Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johanmmolin »

GOD JUL själv bäste Göran, tack för din generositet med dina byggen, ett trevligt sammanträffande i Norra Sandby, och inte minst för att nu har det bildats ett skeppsvarv i Rödesund också! Ju fler båtbyggare på ett mj-forum desto bättre! (Vill du ha tips om vad som fraktades och hur i omgivningarna så hör av dig, jag har numera en viss nördvisshet. Typen av sjötorpsbygge stämmer dock väl överens om byggena för Munksjö bruk bl.a., så massaved till ginungagapen i Olshammar och Jönköping, med en slik farkost är aldrig fel, historiskt sett!)

Tc Mjölby-Hästholmens Nya Järnvägs A.B.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan
Det kan bli så att jag hör av mig ang. lämpliga laster från de västligt belägna vätterhamnarna. Av vagnparken och frakterna att dömma vid VWJ så var en hel del av godsslagen kalk och timmer, såväl såg- som massatimmer, samt en del sand, samtliga lämpliga att lastas på båt. En och annan kolbåt till Förenade Kol & Koks AB anlöpte också Rödesund.
Förmodligen lär våra vägar korsas fler gånger framöver, inte bara i N:a Sandby hoppas jag utan även i våra imaginära tankebanor och inomskärs belägna farvatten.
/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

God fortsättning på er alla!
Mellan skinkmackorna och julcognacen så har det blivit lite gjort på * FRITJOF *. Mycket detaljer återstår att tillverka. En annan brist är mina stora kunskapsluckor i ämnet båt- och skeppskonstruktion; hur ser det ut ombord på en båt? Kom inte och säg något annat än att modellbygge är bildning lika mycket som knep och knåp. Och tack för Sjöhistoriskas bilddatabas!
Nåväl, så här långt är jag kommen just nu.
Bild

Bild
/Göran T
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Göran,

Det tar sig med stormsteg ser jag - applåder.

Några ideer på olika detaljer:

- Antar att Fritjof har en motor då behövs en skorsten.
- Räcken att hålla sig i när vädret är mindre bra.
- En winch till lyftbommen för att få lasten i/ur lastrummet.
- Vant och stag till "riggen" för att ge masten extra stadga och styrka.
- Lanternor så att båten ses av andra på natten.
- "Fendrar i form av lagom trästockar som skydd för skrovet vid kaj/slussning.
- Frälsarkrans för besättningens säkerhet och kanske en jolle av samma skäl.
- Sist men inte minst, ett ankare för uppankring på redden innan kajplats blir ledig.

Mvh

/Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Peter.
Tackar för applåder och feedback. Flera av detaljerna du nämner har jag på att-göra listan. Har tittat en del på modellbilderna av BALTICA som Hr Claesson knåpat på (jösses vilket bygge f ö !) och de bilderna ger en hel del vägledning i "fartygsanatomi". Bl a skall FRITJOF förses med motordriven vinsch precis som BALTICA.
Det blir förmodligen ett bygge i Plastikard.
/Göran T
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av CGO »

Hej. För alla som är nyfikna på båtbilder, det finns ett ämne som heter "järnvägsmateriel" också. Gå in på Google t. ex. Skriv "samlingar.maritima.se", slå return och ni kommer till en sida "Market Store". Klicka på den och ni är inne i fotodatabasen. Slå på "Foto" så har ni hela Sjöhistoriska, Vasamuseets och Marinmuseums globaliserade bilder, nästan 100 000 fotografier.
De övre fälten har kryssrutor som man kan klicka i och så öppnar sig nya rutor tills + tecknet försvinner och blir ett - tecken, för då kommer man inte längre.
Är det för krångligt, gå längre ned på sidan och skriv vad ni vill i fritext, eller i tex fältet "sökord" skuta,
motorskuta t ex så får man rätt många träffar. Lycka till.
/CeGe Olsson som just byggt klart ett lokstall i skala 1:35 och håller på med ett litet stationshus i samma skala. Bilder kommer.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

En riktigt fin modell av din "skuta" du får till Göran. Nyfiken på ritningen, den är lite svår att se på din bild tidigare i tråden. Det ser trångt ut att få plats med en "jolle" i aktern. Men det var inte ovanligt med en liggandes på lastluckan också. Stående på mindre skrån. De är ju också relativt små och lätta. Sjösattes ofta vid hamnar med lastbommen, sett en del foton på det. Och därmed ur vägen för lastning och lossning. Under färd sjösurras jollen i små fasta ringar på lastluckornas sidor eller i däcket. 2 st på varje sida. Ska bli spännande att se härligheten i färdigt skick.

Gott Nytt år

Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Kapten på FRITJOF inspekterar den råoljemotordrivna vinschen.
Knep och knåp vid verkstadsbänken resulterade i denna högst frilansade skapelse. För driftsäkerhet och funktion frånsäger jag mig allt ansvar. Skalariktighet likaså.
Kapten betraktar den förhoppningsfullt men ändå med en viss tvekan tycker jag...
Bild

Gott nytt år på er allihop önskar
Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Fantastiskt, ser i mina ögon helt trovärdig ut. Skepparn kan nog vara nöjd, har du snott kugghjulen från något lok? Nähä, från skrotlådan förstås.

GjaOTT NnnYTT ÅRe
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av mikath »

Ursäkta min okunnighet, men är det en sådan motor som kallas för tändkulemotor?

/Mika
Skriv svar