Stadsholmen

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Stadsholmen

Inlägg av zikkan »

Fullkomligt lysande! :D
Mvh
Zikkan
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Stadsholmen

Inlägg av Anders R »

Helt makalöst!

Hur har du gjort papptaket? Det är nog det snyggaste jag sett, otroligt realistiskt.

M v h
Anders i Arjeplog
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Tack Zikkan och Anders!

Takets historia är som följer.

Hela vagnen är byggd i styrene och till taket tog jag en alldeles för tunn dimension för att få till lite intryck av att det har "satt" sig. Ovanpå det limmade jag vanligt hushållspapper Extra från Edet som jag hittade i köket (inköpt på ICA). Det är ett returpapper som är tunt och ganska hårt – passade bra här. Lite otippat limmade jag papperet mot taket med Revells vanliga blåa plastlim. Det visade sig att den här lite oortodoxa metoden funkade mer än väl - plastlimmet "löser upp" ytan på taket och papperet fastnade jämn och fint.

Taket målades sedan med Vallejo light gray wash för att få färgen att gå in i papperet istället för att hamna i ett lager. Tror det funkar med all färg
bara man späder ut den mycket. På det borstade jag först ut MIG European earth-pigment som är ganska ljust för att få lite blekt utseende.
Efter det lite andra färger för att lägga till lite variation. Försökte med grönt pigment för att få det se ut som mossbeläggning men det blev inget bra. Lyckades inte få bort all grön färg så det syns fortfarande men kanske inte gör så mycket.

En detalj som syns ganska bra i bilderna är att det ser ut som kanterna är limmade med nåt tjäraktigt papplim. Den effekten bara uppstod som en
liten bonus och det tackar man för. Efter att allt var klart limmade jag till en våd för att få det att se ut som att pappen var skarvad. Det här kunde man ju ha gjort flera gånger kanske.

I övrigt är vagnen målad på en grund av först Chaos Black, följt av Tamiya red brown TS1. Ovanpå det en ny metod som jag testade; torrpastel utblandad med pigment fixer. Jag ville ha den här matta lite solblekta SJ-röda färgen. Tycker det blev ungefär som jag ville efter några försök. Metoden är dock
väldigt "risky business" eftersom man inte ser kulören när man målar. Det är först efter att det har torkat några timmar senare som det går att se hur det blev.


//
Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Stadsholmen

Inlägg av Göran T »

Ståpäls!
Rysligt snyggt Peter.
/Göran T
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Tack Göran!

Titta inte för länge på bilden då bara ...
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Gott Nytt År från Stadsholmen!

Vi på Stadsholmen ser fram emot ett spännande 2016 och önskar alla ett Gott Nytt År.
Här kommer en extrabild från samma fotograferingstillfälle som för tidningen fast
i en annan vinkel. Kan kanske bli lite kallt under vintern med öppen hytt men å andra
sidan var trafiken sparsam och vädret verkar alltid vara detsamma ... Röken (som är
ganska diskret) är på riktigt och kommer från en Crosley-pipa stoppad med
Ashton smooth-sailing tobak.


Bild
Senast redigerad av ehrpet den tor 31 dec 2015, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
sala
Inlägg: 114
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 09:47

Re: Stadsholmen

Inlägg av sala »

Lysande modellarbete, helt i klass med Pendon/ Gunnar i Sala
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Stadsholmen

Inlägg av Micke Brane »

Drog du halsbloss för att få den där riktiga röklooken?
En förvirrad återfalls rallare
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Jo - vad gör man inte för hobbyn ...
Rökigt värre var det.
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Stadsholmen lämnar 50-talet

Sedan snart ett år har jag lagt upp bilder på mina modellbyggen på Instagram - ett ganska hemligt konto
som jag inte gjort någon reklam för och följdenligt knappt har några följare på. Men, hur som helst kan
man se det som en byggtråd där jag visar olika byggen, inte bara Stadsholmen (men nåja, kanske 90% av bilderna hör hit).

Just modellbygge på Instagram är ganska ovanligt. Synd tycker jag eftersom det är enklare än Facebook
som jag inte är någon anhängare av trots att jag har konto även där. Instagram är mer direkt, enklare och
man kan "gilla", kommentera och skriva svar. Och för alla som är rädda för att synas på sociala medier så
är det enkelt att vara anonym här (även om det är trevligt att veta vilka det är som man följer eller blir
följd av). Man behöver bara ett användarnamn vilket kan vara vad som helst. Man behöver ett mailkonto
också vid registrering men det är inget som syns senare. Jag har nåt skräpmailkonto kopplat till mitt
användarnamn. Ursäkta om det uppfattas som reklam det här - det är inte meningen.

Tycker också att man bör se Instagramflödet på telefonen. Går ju även att använda datorn men det är ganska
dålig upplösning på bilderna så det ser lätt kasst ut på datorskärm.

Så - välkomna att följa Stadsholmen på nätet, med byggbilder som de som visas nedan. Jag svarar på alla frågor
som ställs där, tex vad jag har använt för färg, eller vad det är för förebild osv. Men - SPOILER ALERT!! Vill man behålla
illusionen av Stadsholmen bör man inte gå till Instagram. Användarnamnet är @tevetranan

Här är en bild som inte har med Stadsholmen att göra (i H0 faktiskt):

Bild

Och här kommer hela flödet:

Bild

Och här kan man se hur det såg ut när jag hade grundmålat 4000 takpannor ...

Bild

//
Peter
Skriv svar