Spårplansövning i HO9

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Spårplansövning i HO9

Inlägg av lenelg »

miesenberger_small.jpg
miesenberger_small.jpg (211.36 KiB) Visad 4164 gånger
Det är nästan 40 år sen jag sysslade med HO9. För att känna lite på vad man får plats med prövade jag att rita upp Patrik Miesenbergers lilla HO9-anläggning, som föreningen använde som blickfång på Hobbymässan, och har använt tidigare vid flera tillfällen.

Spårlägen etc är inte exakt uppmätta, utan jag har utgått från yttermåtten och ett par foton, och sen försökt rita en fungerande spårplan med Pecos OO9-räls, och deras nya "mainline" växlar.

En lärdom för mig blev att även om detta är en anläggning där det händer mycket, så ser den mera hopträngd ut på ritningen än den gör när man ser den i verkligheten. Nej, jag tänker inte bygga denna, men jag funderar på en portabel liten anläggning i samma storlek, som ett hem för mina leksaker från MiniTrains, och ser att jag kan få plats med mer än jag trott.

Lennart Elg
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Re: Spårplansövning i HO9

Inlägg av Miesenberger »

Vad roligt att se banan uppritat så där, Lennart, jättefint!
Är det något speciellt program du ritar i?

Jag letade lite hemma och hittade skisser hur det hela började.
Det var 1986, jag gjorde lumpen på KA2 i Karlskrona och då som nu rådde en viss ubåtsfeber.

Första skissen var ganska ambitiös där den övre stationen låg mer diagonalt och linjen gick i en s-kurva.
Temat var gruvbana. Inköpslistan kan anas, ett besök på US-Hobby skulle råda bot på avsaknaden av vänsterväxlar och ev fler tippvagnar.
Även där en parallell till dagens situation, det går alltid att hitta behov av fler tippvagnar och växlar.

Bild

Sedan blev spårplanen, under en genomgång av Ubåtsskydd och utvärdering av en ubåtsjaktövning, mer renodlad.
Rundbanan kom sedan på plats under byggets gång då jag tyckte det skulle vara kul kunna köra runt och att även tänka sig att det fanns en värld utanför Mörksund och Vrå.
Kopplingen mellan CBK Överste Furenius - Dålig Organisation - Datsun har jag inte lyckats klarlägga.

Bild

När banan var träfärdig och rälsen lagt föll hela projektet i dvala några år.
En Woodland Scenics Tie Mill byggsats väckte banan till liv igen, denna gång som timmerbana, och bygget
fortsatte med landskap och hus och till slut i det utförande som den har idag.

Och nu finns den fint uppritad av Lennart med rundbanan, som jag ibland saknar.
Tack!
Skriv svar