Teklasjö - Loskogens Järnväg
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Prototypen till en spårspärr:
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Vill ha!!!
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Snyggt som vanligt när du visar dina byggen Tobias. Hoppas du inte tar detta på fel sätt, absolut inte som jag vill vara petimeter. Avfasningen på spärrarna ska ju vara i den ände som ligger i linje med rälen, du ser ut att ha fått det tvärt om. Kanske är det bara en test du byggt och ska ändra sen, kanske hade din förebild det så som på din bild, själv har jag aldrig sett det så jag ville mest påpeka det så du inte bygger alla dina spårspärrar "fel".
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Riktigt, avfasningen ska börja över rälshuvudet. I mitt fall ska hela spärren flyttas någon mm åt höger, detta är en justering på etsplåten. En vagn som kommer rullandes "uppåt" i bild ska alltså spår ur åt höger (för att undvika avgrunden till vänster ; ). Är dock inte helt säker på placeringen, så experter och andra får gärna tycka till!
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Hej Tobias!
Jag tror att Lasses påpekanden är korrekta. Sedan har jag ett vagt minne att spårspärrens snedställning i förhållande till rälerna har två syften. Den ena är att spåra ur en vagn som inte stoppas av själva spårspärren. Den andra är att spårspärren ska vikas undan om det kommer ett fordon från den andra riktningen, så att detta inte urspåras. Har sett detta hända en gång i Mariefred och det ledde bara till lite krökta stötstänger om jag minns rätt. Nu är ju ÖSlJ:s byggen lite hopplock och det är möjligt att om allt är byggt enligt konstens alla regler att det kan fungera utan att något skadas. Men växelklotet måste då monteras så att dragstången kan trycka växelklotet till "öppna läge" och inte vrida sönder spårspärren från sin infästning.
Vill man göra det lätt för sig och inte vara så modern, så hade man från början spårbommar (hel och halv och med eller utan urspårningsjärn) som vreds över spåret och vilade på rälen eller rälerna, allt kopplat till en signaltavla.
Med vänlig hälsning
Björn Dahlström
Jag tror att Lasses påpekanden är korrekta. Sedan har jag ett vagt minne att spårspärrens snedställning i förhållande till rälerna har två syften. Den ena är att spåra ur en vagn som inte stoppas av själva spårspärren. Den andra är att spårspärren ska vikas undan om det kommer ett fordon från den andra riktningen, så att detta inte urspåras. Har sett detta hända en gång i Mariefred och det ledde bara till lite krökta stötstänger om jag minns rätt. Nu är ju ÖSlJ:s byggen lite hopplock och det är möjligt att om allt är byggt enligt konstens alla regler att det kan fungera utan att något skadas. Men växelklotet måste då monteras så att dragstången kan trycka växelklotet till "öppna läge" och inte vrida sönder spårspärren från sin infästning.
Vill man göra det lätt för sig och inte vara så modern, så hade man från början spårbommar (hel och halv och med eller utan urspårningsjärn) som vreds över spåret och vilade på rälen eller rälerna, allt kopplat till en signaltavla.
Med vänlig hälsning
Björn Dahlström
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Aha, då borde den alltså snedställas åt andra hållet i mitt fall?Björn D skrev:Den andra är att spårspärren ska vikas undan om det kommer ett fordon från den andra riktningen, så att detta inte urspåras.
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Hej Tobias!
Ja det är i alla fall min tolkning. Hittade två länkar som jag tror kan vara av intresse:
http://ida2004.banverket.se/bvdok_exter ... c52a0439ab
http://www.ekeving.se/t/BL1916/30-71.pdf (sid 37 och framåt)
Med vänlig hälsning
Björn D
Ja det är i alla fall min tolkning. Hittade två länkar som jag tror kan vara av intresse:
http://ida2004.banverket.se/bvdok_exter ... c52a0439ab
http://www.ekeving.se/t/BL1916/30-71.pdf (sid 37 och framåt)
Med vänlig hälsning
Björn D
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Flitens lampa lyser. Äntligen är allt On3 spår på plats och två broar har invigts.
Översikt från norr:
On3 bron:
On2 bron:
On2 bron är löst baserad på denna bro i Galtström:
Loskogen:
Hamnen har besök av Mosebacke (byggare mäster Brane). Vad tror hamnkapten Tholin om "vattenytan"? Kanske lite högre upp ändå?
Så här ser ställverket ut. Växlar, signaler, vägskydd och avkopplingsmagneter styrs med denna pekskärm:
Till sist en filmsnutt där Hamra med persontåg passerar den nya bron:
http://www.ljungz.com/trains/layout/hamra_bron.avi
Översikt från norr:
On3 bron:
On2 bron:
On2 bron är löst baserad på denna bro i Galtström:
Loskogen:
Hamnen har besök av Mosebacke (byggare mäster Brane). Vad tror hamnkapten Tholin om "vattenytan"? Kanske lite högre upp ändå?
Så här ser ställverket ut. Växlar, signaler, vägskydd och avkopplingsmagneter styrs med denna pekskärm:
Till sist en filmsnutt där Hamra med persontåg passerar den nya bron:
http://www.ljungz.com/trains/layout/hamra_bron.avi
- henrix72se
- Inlägg: 284
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
det var mycket nytt på en gång!
Mycket läckert, verkligen ögon-godis !!
/Henrik
Mycket läckert, verkligen ögon-godis !!
/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
- Micke Brane
- Inlägg: 652
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Den däringa "Mosebacke", är det en ångdriven tidig "Hoovercraft"??
Den svävar onekligen högt över ytan.
Grattis till färdig On3 handspikad spårplan.
Hur många spikar blev det???
Den svävar onekligen högt över ytan.
Grattis till färdig On3 handspikad spårplan.
Hur många spikar blev det???
En förvirrad återfalls rallare