga Västeråsmodulstandarden.
För trafikspel - så är ett centrerat spår att föredra, då man kan gå på valfri sida och ändå ha "uppsikt över tåget". Bakgrundskuliss går givetvis att montera på moduler med centrerat spårläge - då bör man kunna sätta kulissen på valfri sida.
*4 Beroende på om man har centrerat spårläge eller förskjutet så kräver det sin särskilda lösning. Likaså om man ska kunna montera en enkelspårsmodul mot en dubbelspårsdito.
Jfr gärna FREMOs lösning (centrerat spårläge) mot Västeråsmodulen (räknat från bakkant och sidoförskjutet). MMM har vänt på Dagermans (Västeråsmodulens skapare) system och räknar från framkant.
* I ert fall med svensk 891 så hade jag nog valt att utgå från FREMOs gavelprofil F (lågprofil och helt flat) och anpassat banvallen efter svensk 891-standard (banvall, bank och diken).
Enats om en gemensam förg (landskap) vid modulövergången, liksom epok och tema. Förslagsvis åren runt förstatligandet av TÖJ - för att kunna motivera så många olika fordon som möjligt.
Använt kantskarvar och körströmkablage enligt FREMO-standard. (hane+hona och ingen strömbrytare). Radier och växelvinklar enligt FREMO H0m-standard.
Ställt krav på att rullande ska följa NMRAs normer om vagnsvikter och hjul enligt dito standard. Koppel väljer ni själva. Att "låna" standarderna från MJK 3-foten, är nog inte helt fel.
Till sist besök några träffar och "känn av" atmosfären och fråga om tips & råd - innan ni börjar med en helt egen standard. Genom att "låna" valda delar från en etablerad standard så finns det många som tänkt och provat - lita av att gå på "mammas gata".
/ Urban J å
Södra station