Sida 9 av 16

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: fre 06 feb 2015, 17:59
av f.gaard
Sjöboden i fråga är väl den längst till vänster på denna hamnbild.
https://lionsoregrund.wordpress.com/cat ... -oregrund/
Den har "tyvärr" (beroende på hur man ser det ) blivit pizzeria numera.
Mvh Fredrik

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: fre 06 feb 2015, 21:59
av Micke Brane
Det är helt riktigt densamma sjöbod som nu dessvärre är pizzeria.
Jag har också byggt den sjöbod som står ensam lite längre ut mot färjan till Gräsö.
Byggde dem någon gång på 90-talets senare hälft.

Dessa sjöbodar väckte en stor lust att återskapa efter att ha sett "Saltkråkan" med mina barn på 90-talet.
När Melker sprang gata upp och gata ned för att hitta ägarinnan och köpa Kåken på Saltkråkan
innan Direktören köpte den för att riva och bygga en Bungalow.
Men Tjorven & Pelle var ju där och fockade och la en krona i handpenning.
Nu står den ena sjöboden hos tobias sedan länge.

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: lör 07 feb 2015, 10:35
av Göran T
Hej Tobias.
Det ser ju riktigt trevligt ut och det går framåt. Jag hoppas kunna få besöka TLJ någon gång inom en inte alltför avlägsen framtid.
Du frågar om kajens höjd? Ja, jag skulle nog vilja att Ejdern ligger lite högre i vattnet än vad den gör nu (även med de distanser du har lagt under fartyget). Kajkanten ger fortfarande intrycket att höra hemma någonstans i västra England och då det råder ebb. Dessutom så vittnar landgången vinkels om djävulska arbetsinsatser och rejält med muskelstyrka för att få ombord eller iland godset. jag har kollat runt lite på nätet och på mina egna bilder av TRAFIK när de ligger vid kaj och dessa visar att landgångens vinkel är ganska flack. Fördäckslastning på TRAFIK var dock lite kämpigare med tanke på det högt uppdragna förskeppet på den skutan.

Bild

/Göran T

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: lör 07 feb 2015, 11:32
av Olof
Ligger Teklasjö vid havet eller vid en kanske kanaliserad och därmed reglerad insjö? Kajens höjd beror nog till stor del på hur stora variationer i vattennivå man behöver ta hänsyn till.

/Olof

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: sön 08 feb 2015, 17:34
av Tobias Ljung
Bra bild på Trafik, tack Göran!

Jag höjer mitt bud:
Bild

I detta utförande är det ca 25 mm mellan kajens överkant och vattenytan, vilket motsvarar en dryg meter. Ännu högre vattenyta?

Olof: Det ska föreställa en insjöhamn.

Och Micke, du är välkomen hem att räkna rälsspikar : ) Till middag blir det soppa på...

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: sön 08 feb 2015, 23:22
av Tobias Ljung
När jag tröttnat på spikandet för kvällen tejpades en första "känna på" mock-up av 891-lokstallet ihop. En blandning av Kisa, Arkösund och Åtvidaberg...
Bild

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: mån 09 feb 2015, 12:56
av Göran T
Nu börjar det likna något Tobias!
Den vinkeln på landgången ser rimligare ut att klara av, även med en 50 kg havresäck på ryggen.
Kollar du på bilder på Ejdern på nätet när den ligger invid kaj så sticker förskeppet upp ganska mycket ovanför kajkanten men jag tror du kan stanna där. Ca 1 meter hög kajkant är vad jag har i Rödesund.
/Göran

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tis 10 feb 2015, 10:03
av Hauk
Tobias Ljung skrev:När jag tröttnat på spikandet för kvällen tejpades en första "känna på" mock-up av 891-lokstallet ihop. En blandning av Kisa, Arkösund och Åtvidaberg...
Hvilken trevlig modelljernbane!
Blir ganske sugen på å bygge en bane selv...

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: fre 13 feb 2015, 21:21
av Tobias Ljung
Har böjt till spårspärrsprototypen lite. Nu tror jag att den funkar som den ska, se filmsnutt! Vagnen rullar alltså in från "fel" håll och om jag fattat Björn rätt så ska spärren då flytta på sig...
http://www.ljungz.com/trains/layout/sparsparr.avi

Bild

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: lör 14 feb 2015, 14:25
av Jan Frelin
Snyggt med fungerande omläggare!