Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olle Sahlin »

Just nu finns inte mycket att visa upp, faktiskt ingenting annat än ett lok och några vagnar plus tre än så länge orörda husbyggsatser, men tanken är att ha den här loggen som incitament att få ändan ur vagnen och bygga den där anläggningen jag vela ha ända sedan jag höll på med amerikanskt smalspår förra gången, vilket var i början av 80-talet.

Planen:
I första hand två moduler av standardstorlek med ett stationsområde, samt en specialformad modul som ska sticka ut i 45 graders vinkel längst till vänster på den vänstra modulen. Varför ett sådant arrangemang? Specialmodulen ska nämligen användas till Campbell Scale Models båda pirmodeller och för att inte järnvägen ska få ett abrupt slut i ena änden tänker jag bygga den delen som en separat utstickare.

Campbell Scale Models:
Det som ursprungligen ledde in mig på amerikanskt smalspår var när jag hittade en byggsats till Columbia Gazette från Campbell på Åhléns hobbyavdelning, förmodligen under vintern/våren 1978 och fick ett mäktigt begär efter att få bygga modeller i trä. Därifrån hittade jag till US Hobby, som då var relativt nyöppnat, och vidare till Colorados smalspår och Smalspårsfrämjandet, där jag satt med i styrelsen under ett par år medan Björn Dahlström var ordförande. Efter att ha besökt moduljärnvägen på Tekniska museet i våras väcktes tanken på moduler och tåg och hela konkarongen igen efter kanske 15 års frånvaro från hobbyn. På gång är en första normalspårig modul till USMS:s standard och parallellt med denna planerar jag för ett par smalspårsmoduler som kommer att ha ett tydligt Campbelltema. Om cirka 20 timmar (från när jag skriver det här) kommer jag att veta om jag lyckats bärga de första två byggsatserna från en auktion på eBay - koltornet och vattentanken. Det finns ett antal byggnader jag vill återknyta bekantskapen med och jag har redan placerat ut dem i tanken - bryggeriet, pirkomplexet och några till.

Förebilden:
Det rullande materielet kommer att vara Denver & Rio Grande Western i H0n3 på den fiktiva banan Anchorhead & Beggars Canyon. A&BC har hittills inte existerat annat än som en notis i ett sällskapsspel jag var inblandad i runt 1988. Nu hade ju inte Rio Grande någon anledning att ha en fiskepir någonstans uppe bland Colorados berg, men det tänker jag högaktningsfullt strunta i, för jag har velat bygga Norm's Landing komplett med den parallella lastpiren ända sedan jag fick nys om den för första gången! Faktum är att jag till och med började en gång med just lastpiren.

Framöver:
Dokumentera det jag har hittills. Funderingar runt spårplanen - tar gärna emot idéer och förslag från andra! Börja sätta ihop de tre DPM-byggnaderna jag redan skaffat, samt bevaka auktionen så gott jag förmår! (Den slutar kl 04.00 på fredag morgon...)
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olle Sahlin »

Så här ser i alla fall modulplanen ut. Det jag funderar över är lättviktsmoduler från M-Play för de båda rektangulära modulerna och en helt specialbyggd för den avskurna, som dessutom behöver vara betydligt lägre över det område som är i blått. De båda pirerna är runt 7-8 cm höga och vattenytan behöver då ligga så många cm lägre. Om M-Play kan åstadkomma en sådan med de specifikationerna behöver jag inte fundera över att bygga den själv.

Om det här sedan skulle visa sig vara opraktiskt eller ogörbart är alternativet en kortare modul ställd i rät vinkel mot den vänstra modulen.

Det enda spåret på pirdelen kommer att vara det som går ut på själva piren. I övrigt är spårplanen helt öppen. Det ska finnas plats för ett lokserviceområde samt stickspår till några industrier och en antydan till stadskvarter.

Bild
Bo Hammarling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 00:00

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Bo Hammarling »

En fråga som jag ställer mej är var du får växeln till bryggspåret ,somjag ser det verkar den
komma någonstans i skarven mellan modulerna(inte bra) men du kanske redan har funderat det ut.
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olle Sahlin »

Tanken är att den ska läggas tillräckligt långt in på vänstermodulen så att det blir bara en kort bit spår innan kanten. Ett alternativ till en sned pirmodul är att inte snedskära den utan lägga den i 90° från vänstermodulens vänsterkant. I så fall kommer jag att låta pirerna byta plats, så att lastpiren ligger längst bort.
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olle Sahlin »

Liten update så här efter att jag vaknat... Jag var uppe vid fem i morse för att bevaka auktionen och nu är jag ägare till både vattentornet och kolningsstationen efter lite budgivningskamp om den sistnämnda! *nöjd*
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olof »

Grattis Olle

Glöm inte bort det lilla förådet under byggnad. Det där, där bara trä-skelettet är klart. Trähusbygge utan fusk

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olle Sahlin »

Uppdatering 14 november 2013

De tre modulerna är beställda från M-Play. Mikael Hansson omvandlade min skiss till ett 3D-förslag som jag bestämde mig för att gå vidare med. Så här ser det ut:

Bild
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olle Sahlin »

Uppdatering 18 november

Idag kom mina två Campbellbyggsatser med posten. Min fru trodde mig inte först när jag sa att det var frågan om två lådor med pinnar - nu vet hon...

Bild
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olle Sahlin »

Uppdatering 7 december 2013

Igår kom paketet med modulbyggsatser från M-Play. Kommer dock inte att ha tid att packa upp grejorna förrän tidigast om en vecka pga lite för mycket jobb just nu - sådant är frilansarens dilemma!

Jag har dock redan börjat skissa på ytterligare tre moduler för att kunna koppla ihop de första tre med USMS normalspår, där två snedskurna korta moduler med ett genomgående normalspår ska kunna fungera hopsatta på egen hand eller på varsin sida om ytterligare en smalspårsmodul till höger om den högra modulen i skissen här ovan. Vinkeln blir 45 grader här också för att ge en mjuk kurva från normalspårets huvudspår in mot den högra originalmodulen, som kommer att få ett kort omlastningsspår längst till höger. Så fort jag har tid ska jag försöka åstadkomma en skiss över hur jag tänkt det hela.
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: Bygglogg - Anchorhead & Beggars Canyon

Inlägg av Olle Sahlin »

Dags att ta tag i det här nu...

Lådorna med pinnar från Campbell har vuxit till 8 stycken, däribland båda pirerna och båthuset till Norm’s Landing. Den långa piren håller på att monteras och jag har kommit fram till att konstruktionen med den utstickande modulen behöver tänkas om. Jag kommer att skippa överbyggnaden och istället montera ett metalltråg i änden på utstickaren med en särskild dioramasektion med de båda pirerna så att vattenytan hamnar nedanför modulovansidorna. Ytterligare en modul är beställd och på väg från M-Play. Det är en 50x50 cm stor korsningsmodul med bulthål på alla 4 sidorna. Denna kommer att placeras mellan de båda raka modulerna och utstickaren kommer att fästas i korsningen.

Det första av stödbenen till piren - 8 är monterade och stolparna till ytterligare 5 har precis fått sina långhalsar fastlimmade och väntar på montering. Totalt ska det bli 17 sådana här stödben. Fler bilder snart - inte 2 år senare den här gången!

Bild

Allt trä är betsat och långhalsarna är ljus N-skaleballast.
Skriv svar