Sida 1 av 2

Fästa rälsen

Postat: mån 18 jul 2016, 14:25
av bosval
Som helt ny i smalspårs hobbyn (9 mm), är min fråga, hur fäster ni rälsen på underlaget?

Re: Fästa rälsen

Postat: mån 18 jul 2016, 14:56
av Olof
Vitlim eller latexfog men det finns säkert bättre sätt.

Olof

Re: Fästa rälsen

Postat: mån 18 jul 2016, 18:06
av Jan Frelin
Latexfog är rätt bra, ta en transparent!

Re: Fästa rälsen

Postat: ons 20 jul 2016, 12:36
av Björn D
Hej Bo(?)!

Både vitlim och latexfog bör fungera bra, själv har jag mest erfarenhet av det förra och då mot träunderlag (plywood). Vad är det för underlag som du ska fästa rälsen emot. Vitlim fäster förvånansvärt bra på plastslipers och bildar en relativt stel fog. Latexfogen är lite flexigare och min erfarenhet är att räls kan börja att krypa om den befinner sig i spänning. Normalt inget stort problem om den inte råka befinna sig i en modulskarv där bara någon tiondels millimeters rörelse kan ställa till med problem.

Om du använder flexräls ska du om möjligt undvika att skarva den i kurvor då dessa gärna utvecklar sig till "knyckar" som ställer till med problem. Sedan tycker jag att det är bra om man lämnar små expansionsgap mellan rälsändarna i skarvjärnen. Det behöver inte vara tiondels millimeter. Jag har använt små 0,2 mm koppartrådar distanser. (Dessa 0,2 mm koppartrådar hittar jag i vanliga 230 volts lampsladdar. Varje ledare är uppbyggda av 18 0,2 mm trådar och det finns ju två ledare i varje sladd, så 1 dm sladd genererar 3,6 m 0,2 mm tråd!) Expansionsgapen behövs inte så mycket för att rälsen rör sig utan att underlaget rör sig beroende på luftfuktigheten, i alla fall när det gäller träunderlag.

Jag anser även att man ska löda matningssladdar på alla längre rälsbitar. Det är mycket lättare att göra det innan man monterar rälsen och man behöver inte koppla in den utan de kan bara sluta under byggskivan. Men det är jättesvårt att löda dit matningar efter att rälsen är lagd. Nysilver leder inte ström speciellt bra och skarvjärnen har också sina begränsningar.

Att löda matningssladdar på undersidan av rälsen är inte så svårt.

Kapa bort plasten under rälerna mellan två slipers. Fila rent undersidan av rälen med en nålfil eller ett fint sandpapper (en sandpappersnagelfil går i nödfall).

Förtenna rälens undersida med en riktigt varm lödpenna med ren spets. Jag värmer rälen några tiondels sekunder innan jag tillför ett tunnt (1 mm eller tunnare) lödtenn till lödstället så att det både rör vid rälen och lödspetsen. När tennet smälter försök att smeta ut det lite, vilket måste gå snabbt, för det fungerar bara så länge som inte all fluss i tennet ångats bort. Nysilver inte bara leder ström dåligt utan även värme. Så det går att löda precis i närheten av plastsliperserna om man är snabb, det ska vara över på någon sekund.

Skala kabeln (bör vara tunn modelljärnvägssladd), tvinna koppartrådarna och förtenna. En annan möjlighet är att använda 0,5 mm oisolerad koppartråd

Löd fast kabeln vinkelrätt på rälens undersida. Man känner när tennet smälter, vänta någon tiondels sekund, plocka bort lödpennan och håll sladden på plats tills tennet stelnat.

Kontrollera att lödningen håller genom att dra (lite lagom) i sladden.

Klipp bort överskottet på den förtennade biten av sladden.

Vill man spara på antalet borrade hål låter man sladdarna gå ned mellan rälerna (använder man oisolerad koppartråd bör varje tråd få "sitt hål".

Mvh
Björn D

Re: Fästa rälsen

Postat: ons 20 jul 2016, 16:53
av Olof
Björn D skrev:Hej Bo(?)!
Kapa bort plasten under rälerna mellan två slipers. Fila rent undersidan av rälen med en nålfil eller ett fint sandpapper (en sandpappersnagelfil går i nödfall).
Gör detta efter att du bockat flexrälsen till rätt form. Slipersen måste kunna röra sig när man böjer flexrälsen och det kan de inte om där sitter en sladd.

