Sida 1 av 4

Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: ons 16 jan 2008, 08:49
av P87_Sverige
Då var första utkastet till en Svensk modulstandard för P87 klar.

http://www.smalsparigt.org/pdf-files/Sv ... v%2010.pdf

Flera drivkrafter ligger bakom standarden. En drivkraft är förstås att promota P87-bygge i allmänhet, en annan att ta del av den växande modulrörelsen. Vi är bara ett fåtal som bygger P87 i Sverige idag, och därför behövde vi en standard som också medger integration med mera "fritt utformade" hemmamoduler.

P87 är inte kompatibelt med "vanlig" H0, utan kräver en egen norm. Vi valde att utgå från den tyska FREMO:87-normen ( http://www.fremo-87.de/bilder/24941_FREMO87_9e.pdf ), eftersom den är en i allmänhet beprövad finskalanorm. Den bygger dessvärre på den tyska standarden H0pur, som är mycket lik P87 - men förstås inte kompatibel. Det finns inte idag någon annan norm för P87-moduler.

Eftersom vi vill kunna använda modulerna hemma också, så krävs det desstuom mindre kurvradier än de stora (skalenliga!) kurvor som används för FREMO:87.

Det finns också en diskussiongrupp på Yahoo för den som är närmare intresserad av utvecklingen av svensk P87, se länk:
http://groups.yahoo.com/group/P87sverige/

/Jan Frelin och Johan Lyrfalk

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: ons 16 jan 2008, 15:13
av Olof
Intressant, jag skall titta på det när jag kommit hem. Skulle Du kunna ge en introduktion? Vad är det som saknas i befintliga standarder som gör att vi behöver en ytterligare? (Glöm det om det står i standarden, jag är på jobbet och har som sagt inte hunnit läsa den än.)

Observera: Jag vill inte kritisera. Jag är bara nyfiken på tankarna bakom.

/Olof

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: ons 16 jan 2008, 18:53
av Jan Frelin
Jag har lagt till några allmänna tankar i toppen.

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: ons 16 jan 2008, 21:51
av Gäst
Spännande!

En fråga (till att börja med) varför tillåta så snäva radier på "klubbmoduler"? Inom svenska FREMO-gruppen har vi 150 cm radie som minsta rekommenderade på bibanemoduler.

/ Urban J

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: tor 17 jan 2008, 18:12
av Jan Frelin
Just för att de flesta av oss som är intresserade av P87-moduler också vill använda modulerna som hembana. Ska man komma "runt väggarna" i ett vanligt sovrum blir det inget vidare med 150 cm.

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: fre 18 jan 2008, 10:21
av Södra station
Hej Jan!

Sakupplysning!
FREMO:87 modulerna är kompatibla med andra standarder inom FREMO, över den gemensamma B-gaveln. B-gavlarna har options för att passa även H0pur.

Med hälsning
Urban J

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: fre 18 jan 2008, 11:09
av Anders Johansson
Kul...
En fråga: Normalprofilen från 1893 och 1909 tillåter inte ellok. Borde man inte välja en profil som var aktuell under perioden 35-50?

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: fre 18 jan 2008, 13:19
av Jan Frelin
Anders Johansson skrev: Kul...
En fråga: Normalprofilen från 1893 och 1909 tillåter inte ellok. Borde man inte välja en profil som var aktuell under perioden 35-50?


I så fall en ren miss från min sida, jag trodde att 1909 års profil medgav ellok.

Edit: Enligt banläran är även 1909 års profil avsedd för elektrifierade banor.

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: fre 18 jan 2008, 15:46
av Gäst
Hej!

Normalprofilen av 1917 var väl den första som tog hänsyn till framtida elektrifieringar? Å andra sidan spelar det någon roll (lastprofilen är densamma)- den som bygger kontakledningsbanor måste ändå göra tillämpliga justeringar.

I FREMOs utkast till kontaktledning varierar höjden från 64 - 68 mm rök, sidoavvikelse är +/- 3 mm. Stolpavstånd från modulkant kan variera mellan 250 - 350 mm. Minsta radie på kontakledningsbanor är 150 cm.
FREMOs förslag är inte fastställt utan ligger ute för prov och testning. Denna kontakledning bygger på att strömavtagaren släpar mot körtråden.

Re: Svensk P87-Modul 1935-50

Postat: fre 18 jan 2008, 17:24
av Jan Frelin
Vi har i stort sett kopierat det norska förslaget på moduler med kontaktledning. Där får det inte vara kontakt mellan bygel och ledning.