Edensky såg expanderar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Anders R »

Först och främst, oj vilka läckra miljöer. Snyggt jobbat, Tobbe o co!!!

För att lämna ett litet bidrag till rödfärgs- och husknutsdiskussionen kan jag meddela att i Roslagen var falurött med svarta (tjärade?) knutar standard. Det sades att de vita knutarna gjorde husen alltför synliga när ryssen kom och härjade, något som jag tror hände senast 1719, men som i dessa tider verkar mindre osannolikt än för några år sedan.

M v h

Anders i Arjeplog
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Ja då var Hobbymässan över för denna gång, ett hobbyevenemang som hette duga, över 10000 besökare på två dagar, inte dåligt. Personalen på Edenskysåg svarade på frågor och körde tåg runt, runt i två dagar, puh, tufft men roligt. Banan blev mycket uppskattad av stora som små.
Allt fungerade till min stora förvåning, inga kortslutningar, urspårningar eller någon annan katastrof. Bifogar lite bilder från evenemanget.

Tobbe H
Bilagor
Vi fick en toppen placering, mitt i smeten. Banan kunde beskådas från fyra håll.
Vi fick en toppen placering, mitt i smeten. Banan kunde beskådas från fyra håll.
Stockholm-1.jpg (83.13 KiB) Visad 4462 gånger
stockholm-3.jpg
stockholm-3.jpg (94.11 KiB) Visad 4462 gånger
En funktionär i samspråk med en besökare.
En funktionär i samspråk med en besökare.
stockholm-4.jpg (123.71 KiB) Visad 4462 gånger
Intresserade av kortare längd (barn) fick hållas av någon förälder, var det något klagomål som framfördes så var det att banans höjd (rök) var alldeles för hög.
Intresserade av kortare längd (barn) fick hållas av någon förälder, var det något klagomål som framfördes så var det att banans höjd (rök) var alldeles för hög.
stockholm5.jpg (100 KiB) Visad 4462 gånger
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Edensky såg expanderar

Inlägg av PeO Helgesson »

Diskuterade höjden med ett par utställare i utkanten av London för några år sedan, som också hade "lagom vuxenhöjd". Med ett leende tog den ene fram ett periskop, som han strax fick lämna till ett par småpojkar. Han fick inte tillbaka det på en bra stund. Borde vara användbart även för rullstolsburna.
Hur många får förresten bygga ett periskop i träslöjden nuförtiden? eller har ens sett något?
Skriv svar