Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Några nytagna bilder på FRITJOF i sin rätta miljö. Skutan ligger dock fortfarande och driver i hamnen utan förtöjning. Namnbrädor och förskansluckan ligger på tork och funderingar om hur stor en frälsarkrans var upptar mitt huvud. Någon somm kan bistå med ett svar? Det bör ju gå att räkna ut något så när eftersom man skall få igenom huvudet åtminstone men även en arm har jag för mig. Livbåten är målad men tyckte färgen blev fel. Jag tror den kommer att bli vit istället och med några öglor i för och akter så att den går att surra ordentligt ovanpå lastluckorna.
Bild

Bild

Bild
Besättningen på FRITJOF spanar ut över en lugn och fin Vättern. Det ser dock lite mörkt ut på himlen. Drar det ihop sig till oväder tro?
Göran T
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av loktok »

Imponerande snyggt som vanligt Göran.Tycker iden med en MJ bana som har kaj/lastplats är himla trevligt.Vet inte hur jag ska hunna klämma in det på min HHJ sträcka.Tanken med Helsingborgs hamn är övermäktigt.Eller smalspår överhuvudtaget på HHJ linjen ,men jag får bygga ut med 2 MJ banor kanske....
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Faen va läckert, och treskensspår!? Har du också funderat på en tjärat skeppsbåt? Är ganska svart i färgen efter ett par år...

Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Tack Lasse!
Det är något visst med "hamn möter järnväg", det håller jag med dig om och nu när jag har övervunnit min värsta "båtbyggarskräck" så kommer det att bli fokus på hamnmiljön i Rödesund ett tag framöver. Jag kan se slutet på bygget av den nuvarande skutan men har planer på en till och kanske en eller två pråmar. Önskemodellen är ju också passagerarångaren s/s Trafik. Men nästa steg är väl annars att lacka vattenytan så båten har något att spegla sig i.
Janne: Svart är ingen dum idé. Det är nog så det får bli. Då blir färgskalan ganska sammnhållen också med tanken på skutans färg.
/Göran T
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Peter Estelius »

Nu du Göran, nu närmar det sig slutet, och ett mycket gott sådant syns det mig. Du har lyckats väldigt bra med detaljerna och färgerna hittills.

Hela miljön i Rödesund börjar bli riktigt rätt och mysig. När det gäller frälsarkrans så har jag använt den minsta färdiggjutna jag kunnat få tag i hos Hobbycenter (som är min närmaste handlare i Gbg) de är för skala 1:100 men funkar bra för 1:87 också. Annars är en frälsarkrans ca 60 cm i ytterdiameter och kring 40 cm i "hålet". Tanken är ju att man ska kunna trä den över huvud och axlar för att kunna ligga inne i den och bli dragen till räddning.

När det gäller livbåtens/jollens placering så ser det rätt ut. Dock har jag ofta sett att man lägger ett par för ändamålet formade brädor som skydd mot skavhål i däckluckepresenningen. Det ger både bättre placering och mera rätt surrning. Jollen vit med eller utan rödmålad botten. Vit för att vara lättare att se nattetid.

Kul att du kommit över "båtbyggarskräcken", välkommen in i skaran som bygger hamnanläggningar med järnväg, bland det häftigaste som finns. Ska bli spännande att se vad som kommer härnäst.

@Lasse Loktok; Hamnar är oftast stora som i Göteborg, Stockholm eller Helsingborg, men det brukar alltid finnas en del som är lagom stor att passa in och med alldeles rätt känsla. Då behövs inte så stora utrymmen att tillgå. Det var åtminstone så jag resonerade när jag planerade in en hamn på min SDJ och snodde de mesta idéerna från Masthuggs- och Gullbergskajerna. Ber om ursäkt Göran, men det är lättast att lägga in en bild som förtydligande. Så här ser Hamnen på SDJ ut under en del av byggtiden.

Bild

De tre fartygen vid kajen är från vänster, bogseraren Söle, lastfartyget S/S Puff (samma storlek som din Fritjof) och sist last- och passagerarångaren Hwila II (f d PIUS). Hoppas det ger ideer.

När det gäller att modellera vatten, så titta dels hos Graffen (hans hemsida har en bra beskrivning) och dels hos Troels Kirk (surfa på hans Coastline Railroad). Han har gjort en bildsvit som visar vatten/havsmodellering som bara en konstnär kan göra det - fullständigt lysande.

Så, nu ska jag sluta tjôta.

Mvh

/Peter
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av loktok »

Peter : Jo,nästan allt blir för mäktigt göra helt skalenligt om man nu inte har resurser att bygga en MJ bana med flertal anställda o ekonomisk försvarbar budget :) mycket trevlig bild på din hamn.
Jag har sneglat en del på Artitec byggsatser o skulle även kunna tänka mej en större modul av en Hollänsk hamn ;) om tiden räckte till........
Göran´s mfl. bana har skapat än mer grubbleri med layouten o planeringen av min framtida hembana.
Så är det där med malmbanefordons rätta placering osv...biktat klart nu känner jag ;)
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Göran, en liten kommentar angående färgsättningen på din livbåt. Det är inte alltid dessa små farkoster var vitmålade vid den här tiden. Har många exempel på div modellbyggen av skutor och mindre fartyg som finns på mitt arbete. Och vårat egna Sjötorpsbygge (1940) har livbåten en naturlig träfärgad finish allt enligt äldre fotografier.

Janne C
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Micke Brane »

Bilden med kajen och ut över vattnet var riktigt läcker.
Jo - jag tror det blir regn, och åska .

Men vad jag verkligen vill veta vad du använt till gatsten på markytan?
Sprayad servett?
Färdigt material?
små handrullade kulor i DAS-lera som handlagts en och en?

Gissar på det sistnämnda då du ju varit tandtekniker och gillar utmaningar.
Står i begrepp att själv lösa denna yta på min blivande bana.

Din båttråd har fått mig att jaga upp spantritning på Ejdern av CE-GE.
För nu måste jag ta mig i kragen och bygga något.
Håvard har stressat igång mig med mail och bilder.

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Kul att båtbygget gillas och att det fått upp dig ur fåtöljen Micke ;-) Beläggningen i hamnen är något så traditionellt som Fallers gatsten (inköpta på MJ-Hobbyexperten). Säljs i ganska stora sjok och ser riktigt bra ut. Olika batcher gör dock att ar´ken oftast är olika i färg men det finns ju färgspruta...
Janne: livbåten är svart nu och så får det bli.
Just nu pågår slutfinish av "FRITJOF" och ankarspel, ankare, lanternor och friholtar skall tillverkas och monteras. Sedan får nog bygget anses avslutat. Återkommer med bilder när det är dags för jungfrufärd.
/Göran T
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johanmmolin »

Bilden med kajen och ut över vattnet var riktigt läcker.
Jo - jag tror det blir regn, och åska .


Självklart! Och då satt prins Eugen på sitt Örberga och målade av åskvädret över Vättern, såsom det upplevde från östra vätterstranden...

Bild
Skriv svar