Spårplansövning 2

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Spårplansövning 2

Inlägg av lenelg »

Bruk_OO9_runt.jpg
Bruk_OO9_runt.jpg (118.89 KiB) Visad 5916 gånger
En svensk bruksmiljö i OO9/HO9 för mitt brigadlok. Dold rundkörningsmöjlighet och uppställningsspår. Storlek 50x100 cm (dags att testa en M-Play modul?). Det var svårt att få in rundgångsmöjlighet, så jag utgår från att det sker på huvudbangården bortanför skärningen, och loken går alltid i "östra" änden av tågen till och från bruksområdet.

"Elg & Perssons Mek. Verkstad" var en av Ludvikas första industrier. Grundat av min farfars bror, och farfar jobbade där som verktygsmakare. Nej, de hade ingen järnväg, men det var en spännade miljö med gamla remdrivna maskiner.. Byggnaderna är mer inspirerade av foton från Skyllbergs Bruk. Och hela idén av Anders Runnholms "Urbota Bruk"..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Spårplansövning 2

Inlägg av Olof »

Som alltid snyggt ritat.

Om Du lägger snickeriet lite snett istället för vinkelrätt mot bakgrunden leder Du dels åskådarnas blickar in på den charmiga lilla gården, slipper en besvärlig övergång mot bakgrunden till höger om snickeriet och får ett rakare snickerispår.

Just my 5c

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Spårplansövning 2

Inlägg av lenelg »

Bruk_runt_OO9_2.jpg
Bruk_runt_OO9_2.jpg (173.43 KiB) Visad 5830 gånger
Tack för klok synpunkt, Olof! Jag hade ritat det så från början, vet faktiskt inte varför jag ändrade på placeringen.

Sen började jag fundera på om inte gjuteriet behöver en lastmöjlighet också.. Det fanns ingen möjlighet att dra spår in i byggnaden, därför denna lösning med en omlastningskran. Eller blir det för mycket...? Som kompensation har jag öppnat upp gården lite mer, genom att göra valsverksbyggnaden smalare.

Lennart
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Spårplansövning 2

Inlägg av Olof »

Fick lära mig någonstans att om man använder samma spår till både valsverk och snickeri blir växlingen intressantare. Man måste då flytta den vagn som står för lastning, t.ex vid gjuteriet, för att komma åt den andra platsen.

Sedan skulle jag rekommendera en Y-växel i framkant för att undvika S-kurvan.

En annan sak som slår mig är om Du har funderat på att ersätta uppställningsspåret med ett skjutbord längs baksidan. Då slipper Du de två dolda växlarna och får lite större frihet att utforma byggnaderna.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Spårplansövning 2

Inlägg av lenelg »

Ett skjutbord är helt klart ett alternativ! I så fall skulle jag nog flytta bakgrunden framåt 5 cm, eller göra ramverket lite bredare, så jag får plats med 3 spår på skjutbordet. Jag slipper en dold växel - den andra är ju synlig bakifrån..- med det som styr byggnadens utformning är i första hand kurvradien - jag vill inte att det ska synas för åskådaren att spåret böjer av bakåt..

Lennart
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Spårplansövning 2

Inlägg av Klas Blomberg »

Eftersom jag har Skyllbergs spårplan i huvudet ser jag direkt varifrån du har fått inspirationen

Bild
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Spårplansövning 2

Inlägg av lenelg »

Skyllbergs Bruk verkstäder 900.jpg
Skyllbergs Bruk verkstäder 900.jpg (199.33 KiB) Visad 5657 gånger
Skyllbergs bruk, verkstäderna från andra hållet.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar