Teklasjö - Loskogens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » mån 08 dec 2014, 23:04

Prototypen till en spårspärr:
Bild
Bild



Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Daniel Bergqvist » tis 09 dec 2014, 12:48

Vill ha!!! :D

Med vänlig hälsning
Daniel



Lasse M
Inlägg: 503
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Lasse M » tis 09 dec 2014, 13:53

Snyggt som vanligt när du visar dina byggen Tobias. Hoppas du inte tar detta på fel sätt, absolut inte som jag vill vara petimeter. Avfasningen på spärrarna ska ju vara i den ände som ligger i linje med rälen, du ser ut att ha fått det tvärt om. Kanske är det bara en test du byggt och ska ändra sen, kanske hade din förebild det så som på din bild, själv har jag aldrig sett det så jag ville mest påpeka det så du inte bygger alla dina spårspärrar "fel".

Bild
Bild



Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » tis 09 dec 2014, 19:14

Riktigt, avfasningen ska börja över rälshuvudet. I mitt fall ska hela spärren flyttas någon mm åt höger, detta är en justering på etsplåten. En vagn som kommer rullandes "uppåt" i bild ska alltså spår ur åt höger (för att undvika avgrunden till vänster ; ). Är dock inte helt säker på placeringen, så experter och andra får gärna tycka till!



Björn D
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Björn D » ons 10 dec 2014, 21:52

Hej Tobias!

Jag tror att Lasses påpekanden är korrekta. Sedan har jag ett vagt minne att spårspärrens snedställning i förhållande till rälerna har två syften. Den ena är att spåra ur en vagn som inte stoppas av själva spårspärren. Den andra är att spårspärren ska vikas undan om det kommer ett fordon från den andra riktningen, så att detta inte urspåras. Har sett detta hända en gång i Mariefred och det ledde bara till lite krökta stötstänger om jag minns rätt. Nu är ju ÖSlJ:s byggen lite hopplock och det är möjligt att om allt är byggt enligt konstens alla regler att det kan fungera utan att något skadas. Men växelklotet måste då monteras så att dragstången kan trycka växelklotet till "öppna läge" och inte vrida sönder spårspärren från sin infästning.

Vill man göra det lätt för sig och inte vara så modern, så hade man från början spårbommar (hel och halv och med eller utan urspårningsjärn) som vreds över spåret och vilade på rälen eller rälerna, allt kopplat till en signaltavla.

Med vänlig hälsning
Björn Dahlström



Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » tor 11 dec 2014, 06:53

Björn D skrev:Den andra är att spårspärren ska vikas undan om det kommer ett fordon från den andra riktningen, så att detta inte urspåras.
Aha, då borde den alltså snedställas åt andra hållet i mitt fall?



Björn D
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Björn D » tor 11 dec 2014, 12:15

Hej Tobias!

Ja det är i alla fall min tolkning. Hittade två länkar som jag tror kan vara av intresse:

http://ida2004.banverket.se/bvdok_exter ... c52a0439ab

http://www.ekeving.se/t/BL1916/30-71.pdf (sid 37 och framåt)

Med vänlig hälsning
Björn D



Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » fre 06 feb 2015, 12:34

Flitens lampa lyser. Äntligen är allt On3 spår på plats och två broar har invigts.

Översikt från norr:
Bild

On3 bron:
Bild
Bild

On2 bron:
Bild
Bild

On2 bron är löst baserad på denna bro i Galtström:
Bild

Loskogen:
Bild

Hamnen har besök av Mosebacke (byggare mäster Brane). Vad tror hamnkapten Tholin om "vattenytan"? Kanske lite högre upp ändå?
Bild

Så här ser ställverket ut. Växlar, signaler, vägskydd och avkopplingsmagneter styrs med denna pekskärm:
Bild

Till sist en filmsnutt där Hamra med persontåg passerar den nya bron:
http://www.ljungz.com/trains/layout/hamra_bron.avi



Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av henrix72se » fre 06 feb 2015, 14:41

det var mycket nytt på en gång!

Mycket läckert, verkligen ögon-godis :D !!

/Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Användarvisningsbild
Micke Brane
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Micke Brane » fre 06 feb 2015, 15:30

Den däringa "Mosebacke", är det en ångdriven tidig "Hoovercraft"??
Den svävar onekligen högt över ytan. :D

Grattis till färdig On3 handspikad spårplan.
Hur många spikar blev det???


En förvirrad återfalls rallare

Skriv svar