Olunda 2

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Olunda 2

Inlägg av Olof »

Hej!

Vi Lundarallare har bestämt oss för att bygga en ny bana i nollan. Den gamla kördes till tippen i söndags och nu sitter jag och spånar på spårplanen för den nya. Det finns väldigt mycket MJ-erfarenhet på detta forum och jag skulle uppskatta om jag kunde få lite synpunkter och idéer från er.

Efter att ha satsat på utställningsbanor av engelsk typ har vi nu möjlighet att bygga en rundbana så att fordonen kan få sträcka ut ordentligt. Rundbanan är alltså det viktigaste målet för spårplanen.

Lokalen är ett gammalt skyddsrum som består av åtta "fack" med fyra fack på var sida om en meterbred korridor. Genom kreativt tänkande och en håltagningsfirma har vi fått ett hål genom en av betongväggarna. Genom att byta plats med mässingsjuntan blir två "fack" tillgängliga för nollan. I lokalens övriga fack finns verkstad, fikarum och de smalspåriga (16,5 mm).

Mitt senaste utkast finns nedan
  • Rutnätet är 1 dm i sida
    Minimiradien är 1500 mm och används för nästan alla spår. Enstaka spår har radien 1600 mm eller större. (GMJS har 2000 mm som minimiradie men det får vi tyvärr inte plats med)
    Vita spår markerar etapp två och är bara ungefärliga. Samma gäller för bordet under de vita spåren. Men tanken är en lokstation i det högra "facket" och ett industriområde i det vänstra.
    Byggnaden längst ner till höger är stationen
    Det högra rummet är tänkt som station. Det vänstra som "landskap" och uppställningsspår.
    Banan måste inkräkta så lite som möjligt på korridoren mellan facken. På andra sidan korridoren finns H0-banan.

Bild
[link=https://lh4.googleusercontent.com/-R_2p ... 252010.jpg]Bild i full upplösning[/link]
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Olunda 2

Inlägg av Jan Frelin »

Det tighta radien är ett problem, eftersom både uppställningsspår och station ligger i den skarpaste radien. Det brukar betyda problem för koppling och avkoppling.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Olunda 2

Inlägg av Olof »

Jan Frelin skrev: Det tighta radien är ett problem, eftersom både uppställningsspår och station ligger i den skarpaste radien. Det brukar betyda problem för koppling och avkoppling.


Tack för synpunkten Jan. Det är sant att det kan bli problem. Vi har gjort lite prov och 1500 mm radie verkar funka med göteborgskoppel (TB-koppel för nollan). Men det kan bli jobbigt när man använder skalkoppel. Någon som har någon idé om vad man kan göra åt det?

Från början låg stationen längs väggen överst. Genom hålet i väggen (som är 30 cm i diameter) med en växelgrupp i vardera facket. Men jag tyckte det skulle bli svårt att köra tåg på en station där man var tvungen att springa runt en betongvägg och passera två duck-unders för att komma från den ena ändan av stationen till den andra.

Skall kanske tillägga att allt som är grått på bilden är av betong och går från golv till tak.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar