Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Peter Estelius »

Den där winchen var läcker och faktiskt inte helt olik den jag petade ihop av lite plastbitar till min Puff.

Bild

Här står den på backen (fördäcket) nästan klar, men den började som några osorterade plastbitar:

Bild

Denna är en steamwinch (steam windlass) som drivs av ånga från maskin- eller donkeypannan. Troligen den senare.

Bara som idé alltså.

Mvh

/Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Kul att se din lösning av vinschproblematiken, Peter. Den ger ett bra intryck, i alla fall med mina skaraborgska landkrabbeögon. Jag börjar pilla lite med smådetaljer nu och vantskruvar tillverkades igår...
Bild
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Jösses, vad det inte en som sa att synen börjar bli lite sämre? Undrar om jag sett mindre vantskruvar gjorda på det här sättet...

Janne C
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Peter Estelius »

Jag brukar nöja mig med att trä tråden genom ett tunt rör och bocka ändarna till öglor. Men här fattas bara att dom fungerar med gängor också.

D v s rackarns bra gjort!

Mvh

/Peter
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Menar du sådana här Peter?

Bild

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att dessa är väl ca fyra gånger större än Görans minimala och imponerande vantskruvar ;o)

Janne C som inte kunde låta bli att kliva in i Görans tråd igen... Kanske bilden blir till lite hjälp med vanten?
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Peter Estelius »

janclaesson skrev: Menar du sådana här Peter?

Bild

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att dessa är väl ca fyra gånger större än Görans minimala och imponerande vantskruvar ;o)

Janne C som inte kunde låta bli att kliva in i Görans tråd igen... Kanske bilden blir till lite hjälp med vanten?

Ja, precis sådana men eftersom mina gängtappar bara går ner till 1 mm och ytterröret på vantskruven är ca 1 mm så blir det inte möjligt att göra dem rörliga i 1:87 - i 1:20 så går bra det ser vi ju ;-)

Bilden kommer från Baltica tycks det mig (skymtar nyss diskuterade winchen mellan vanten). Baltica är ett riktigt snyggbygge alla kategorier och det du visar ger en mycket bra bild av hur det bör se ut.

Nu ska det bara göras om i 1:87 också ....

Mvh

/Peter
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

1:50 är Baltica byggd i. Men gör inte Brimalm skalakoppel som är skruvbara? Balticas vantskruvar ligger gängtappen på 1mm. Mässingsröret ligger på 1,2 mm. För övrigt fick jag tag på dessa rör från en Mj-rallare som vänligt nog skickade ett gäng till oss. Göran du har väl överseende med oss på din tråd hoppas jag ;o)

Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

janclaesson skrev: Göran du har väl överseende med oss på din tråd hoppas jag ;o)
Janne C

Inga problem Janne!
Diskussioner av det här slaget ger ännu mer kunskap i ämnet och det är väl därför vi håller på? I alla fall vill jaggärna veta mer mer i ämnet "båtologi". Bilder på FRITJOF kommer under dagen. Jag är ledig idag och skall pula vidare på skutan. Igår restes stående rigg (fem tampar som kallas vant har jag fått lära mig, därav vantskruvar) och löpande rigg (endast en tamp :-) till kranbomen). Jag skall försöka få till ankarspel och luckan till förskansen, frälsarkrans samt 2 stycken namnbrädor idag. Ev också glasning av och lite detaljer i styrhytten. Sedan är det lite förtöjningtampar som skall på plats i för och akter, friholtar, flaggstång i aktern, en surrad livbåt ovanpå lastluckorna och ett ankare. Sedan kastar vi loss! Första uppdraget lär vara en last med importerat, italienskt rödvin (Molinare står det på etiketten) till Hästholmen som av någon outgrundlig anledning fraktas ut via Rödesund...
/Göran T
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johanmmolin »

Hamnkaptenen därstädes betraktar detta givetvis som en "prioriterad" last som noggrant måste "kvalitetskontrolleras"! :-)))
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Jag såg en fantastisk bild på Fritjof i min lur! Klantig som jag är tappade jag bort den... Men jag räknar att få se skutan här igen. Jag hann ej notera alla detaljer, kanske satt det en topplanterna i masten? Ett skorstensrör finns på ritningen såg jag. Akterlanterna på relingens akterkant eller på däckshusets akter, och en liten strålkastare på styrhyttstaket vore smutt... Ja man kan detaljera hur mycket som helst efter tycke. Men det jag såg i mobilen var verkligen lovande!

Janne C
Skriv svar