Fästa rälsen

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fästa rälsen

Inlägg av Olof »

Ett alternativ till träbit är att använda en blyertspenna. Gnugga toppen (den ända man inte skriver med) mot rälsen. Pennan är lätt att hålla i, är gjord av ceder som är lagom hårt och grafiten smörjer rälsen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Fästa rälsen

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har hört det om rälskautschuk, men själv aldrig haft några problem.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Fästa rälsen

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det kan ju vara olika rälsfabrikat som är olika känsliga för rälskautschuk.

Med vänlig hälsning
Daniel
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Fästa rälsen

Inlägg av CGO »

Generellt om Rälskautschuk. Pecos repar men inte Trix:s (jag skrev tidigare något annat märke). Ballastar du spåret och fäster det med vitlim i vatten och dessutom målat rälerna får du en hinna på där hjulen tar upp ström på ovankanten av rälerna. För att få bort den måste man använda något som tar bort det effektivt. Trix rälssudd är det bästa, ganska mjuk och fungerar bra. Pecos är alldeles för hård och repar.
Att gnida med bomullstops i kemisk ren bensin fungerar inte, dels för att bensinen dunstar och dels för att du förvisso får rent men att det oxiderar snabbt efteråt.
Mina erfarenheter efter dels en bana som existerade i 15-18 år och dels en ny bana är att katschuken fungerar bra. Den får man också använda på gamla lok som fått starkt oxidering på hjulen. Kör du däremot med Märklin kan du glömma hela den här diskussionen.
Skriv svar