Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Winell skrev: Jädrar vilket snyggt djup det är i bilden. Hur långt bort är bakgrunden?
Hatten av både för bygge och fotografering.

Hej Johan!
Jag brukar ju trixa med mina bilder ibland. Så även denna. Allt störande i bakgrunden såsom fönster, förvaringsskåp och verkstadsbänk - vilka syns på originalbilden - har klippts bort. Förgrunden, alltså själva anläggningen, är lagd på en bild ur en serie bilder som jag tog i somras och som jag håller på och jobbar med för att skapa en låååång bakgrund som är tänkt att montera på anläggningen.I övrigt har inte bilden manipulerats något mer.
/Göran
MaxG
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 15:20

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av MaxG »

Beautiful layout!

Especially the 4 rail turntable is great!

Regards,
Max
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
En snarlik bild publicerad lite tidigare i tråden. Här har dock den grå pappskivan som jag har som bakgrund på den förra bilden ersatts med en inklippt bakgrund. Håll med om att en schysst bakgrund lyfter hela bygget till en annan nivå?
/Göran T
Martin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 19:58

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Martin »

Snyggt Göran!
/Martin
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Lasse M »

Göran T skrev: Bild
En snarlik bild publicerad lite tidigare i tråden. Här har dock den grå pappskivan som jag har som bakgrund på den förra bilden ersatts med en inklippt bakgrund. Håll med om att en schysst bakgrund lyfter hela bygget till en annan nivå?
/Göran T


Fantastiskt vacker bild Göran och bakgrundsbilden flyter verkligen ihop bra med modellen. Ser väldigt realistiskt ut det hela.

Vad har du smutsat plankgången med? Pulver, eller nån svartgråbrun wash eller kanske sån där kemisk åldring för trä, Age-It(?)?

Som sagt, förbaskat vackert och stämmningsfullt.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Lasse M skrev: Fantastiskt vacker bild Göran och bakgrundsbilden flyter verkligen ihop bra med modellen. Ser väldigt realistiskt ut det hela.
Vad har du smutsat plankgången med? Pulver, eller nån svartgråbrun wash eller kanske sån där kemisk åldring för trä, Age-It(?)? Som sagt, förbaskat vackert och stämmningsfullt.


Tack Martin och Lasse!
Plankgången är byggd av lösa NE-profiler som målats med förtunnad svart-brun färg och sedan limmats på plats individuellt. Jag tycker det är en utmaning att försöka få till bilderna så att allt hänger ihop precis som i en klassiskt uppbyggd målning eller fotografi med förgrund, mellangrund (centralpunkt) och bakgrund. Problemet med vår komprimerade modellvärld och våra kameror (nåja, de flestas kameror) är att skärpedjupet inte alltid blir så bra om man skall följa den klassiska kompositionen. Ett sätt är att beskära de allra suddigaste delarna (som jag alltid försöker lägga i förgrunden) för att på detta sätt få ett lite bättre skärpedjup. Jag är fortfarande mycket av en amatör när det gäller modellfotografering men jag tittar mycket på bilder av bl a Chris Nevard. Han bloggar och han har en egen hemsida och är flitigt anlitad som fotograf i engelsk mj-press. Hans bilder kan ses i senaste numret av tidskriften "MODEL RAIL". Chris Nevard är inte bara fotograf utan en riktigt duktig modellbyggare. Arne Wharf, Cement Quay och Catcott Burtle är några av de anläggningar han byggt. Bilder från dessa anläggningar finns att beskåda på Nevards hemsida som ni hittar här: http://www.nevardmedia5.fotopic.net/.
/Göran T
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Lasse M »

Tack Göran för både målningtips och fotograftips.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av 1956 »

Har tdigare missat dina nya bilder Göran, de är ju fantastiska! Precis som du skriver så har ju bakgrunden mycket stor betydelse när det gäller fotografering av modeller. Här har du verkligen "fått till det", de är verkligen läckra!

/Rikard
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Hauk »

1956 skrev: Har tdigare missat dina nya bilder Göran, de är ju fantastiska! Precis som du skriver så har ju bakgrunden mycket stor betydelse när det gäller fotografering av modeller. Här har du verkligen "fått till det", de är verkligen läckra!

/Rikard


Rikard, håper du ikke har noe imot at jeg viser et eksempel på forskjellen mellom et bilde med og uten photoshophimmel.
Her er i hvertfall forsiden på siste MJ-bladet i to versjoner:

Bild

Bild

Vi hadde en redaksjonell diskusjon om slike manipuleringer, men vi ble fort enige om at dette er en forsvarlig form for manipulering.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Olof »

Göran T skrev: Jag tycker det är en utmaning att försöka få till bilderna så att allt hänger ihop precis som i en klassiskt uppbyggd målning eller fotografi med förgrund, mellangrund (centralpunkt) och bakgrund. Problemet med vår komprimerade modellvärld och våra kameror (nåja, de flestas kameror) är att skärpedjupet inte alltid blir så bra om man skall följa den klassiska kompositionen.


Det finns program som lägger samman de skarpa delarna från flera bilder. På så sätt kan man från en bild med skärpa i förgrunden, en med skärpa i mellangrunden och en med skärpa på lämplig del av bakgrunden få en bild med stort skärpedjup. Jag rekomenderar att Du provar ett sådant program om Du inte gjort det redan.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar