Sista försöket

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Hejsan alla. Som nybliven medlem här på forumet så tänkte jag presentera mig lite. Halkade in på mj som 47-åring 2014 när föräldrarna undrade vad göra med märklingrejerna från 70-talet. Resultatet blev att de sparades av mig och ett första försök till hemmabana inleddes. En standardbana i tre nivåer påbörjad och byggdes på i ca två år innan projektet lades ner pga missnöje med mellannivån samt platsbrist då det hela byggdes i vardagsrummet. Jag hade också börjat med moduler under tiden vilket har blivit min huvudsakliga hobbyinriktning. Har hunnit med 10-12 moduler (beroende på hur man nu räknar). Är medlem i MMM och deltar på de flesta träffar som anordnas. De flesta av modulerna är 2/3R men deltar även med några moduler i SSM.
Moduler är roligt att bygga och det är kul att träffa andra likasinnade och publiken på träffarna. Dock har jag saknat att kunna köra tåg hemma och har sedan en tid funderat på något smalspårigt pga platsbrist. Har nu bestämt mig för att börja bygga en bana i H0e. Det första loket är införskaffat och i dag började jag yxa till två gamla ivar-hyllor som ska bli stativ till grundplattan som blir 120x70 cm. Första ideen var en enkel ivarhylla och en skiva på 120x60 men nu när jag vridit hyllorna 90 grader får jag fyra hyllplan för ikeas plastbackar stället för två. Bild på det kommer när jag skruvat ihop det hela.
Senast redigerad av LarsRobert den fre 09 aug 2019, 21:05, redigerad totalt 2 gång.
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Jag har kollat ganska mycket efter spårplaner på nätet och har hittat en som känns bra just nu. Den innehåller ungefär det jag vill ha och på den plats som finns tillgänglig. Försökte lägga upp en bild på spårplanen men misslyckades. Vet inte hur jag ska verifiera URL? Hur gör man det?
Nästa steg är att beställa räls och sen massvis med testkörning. Måste också lära mig växlar eftersom jag är en gammal 3R:are.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Sista försöket

Inlägg av Olof »

Hej LarsRobert, välkommen!

Var stöter du på texten "verifiera URL"?

Använder du den "fullständiga redigeraren" när du vill lägga till bilder?
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (1.68 KiB) Visad 9385 gånger
I den fullständiga redigeraren finns en tabb som heter bilagor som används för att lägga in bilder. Har du hittat den?
Skärmklipp2.PNG
Skärmklipp2.PNG (18.56 KiB) Visad 9385 gånger
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Stulen spårplan 1
Stulen spårplan 1
1nixniev5.jpg (54.44 KiB) Visad 9371 gånger
Nu funkar det. Tack för hjälpen Olof!
Så här ser det alltså ut i mitt huvud just nu, minus fummelgården, men först ska det införskaffas räls. Efter att ha läst på och frågat några modulvänner så blir det Peco. Hur funkar Pecos växlar? Vad ska man driva växlarna med? Jag har tänkt använda den minsta sorten. Ska bli spännande att tvingas lära sig lite nytt.

Kommentarer, åsikter och tips om spårplanen emottages gärna!
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

I dag har jag varit och åkt ångtåg på Jädraås-Tallås Järnväg. Det var en fin upplevelse (åkte två resor). Nu har detta inget med mitt kommande bygge att göra men jag hoppas att någon från föreningen kanske läser detta och vill bara säga TACK för en fin dag. Otroligt skick på allting och bra puts på fordonen. Det här blir nog en grej som ska göras varje sommar i framtiden.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Sista försöket

Inlägg av Olof »

Jag antar att Pecos 009 växlar är lika som deras andra växlar. I så fall har de en kraftig fjäder som gör att växeln ligger i rätt läge efter omläggning. Det funkar alltså bra att lägga om dem för hand, antingen direkt med fingret eller med någon form av stång.
Pecos egen växelmotor saknar därför fjädrar eller annat som håller växeltungorna kvar i rätt läge.
Om man vill ha mer konventionell kontroll av växlarna så kan enkelt man ta bort fjädern.

