Stadsholmen

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Stadsholmen

Inlägg av Micke Brane »

Tjusigt värre. Du har inte varit på latsidan i sommar ser jag.
Är det den regniga och kalla början av sommarens förtjänst/fel?
Nyfiken på vad du använder för färgnummer från Valleijo till takteglet?
Du har hittat helt rätt i nyans.

Sillén är nöjd, hälsar och bockar av som du ser.
Bilagor
Sillén.jpg
Sillén.jpg (223.89 KiB) Visad 8562 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Stadsholmen

Inlägg av Anders R »

Hur snyggt som helst!

Juweelas takpannor är grymt snygga men ofattbart tråkiga att lägga... :-)

Även jag är intresserad av målningen, har hittills använt Humbrols hudfärg 61 uppblandad med lite guldockra oljefärg som bas, men du verkar ha hittat helt rätt.

M v h
Anders i Arjeplog
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Hehe ... snygg bild Micke!
Ja, Sillén är alltid på språng och jobbar jämt.

Jag målar i stort sett bara med Vallejo-färger. Först grundmålar (sprayar) jag dock med Games Workshops "Skull white" eller "Chaos black" beroende på vad det är för modell. Sedan för takpannorna har jag använt Vallejo "Orange brown" och lite "Light orange" med antingen lite svart eller vitt för att få lite variation mellan pannorna. Avslutningsvis vädring efter tycke och smak med "washes" och MIG-pigment. Voila!

Här fotade jag också utomhus i direkt sol nåt som jag brukar undvika pga starka skuggor men det funkade ganska bra.

//
Peter
sala
Inlägg: 114
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 09:47

Re: Stadsholmen

Inlägg av sala »

Hej
Har precis inhandlalat Juweela tegelpannor i 1/35, tack för målningstipset, påverkad av M.Brane
Gunnar i Sala
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Stadsholmen

Inlägg av zikkan »

Mycket snyggt takarbete!! Dessutom förebildsenligt krokiga pannrader... :D :D Gillar även det kringliggande plåtslageriarbetet.

Mvh
zikkan
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Stadsholmen

Inlägg av Micke Brane »

För att slippa att hela tiden lägga Juwelas takpannor en och en kanske en större takyta skulle färdigställas och sedan gjuta av den i silikon. Då går ju tak nr 2 mycket fortare att tillverka. Gjöt inte Claes Mattisson tak med Cascol trälim i 1:87 på första delen av 90-talet till något bonngårds diorama i en silikonform som gjutits av ett färdigt tak från någon tillverkare?
En förvirrad återfalls rallare
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Stadsholmen

Inlägg av Olof »

Micke Brane skrev:Gjöt inte Claes Mattisson tak med Cascol trälim i 1:87 på första delen av 90-talet till något bonngårds diorama i en silikonform som gjutits av ett färdigt tak från någon tillverkare?
Det låter bekant men var inte tricket att använda tillverkarens tak som gjutform för att få enkupigt (konkavt) tak?
Eller blandar jag ihop det?

Sedan vill jag bara hålla med om att ehrpets tak är väldigt snyggt. Kanske läge att ta med någon sektion av Stadsholmen till en utställning?

Vänliga hälsningar

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Tack för den positiva responsen på mitt tak ... Här kommer ett annat tak, fast nu bara i plåt (fotat med Iphone).

Har också tänkt att det borde gå att enkelt gjuta av ett färdigt tak och sedan kunna göra kopior - gärna i resin. Men har inte undersökt det vidare, vad man ska ha för material etc. Någon som har koll på det?

Och vem vet - Sillén kanske dyker upp på något möte någon gång. Kan vara han som sitter i fönstret och pysslar med någon tändsticksmodell av Notre Dame.

//
Peter

Bild
Senast redigerad av ehrpet den tor 31 dec 2015, 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Bröderna Hardy

En solig dag nere vid Stadsholmens mekaniska – fast den här delen nog räknas som den övre.
Här ser vi ornitologen (t.h.) i samspråk med en av bröderna Hardy (t.v.).
Vi får hoppas att stoppbocken är provisorisk. Men så var det mesta på Stadsholmen - provisoriskt.
Mer om detta senare.

Bild
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Stadsholmen No15

Vagn nr 15 - Strindbergsvagnen.
Osäkert med hur många vagnar som har funnits på Stadsholmen, men den här var
efterlängtad när den levererades. För det mesta uppställd vid nedre verkstaden men
kunde också ses över hela spårsystemet ... Ser man till skicket på vagnen så verkar
den vara synnerligen välanvänd och i behov av viss underhållsservice.

Lika bra att påpeka att det inte är en exakt kopia av AOJ G 3-vagnen. Den här är byggd lokalt
på Stadsholmens verkstad med dom medel som stod till buds där. Även om den säkert hade
AOJ-vagnen som förebild. Den står till exempel på ett helt annat underrede. Så var det sagt - ingen
idé att räkna bultar alltså hehe ... allt är ju ändå bara plast. Observera paraplyet - extra utrustning eller nåt sånt.

Fortsättning följer.

Bild

Bild
Senast redigerad av ehrpet den tor 15 okt 2015, 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar