Stadsholmen

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

... ahhh. Vad liten bilden blir - den på förra sidan. Egentligen är den jättestor.

Vill man se den i hög upplösning med zoomfunktion (plus alla andra bilder jag lagt upp här) kan man besöka;

https://www.flickr.com/photos/busvass



//
Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Stadsholmen

Inlägg av Göran T »

Vilken kalasbild Peter! Och dina byggen och din förmåga att skapa täta och intressanta miljöer är enastående!
Mycket vackert och inspirerande (Hmm...tegelstenar i H0, hur stora blir de ungefär...?).
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stadsholmen

Inlägg av janclaesson »

Ja jösses... Grymt imponerad, väldigt fint skapat. Ruskigt fin detaljering och miljöer som får en att åter häpna :)

Janne C
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Tack Göran och Janne för kommentarer.

Här kommer en ny bild med lite annan vinkel. Det är inte alltid man kan sitta i en stolpe eller uppe i ett träd och fota. Här har fotografen - kanske en SJK-are på femtiotalet - tagit sig upp på linjen, något som var synnerligen förbjudet.

Tullbom i mitten tyckte själv att han var lik Kennedy-bröderna och det ligger kanske något i det påståendet trots att det här är innan JFK blev president.

Större bild på:
https://flickr.com/photos/busvass

//
Peter

Bild
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Stadsholmen

Inlägg av Anders R »

Otroligt snyggt! Det är inte bara modeller i toppklass utan även fotografier som hjälper till att förstärka berättelsen. Som sagt - otroligt bra!

M v h
Anders
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Stadsholmen

Inlägg av Micke Brane »

Grattis Peter

Du har verkligen lyckats komponera en komprimerad och välbalanserad "Söderkänsla" med mycket detaljer.
Två riktigt lyckade stämningsbilder med en harmonisk färgskala.
Det bästa bilderna i forum/tidning på länge.

Jag är alldeles impregnerad
En förvirrad återfalls rallare
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Tack Anders och Micke också för trevliga kommentarer.

Jag kanske sparar lite bilder och återkommer om en sådär 10 år igen ...


//
Peter
forney
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 31 aug 2009, 19:22

Re: Stadsholmen

Inlägg av forney »

Snälla vänta inte så länge! Jag kan bara instämma i ovationerna. Jag vill gärna sätta stämpeln "museum quality" på ditt diorama. Ja, jag förutsätter att det är ett diorama eller är det en del i en kommande större anläggning. Men jag blir inte riktigt klar på vilken skala du bygger i, är det 1:35 eller...?
Med hälsningar från också en Peter
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Precis, den gissningen på skala är helt rätt.

Däremot skulle jag kanske inte kalla det för diorama. Det går att köra på alla spår och alla spårvidder. Just den här skalan tar rätt stor plats och önskescenariot vore att ha en fast anläggning. Tyvärr har jag ingen plats för det just nu så jag bygger något slags moduler eller delar, med fast bredd men med olika längd. Den här som bilderna är ifrån har måttet; bredd 80 x längd 120 cm. Bredden mest för att jag ska kunna få ut den ur huset om det skulle behövas. Man vet ju aldrig ...


//
Peter
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Stadsholmens verkstad håller på och får takbeläggning - drygt 4000 st takpannor som ska läggas individuellt ... och målas. Stön!
När man egentligen bara vill sitta och dricka en pilsner i solen ... Men det blir ganska bra tycker Sillén. Takpannor från Juweela.

Bild
Skriv svar