Anläggning i sin linda

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Anläggning i sin linda

Inlägg av Erik R. »

Håller på och planerar min fösta anlägggning i h09.
160x 50 cm.
Nu har jag en fråga angående Pecos flex räls SL-400x.
Vilken är minsta radien denna flexräls klarar av.

God fortsättning på påsken.

Erik R.
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av Per N »

Hej!

Jag har krökt Peco´s H0e-flexräls till Eggerbahnradie, d.v.s. 15 cm. Det går men rekommenderas inte.
Det som inte går bra är att skarva flexrälsen med denna snäva radie - knycken som blir resultatet är en utmärkt urspårningsanledning! Tro mig - stödjande mässingsspik mm. hjälper inte.
Beroende vilka fordon Du planerar att köra med skulle jag föreslå 20 - 27 cm radie. Själv håller jag mig numera till Roco´s 27 cm radie, för att vara säker på att få runt kommersiella H0e modeller inklusive Roco´s åttakopplade stütztenderlok (D-2) från Mariazellerbahn.
Med Vänliga Hälsningar
Per N
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Om man måste skarva flexräls i kurva i snäv radie så hade jag provat att lägga ut två längder flexräls efter varandra så att de ligger på linje. Sedan hade jag skarvat dem med skarvjärn av metall och lött ihop båda skarvarna så att båda rälerna i skarvjärnet är ordentligt fastlödda i skarvjärnet. Därefter hade jag lagt kurvan.

Observera att jag inte har provat ovanstående, men rälerna får en helt annan stabilitet om de är fastlödda i skarvjärnet och inte bara inskjutna i det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av Per N »

Hej!

Lödda skarvar hjälpte dessvärre inte i ovanstående fall - påkänningen blev för stor.

MVH / Per N
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av Erik R. »

Tack för svaren. Loken, för det är de jag tänker på i första hand är Minitrains.
Klassiska skarvjärn känns som det bästa valet. Kan alltid prova att förstärka en dylik skarv medelst lödning.
Det blir som ofta lite try and error. Rälsen är ju rätt ändå hyfsat rätt billig.

:)

Erik R.
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av clas ahlstrand »

Undviker att böja 9 mm flexräls till snävare radier än ca 30 cm. Tycker risken för "knyckar" istället för en jämn kurva är för stor. Kanske är jag helt enkelt för klumpig och hårdhänt.

Genom att lägga skarven med åtminstone 5 cm förskjutning mellan rälerna, så att skarvjärnen inte kommer mitt för varandra, blir det något lättare att få kurvan mjuk även här.

Lättaste metoden att undvika knyckar är förstås att använda sektionsräls.

För H0e tillverkar Peco numera kurvbitar med 228 mm radie:
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=63611
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=63609
(Efter vad jag förstår samma räls som säljs av Minitrains: http://www.minitrains.eu/mt-acc.html)

Roco har sektionsräls i H0e med radien 261,8 mm:
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=30408

Pecos sektionsräls är av typen Crazy Track, dvs med oregelbundna sliprar. Rocos sektionsräls är däremot vid sina sinnens fulla bruk, har alltså normala sliprar.

Ytterligare alternativ är att använda sektionsräls för N-skalan, som kan erbjuda snävare kurvor. Frikostigt med ballast döljer de mindre och tätare placerade sliprarna. Varannan sliper kan också skäras bort eller målas i samma färg som ballasten.

Minitrix 194,6 mm radie (R1):
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... ntity=9707
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... ntity=9709
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... ntity=9711

Tror det finns japansk 9 mm sektionsräls med ännu mindre radier, men vet inte vilken tillverkare. Då långt ifrån alla H0e-fordon klarar R1, har ännu snävare kurvor dock högst begränsat användningsområde.
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av Erik R. »

Av de två Pecoräls du länkar till är den första, ST 412, samma som de vilka följer med Minitrains sats.
Jag har köpt en dylik sats, väntar nu på mina lok för att testa.
Flexräls vill jag använda för att få lite mer flexibilitet i vissa delar av anläggningen, i synnerhet där kurvorna slka ligga.
Jag är tacksam för alla råd jag får.
Inget nämnt inget glömt.

Erik R.
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av Miesenberger »

Halloj,

Jag håller med övrig i tråden att, om det går, undvika skarvar i allt för snäva kurvor.
I mitt egna fall så blir banorna ganska små och då är tillgången på rakspår väldigt begränsad.
Det blir oftast kurvor med ca 15 cm radie och skarvar mitt i en kurva.
Jag använder Pecos Electrofrog växlar och flexräls (SL-400x).
För att kunna böja lite friare och få ett jämnare avstånd mellan sliprarna brukar jag skära bort de distanser
som sitter mellan sliprarna på undersidan.
Själva skarvandet är en utmaning, jag försöker att göra en liten super-kort raksträcka vid skarven för att minska
påfrestningarna på skarvjärnen. Löda är en bra ide men ibland måste man använda isolerade skarvjärn.
Provkör sedan grundligt och sedan lite till. Funkar det inte så riv upp och bygg om innan ballasten är lagd.

Bild

Yttermåttet på denna bana är 34 cm, så radien blir ca 15. För att dölja knycken som blev så passade det bra med en vägövergång.

Bild

Närbild på övergången.

Bild

En annan skarv, denna gång med stödspik för plast-skarven.

Häls,
/P
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av Erik R. »

Det var mer goda tips och med bilder som gör det lättare att förstå.
Börjar nu tro att även jag ska kunna åstadkomma den anläggning
jag så gärna vill se fullbordad.

Erik R.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Anläggning i sin linda

Inlägg av Björn D »

Hej Erik!

Det lättaste och säkraste sättet att slippa "skarvknyckar" i kurvorna är att undvika att förlägga skarvar i kurvor. Desto snävare kurvor desto större problem. Att det går har ju bl.a. Patrik visat och man kan ju se det som en utmaning. ;-)
Japanska Shinohara har både snävare växlar och kurvor, både en 150 mm och 200 mm variant finns. Även rälen är lite klenare, code 65 (65 tusendels tum) => 1,65 mm jämfört med PECO:s code 80 => 2,03 mm.

Tyvärr har de lite annorlunda standard jämfört med PECO och NEM vilket gör att man måste fixa till Shinoharaväxlarna för att de ska fungera problemfritt (inte så svårt) eller ändra spårvidden lite på vissa fordon, vilket jag avråder ifrån.
Shinoharas H09/H0e sortiment finns att köpa från Scale Link i Storbritannien om man nu inte vill idka direktimport från Japan.

http://www.scalelink.co.uk/
http://www.scalelink.co.uk/acatalog/Shi ... n2_5_.html

Med vänlig hälsning
Björn D
Skriv svar