Edensky såg expanderar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Först, tack alla för de trevliga kommentarerna, det värmer och inspirerar oss till att gå vidare.
Målning av slipers och räls är en ganska enkel operation, slipers görs av lindträ som betsas med Herdins silvergrå,
rälsen målas med matt Humbrol nr 29 och 62.

Tobbe H
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Lasse M »

Torbjörn Holmberg skrev:Först, tack alla för de trevliga kommentarerna, det värmer och inspirerar oss till att gå vidare.
Målning av slipers och räls är en ganska enkel operation, slipers görs av lindträ som betsas med Herdins silvergrå,
rälsen målas med matt Humbrol nr 29 och 62.

Tobbe H
Tack själv för att ni delar med er av bilder på detta fantastiskt snygga bygge. Tack också för färgtipsen. Shinohara kör ju inte med lindträ :) och Herdins bets lär ju aldrig bli bra på plastslipers så där får jag experimentera vidare. Men Humbroltipset ska provas. Menade du att det är en färgblandning av 29 och 62 eller dom läggs på var för sig? Förtunnad eller direkt ur burk?
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Ola Ahlström »

Underteckad vill tacka Trafikchefen, Landskapsarkitekten och alla banarbetarna för en trevlig dag med invigningen av den utvidgade Edensky såg tidigare i dag. Inte minst tackar jag Trafikchefen för hans hjälp med kamerainställningarna och som bevis på hans arbete bifogas följande bild;

Bild

Övriga idag tagna egna bilder behåller jag för att erbjuda dessa till Redaktörn för Smalspårigt för att tillsammans med några rader eventuellt publiceras i ett kommande nummar av Smalspårigt.

Tack för en trevlig dag!

/Ola
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Instämmer med Ola och tackar all personal vid banbygget och invigning av Edensky såg. Inte förbigå
servitrisen som bjöd på kaffe och nybakade bullar i trafikchefens underbara hage där solen förgyllde med full kraft.
Sedan får jag även säga att det var många trevliga samtal med tillresta tågvänner.
Bild
Tackar Jigun.
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Har varit lite dåligt med uppdateringar på tråden så det kan vara dags att visa att lite aktiviteter sker trots sommar och semestervila.
Första bilden visar vår idoga banvakt Helmer Storck cyklande sin dagliga runda på banan för att kolla allt står rätt till.
Den andra bilden är från skroten där vi ser Edenskys frivilliga brandkår ute på rutin uppdrag, brandbesiktning, en viktigt syssla som brandförman P Andersson sköter med bravur. Mannen i brandbilen har inget med brand att göra, hänger mest med där det kan tänkas hända något.

Tobbe H
Bilagor
Helmer-S.jpg
Helmer-S.jpg (130.83 KiB) Visad 7332 gånger
Brandbil.jpg
Brandbil.jpg (145.27 KiB) Visad 7332 gånger
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Hauk »

Torbjörn Holmberg skrev:Har varit lite dåligt med uppdateringar på tråden så det kan vara dags att visa att lite aktiviteter sker trots sommar och semestervila.
Första bilden visar vår idoga banvakt Helmer Storck cyklande sin dagliga runda på banan för att kolla allt står rätt till.
Den andra bilden är från skroten där vi ser Edenskys frivilliga brandkår ute på rutin uppdrag, brandbesiktning, en viktigt syssla som brandförman P Andersson sköter med bravur. Mannen i brandbilen har inget med brand att göra, hänger mest med där det kan tänkas hända något.

Tobbe H
Herlige bildet og fantastisk modellbygging!
Takk for inspirasjonen!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av henrix72se »

Måste instämma, mycket vackert !!

Röda stugor har vi gott om i vårt långa land, men är det ngn som har kläm på i vilka områden det skall vara gula, vita eller ingen färg alls på knutarna ? Ibland är dörren svart, gul, grön eller samma falu-röd som resten. Vore intressant o veta om det är olika i olika lands-delar eller om ägaren bara målar hur den tycker ... Jag har läst att bostäder alltid hade vita knutar, men förråd odyl ingen sådan prydnad, men senare har jag sett många varianter som strider mot det.

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Peter Estelius »

Jag har förstått att i Bohuslän har dörrarna ofta varit mellanblå som en sorts landskapsfärg. Knutar vita på bostadshus men inte på förråd/lador etc där man sparade på virket. Knutarna såg helt enkelt annorlunda ut.

På andra ställen har dörr- och fönsterfärgen varit annorlunda. Grönt, gult, med mera. Men var har jag ingen aning om. Skulle tro att man kan se lokala skillnader via äldre foton om inte annat.

Att det liksom "slätas ut" idag beror nog på att vi idag inte har samma koll på lokala skillnader som förr. Röda hus ska ha vita knutar liksom.


/Peter
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av henrix72se »

Äldre foton är tyvärr ofta svart-vita .. så lite svårt o avgöra färger ... :roll: men tack för svar.

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Peter Estelius »

Det är sant, men även på svart-vita foton kan man se färgskillnader. Dessutom behöver man inte gå längre tillbaka än till ungefär 1960-tal då färgfilmen blivit allmänt erkänd. Då kan man se lokala färger innan de blivit "riksifierade".

/Peter
Skriv svar