Gissa hur jag lärde mig detta :-)

/Olof

Re: Fästa rälsen

Postat: ons 20 jul 2016, 21:08
av Jan Frelin
Vid modulskarvar behöver man löda rälerna i något som sitter ordentligt, jag brukar skruva i ett par mässingsskruv i gavel innan jag sätter dit spåret.

Re: Fästa rälsen

Postat: fre 22 jul 2016, 11:29
av HJP
Björn D skrev: Kapa bort plasten under rälerna mellan två slipers. Fila rent undersidan av rälen med en nålfil eller ett fint sandpapper (en sandpappersnagelfil går i nödfall).
*****
Möjligen en felskrivning, av Björn, men använd hellre slippapper, än sandpapper.
Slippapper är till för metall, medan sandpapper är till för trä.

Re: Fästa rälsen

Postat: tis 26 jul 2016, 16:38
av CGO
Hej. Efter att ha byggt flera mj banor har jag kommit fram till en teknik som fungerar riktigt bra och är billig. Köp 2-3 cm blåa bonocellplattor som Du limmar fast på plywood eller MDF board. Lägg ut rälsen som du vill ha den och markera runt den med en tuschpenna. Skär ut diken mm så att du får en banvall. Måla den blåa bonocellen med akrylfärger som spädes ut i vatten. När det torkat lägg ut vanligt vitlim (snickarlim) och nubba fast rälsen tillfälligt med rälsspik. Lägg tyngder ovanpå (böcker, bly eller sten eller vad du hittar). När limmet torkat tar du försiktigt bort rälsspiken, målar rälerna på in och utsidan med rostfärg ( typ Humbrol 62), när det torkar ballastar du rälsen med t.ex. blästersand (finns på Biltema, en säck räcker livet ut). När det torkat slipar du av lim och färg med en rälskautschuk (Limas är bra, finns på MJ-hobbyexperten). Detta fungerar, har provat det på flera anläggningar. Vid växlar bör du skära ut en grop under själva växelföraren, ev lägga på vaselin så att du inte limmar ihop växeln.
Lycka till.
//CeGe Olsson

Re: Fästa rälsen

Postat: tis 26 jul 2016, 16:38
av CGO
Hej. Efter att ha byggt flera mj banor har jag kommit fram till en teknik som fungerar riktigt bra och är billig. Köp 2-3 cm blåa bonocellplattor som Du limmar fast på plywood eller MDF board. Lägg ut rälsen som du vill ha den och markera runt den med en tuschpenna. Skär ut diken mm så att du får en banvall. Måla den blåa bonocellen med akrylfärger som spädes ut i vatten. När det torkat lägg ut vanligt vitlim (snickarlim) och nubba fast rälsen tillfälligt med rälsspik. Lägg tyngder ovanpå (böcker, bly eller sten eller vad du hittar). När limmet torkat tar du försiktigt bort rälsspiken, målar rälerna på in och utsidan med rostfärg ( typ Humbrol 62), när det torkar ballastar du rälsen med t.ex. blästersand (finns på Biltema, en säck räcker livet ut). När det torkat slipar du av lim och färg med en rälskautschuk (Limas är bra, finns på MJ-hobbyexperten). Detta fungerar, har provat det på flera anläggningar. Vid växlar bör du skära ut en grop under själva växelföraren, ev lägga på vaselin så att du inte limmar ihop växeln.
Lycka till.
//CeGe Olsson

Re: Fästa rälsen

Postat: tis 26 jul 2016, 21:24
av Daniel Bergqvist
Rälskautschuk / rälsgummi repar rälsen och smuts fastnar i reporna, vilket gör att strömupptagningen till loken försämras. Så många avråder bestämt från att använda rälsgummi för att rengöra rälsen. Använd istället en träbit, ev. med något skarpt t ex kemisk ren bensin, för att rengöra rälsen då trä inte repar. Använder man bensin bör man dock vara försiktig och se till att det är torrt innan man börjar köra för att undvika brandfara.

Med vänlig hälsning
Daniel