Johan Winell skrev:
Jädrar vilket snyggt djup det är i bilden. Hur långt bort är bakgrunden?
Hatten av både för bygge och fotografering.
Hej Johan!
Jag brukar ju trixa med mina bilder ibland. Så även denna. Allt störande i bakgrunden såsom fönster, förvaringsskåp och verkstadsbänk - vilka syns på originalbilden - har klippts bort. Förgrunden, alltså själva anläggningen, är lagd på en bild ur en serie bilder som jag tog i somras och som jag håller på och jobbar med för att skapa en låååång bakgrund som är tänkt att montera på anläggningen.I övrigt har inte bilden manipulerats något mer.
/Göran
En snarlik bild publicerad lite tidigare i tråden. Här har dock den grå pappskivan som jag har som bakgrund på den förra bilden ersatts med en inklippt bakgrund. Håll med om att en schysst bakgrund lyfter hela bygget till en annan nivå?
/Göran T
Göran T skrev:
En snarlik bild publicerad lite tidigare i tråden. Här har dock den grå pappskivan som jag har som bakgrund på den förra bilden ersatts med en inklippt bakgrund. Håll med om att en schysst bakgrund lyfter hela bygget till en annan nivå?
/Göran T
Fantastiskt vacker bild Göran och bakgrundsbilden flyter verkligen ihop bra med modellen. Ser väldigt realistiskt ut det hela.
Vad har du smutsat plankgången med? Pulver, eller nån svartgråbrun wash eller kanske sån där kemisk åldring för trä, Age-It(?)?
Lasse M skrev:
Fantastiskt vacker bild Göran och bakgrundsbilden flyter verkligen ihop bra med modellen. Ser väldigt realistiskt ut det hela.
Vad har du smutsat plankgången med? Pulver, eller nån svartgråbrun wash eller kanske sån där kemisk åldring för trä, Age-It(?)? Som sagt, förbaskat vackert och stämmningsfullt.
Tack Martin och Lasse!
Plankgången är byggd av lösa NE-profiler som målats med förtunnad svart-brun färg och sedan limmats på plats individuellt. Jag tycker det är en utmaning att försöka få till bilderna så att allt hänger ihop precis som i en klassiskt uppbyggd målning eller fotografi med förgrund, mellangrund (centralpunkt) och bakgrund. Problemet med vår komprimerade modellvärld och våra kameror (nåja, de flestas kameror) är att skärpedjupet inte alltid blir så bra om man skall följa den klassiska kompositionen. Ett sätt är att beskära de allra suddigaste delarna (som jag alltid försöker lägga i förgrunden) för att på detta sätt få ett lite bättre skärpedjup. Jag är fortfarande mycket av en amatör när det gäller modellfotografering men jag tittar mycket på bilder av bl a Chris Nevard. Han bloggar och han har en egen hemsida och är flitigt anlitad som fotograf i engelsk mj-press. Hans bilder kan ses i senaste numret av tidskriften "MODEL RAIL". Chris Nevard är inte bara fotograf utan en riktigt duktig modellbyggare. Arne Wharf, Cement Quay och Catcott Burtle är några av de anläggningar han byggt. Bilder från dessa anläggningar finns att beskåda på Nevards hemsida som ni hittar här: http://www.nevardmedia5.fotopic.net/.
/Göran T
Har tdigare missat dina nya bilder Göran, de är ju fantastiska! Precis som du skriver så har ju bakgrunden mycket stor betydelse när det gäller fotografering av modeller. Här har du verkligen "fått till det", de är verkligen läckra!
1956 skrev:
Har tdigare missat dina nya bilder Göran, de är ju fantastiska! Precis som du skriver så har ju bakgrunden mycket stor betydelse när det gäller fotografering av modeller. Här har du verkligen "fått till det", de är verkligen läckra!
/Rikard
Rikard, håper du ikke har noe imot at jeg viser et eksempel på forskjellen mellom et bilde med og uten photoshophimmel.
Her er i hvertfall forsiden på siste MJ-bladet i to versjoner:
Vi hadde en redaksjonell diskusjon om slike manipuleringer, men vi ble fort enige om at dette er en forsvarlig form for manipulering.
Göran T skrev:
Jag tycker det är en utmaning att försöka få till bilderna så att allt hänger ihop precis som i en klassiskt uppbyggd målning eller fotografi med förgrund, mellangrund (centralpunkt) och bakgrund. Problemet med vår komprimerade modellvärld och våra kameror (nåja, de flestas kameror) är att skärpedjupet inte alltid blir så bra om man skall följa den klassiska kompositionen.
Det finns program som lägger samman de skarpa delarna från flera bilder. På så sätt kan man från en bild med skärpa i förgrunden, en med skärpa i mellangrunden och en med skärpa på lämplig del av bakgrunden få en bild med stort skärpedjup. Jag rekomenderar att Du provar ett sådant program om Du inte gjort det redan.