För DCC drift behöver man göra en liten omkoppling så att tungorna alltid har samma polaritet som närmaste räl för att undvika kortslutning när något hjuls baksida rör tungan. (I normala fall har båda tungorna samma polaritet som hjärtstycket.)
Det finns rätt många beskrivningar om hur detta görs på nätet. På nollan växlarna skall man kapa ett par trådar och löda separat matning till dem men jag vill inte gå in på några detaljer ifall 009 växlarna avviker.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Tack för det Olof! Jag har läst på lite och tror jag fattat en del. Själva modifieringen av växlarna hajar jag men vad jag sen väljer för drivning återstår att se. Enklast verkar vara Pecos egna lösning men servon verkar lite roligare. Inget brådis med att ta det beslutet. Att fundera länge är kanske min bästa gren.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Sista försöket

Inlägg av Björn D »

Hej!
PECO har tre olika växlar för 9 mm smalspår med olika radie, förutom Y-växeln.
457 mm (18") som har en metallkorsning (det som ofta felaktigt kallas fört hjärtstycke i mj-sammanhang) som matas elektriskt.
304 mm (12") som har en metallkorsning som matas elektriskt.
228 mm ( 9") som har en plastkorsning.
Plastkorsningar är ett otyg och ger dålig driftssäkerhet. På stora tunga H0-lok med många hjul som plockar upp ström kan det fungera men inte på små lätta fåaxliga smalspårsmodeller.
PECO:s första smalspårsväxlar var just 9" och med plastkorsning och de blev en flopp. De uppgraderade dem så att de fick en metallkorsning som matades via tungorna. De ersattes senare av 12"-växlarna. Men jag förstår inte varför PECO när de reintroducerar 9" växlarna åter väljer att förse dem med plastkorsningar. Det blir lite lättare att bygga elektriskt med driftssäkerheten försämras rejält.
Men det finns ett exotiskt alternativ som få känner till. Japanska Shinohara tillverkar smalspårsväxlar för 9 mm spårvidd! De finns i två radier 150 mm och 200 mm, dessutom har de metallkorsningar! De har också en nättare rälsprofil code 60 ( 1,5 mm hög) jämfört med PECO:s code 80 (2,0 mm).
Shinoharas H0e/009/H0n2½/H0n30 säljs av Engelska Scale Link Shinoharas H0e sortiment. De saknar låsning av tungorna så det får man ordna själv med t.ex. PECO:s PL-12.
Slutligen har Minitrains växlar med 140 mm radie och en mycket kort isolerad korsningsspets, betydligt bättre än PECO:s 9" växlar. Andeas Schoenfeld som ligger bakom Minitrains brukar vara bra på att ta fram fungerande modeller och lösningar men jag har ingen egen erfarenhet av dessa växlar. Men jag har för mig att Henrik Laurell har testat dem.
PECO sälj ju av MJ Hobbyexperten och Habo Hobby, Minitrains av Habo Hobby och MJ-Specialisten (som även säljer Tillig växlar med elektrisk korsning för H0e, men de har nog för stor radie för dig).
Med vänlig hälsning
Björn D
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Tack Björn! Jag kommer beställa grejer nästa vecka när semstern är slut. En rälsoval, några växlar och diverse skarvjärna blir det för att lära mig hur det funkar. Ska bli intressant att få se och klämma på prylarna. Funderar lite på om det finns något ställe där det går att snitta rälerna på de små peco-växlarna eller om de är för små?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Sista försöket

Inlägg av Olof »

Angående spårplanen
Fundera på om du kan vrida ovalen några grader så att spåren inte ligger parallellt med kanterna. Det gör mycket för realismen.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar