Sida 1 av 2

Stockhamn

Postat: ons 23 sep 2015, 20:46
av CGO
För att haka på Stadsholmen byggde jag en del av det här kvarteret för några år sedan, skala 1:35. Material kapaskiva, sandpapper, konstnärsoljefärg samt lite annat. Det tar en *****plats, jag har byggt ytterligare några kåkar i denna härliga skala men det tar viss plats.

Bild

Och här förebilden. Okänd fotograf/Stockholms stadsmuseums arkiv

Bild

Re: Stockhamn

Postat: ons 23 sep 2015, 22:38
av ehrpet
Härligt CeGe – kul att se!
Femvåningshus i den här skalan blir imponerande stora.
Men var har du resten? Och blir det några tåg?


//
Peter

Re: Stockhamn

Postat: tor 24 sep 2015, 20:08
av CGO
Jag har en liten bana i denna skala, bilder kommer.

Re: Stockhamn

Postat: mån 05 okt 2015, 19:03
av CGO
Kanske bör man förlägga artiklar om en bana i tidningen "Smalspårigt", ännu viktigare nu när Allt om Hobby tycks ha gått omkull. Visst är det kul och snabbt att slänga ut ett par bilder här i forumet men tidningen bör vi prioritera med bra bilder och roliga artiklar, eller?
Så min numera rivna bana i skala 0n30 kommer i kommande nummer av "Smalspårigt" liksom min lilla 1-35 bana som har signaturen CGJ, 10 meter körsträcka, kan låta mkt, men i skala 1:35 är det ingenting. Visserligen en punkt-till-punkt bana med två stationer och en liten hamn, men det blir trångt, särskilt när bredden är 40-60 cm allena.
Jag tycker nämligen det är kul att köra, rangera mm och se grejerna röra sig. Annars skulle jag byggt tittskåp, de kan man bygga in så dammet inte tar över. Det värsta är att 35-skalan är för stor men det blir nollan också om man vill ha normalt familjeliv. Med tilltagande ålder, sämre syn, darriga fingrar så funkar inte HO för mig och visst har jag prövat H0-9 men jag har aldrig trivts med det smalspåret, blir för litet. Byggde för många år sedan en sektionsbana i den skalan men den är sedan många år riven och utplånad. Försökte bygga om till skala S, 1:64 till Sn2, alltså 9 mm x 64 = nästan 2 fot men tappade intresset trots att det blev en bana. Stämjärn är bra när man ska få loss räls och växlar men att löda smala räler, huvva.
Nästa steg vore att bygga en liten LGB bana i trädgården men då får väl grannarna spader. Dessutom kostar det en slant. Bättre att åka med ÖSLJ eller Ohsabanan istället. :!:

Re: Stockhamn

Postat: mån 05 okt 2015, 20:17
av Anders Östlund
Visst är det kul och snabbt att slänga ut ett par bilder här i forumet men tidningen bör vi prioritera med bra bilder och roliga artiklar, eller?
Helt rätt! :)
Ser redan fram emot nästa nummer!

Hälsar,
Anders Ö

Re: Stockhamn

Postat: tis 06 okt 2015, 10:20
av Hauk
CGO skrev:Kanske bör man förlägga artiklar om en bana i tidningen "Smalspårigt", ännu viktigare nu när Allt om Hobby tycks ha gått omkull.
Va? Har Allt om Hobby gått konkurs? Forklar!

Re: Stockhamn

Postat: tis 06 okt 2015, 10:49
av Graffen
Jo, AoH har begärt likvidation av bolaget.
http://www.allabolag.se/5561067678/Allt_om_Hobby_AB

Re: Stockhamn

Postat: tis 06 okt 2015, 11:10
av Olof
Tråkigt men tack för upplysningen.

/Olof

Re: Stockhamn

Postat: tis 06 okt 2015, 12:33
av Anders Östlund
Håll an med att sälja skinnet lite...

Det kommer ut två nummer till i förlagets regi, sen är det oklart... Det pågår aktiviteter för att få till fortsatt utgivning. Om det kommer ny regi, vilket vi får hoppas, så är det synd att dödförklara redan nu. Det som verkar vara helt klart är att familjen Stenbom hoppar av som Hobbytidskriftsutgivare...

Fick det beskedet idag vid en fråga om hur det låg till med annonsdeadline för nästa nummer.

Hälsar,
Anders Ö

Re: Stockhamn

Postat: tis 06 okt 2015, 20:55
av CGO
OK, Bra Anders. Misstänkte något sådant. I annat fall får väl Du och någon annan ta över.

Jag ska dock här gå emot min text ovan med ett smakprov från min 1-35 bana. Kiosken i Carlsarp vilken hämtat sin förebild från den rivna i Tidaholm (fast den var tillbyggd två ggr i dess längd). Jag har byggt den i nollan också men här i större skala. Caféet till höger (som hämtat fasaden från ett hus i Vaxholm, nu rivet), Café Hemtrevnad sköttes av ett argsint men rekordeligt fruntimmer.

Bild