Teklasjö - Loskogens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
zikkan
Inlägg: 403
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av zikkan » fre 26 okt 2012, 08:05

Läckert och elegant! Å dessutom ..... Växelklot i Nollan!!!!!!!! Ser vi fram emot Tobias! ;-)

Mvh
zikkan



Tobias Ljung
Inlägg: 721
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » sön 11 nov 2012, 16:36

Jobb i det fördolda: Det "underjordiska" On2 spåret är färdigt!
Bild

Utsikt över hamnbassängen. Hamnen blir mycket komprimerad, men en liten lastbåt typ "Pius" får plats.
Bild

här kommer On2 linjen till:
Bild

och slutligen även On3 linjen och avstickaren till Teklasjö hamn:
Bild

Hamnbassängen från annan vinkel:
Bild

Utsikt över Teklasjö station. Spårläggningen kan börja! Det blir handlagt - har precis beställt 3000 slipers...
Bild

Här kommer 891 lokstallet att husera. Eller blir det en bockkran istället?
Bild

Här det dolda On2 spåret bakom anläggningen:
Bild



Beeblebrox
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Beeblebrox » sön 11 nov 2012, 20:41

Det här ser riktigt bra ut!


Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Tobias Ljung
Inlägg: 721
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » tis 15 okt 2013, 22:34

Ingen världsnyhet kanske, men spårläggningen av On3 delen har påbörjats:
Bild

Det är etsade rälsspikar med skalenlig skalle:
Bild

Jag har fått i ett 100-tal spikar ikväll. Räknar med ca 10000 till innan utbyggnaden är färdig...



Användarvisningsbild
Micke Brane
Inlägg: 590
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Micke Brane » tor 17 okt 2013, 23:01

Grattis.
Då är det bara 9900 kvar.
Hör av dig när guldspiken ska slås i så kommer jag över och firar.

Micke B


En förvirrad återfalls rallare

Anders Östlund
Inlägg: 550
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Anders Östlund » fre 18 okt 2013, 05:25

Etsade rälsspikar... Jag är imponerad, tog några dagar att smälta... :) Snyggt!

/Anders


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Hauk
Inlägg: 819
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Hauk » fre 18 okt 2013, 15:16

Lekkert!
Har du etset spikrene selv?
Isåfall, er det mulig å få kjøpt noen tusen?


Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past

Tobias Ljung
Inlägg: 721
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » fre 18 okt 2013, 17:07

Micke Brane skrev: Grattis.
Då är det bara 9900 kvar.
Hör av dig när guldspiken ska slås i så kommer jag över och firar.

Micke B

Ånej Micke, ska du med på festen får du allt komma förbi och spika lite först ; )



Tobias Ljung
Inlägg: 721
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » fre 25 okt 2013, 08:17

Jag har börjat fundera närmare på styrningen av banan. I korthet har jag tänkt så här:
- Alla lok (och vagnsbelysningar) styrs digitalt
- On2 växlar och signaler styrs manuellt (vippströmbrytare på anläggningssidan), utom Teklasjö station som styrs digitalt tillsammans med On3 delen.
- On3 växlar styrs digitalt (ESU Switchpilot)
- On3 signaler och vägskydd styrs digitalt (ESU Switchpilot)
- On3 spårbeläggningsindikering med ESU ECoS Detector, varav åtminstone stationsspåren med RailCom (dvs man ser lokens identitet)
- On3 elektromagnetiska avkopplare ("Walde") styrs manuellt (tryckknapp på anläggningssidan)
- On3 vändskiva styrs manuellt (vippströmbrytare på anläggningssidan)

Både för lok- och växel/signalstyrning används ESUs ECoS, samt en tillhörande radioenhet.

Tanken med att ha On3 delen fullt digitaliserad är att kunna automatköra några tåg, medans man själv koncentrerar sig på manuell On2 körning. Jag har tänkt mig tungelement med magneter på fordonen för exakt positionering, tex vid stationsplattformen. En sak som jag är osäker på är hur många lägesindikeringar man behöver? Någon som har erfarenhet?

Under banan finns fyra matarledningar för ström, 2 för körström och 2 för "hjälpkraft" (dvs belysning och liknande). De är kopplade med 4-poliga DIN kontakter vid moduländarna.

Så här har jag tänkt mig de olika elektronikenheterna:
Bild

Så här ser spårplanen ut i ECoS enheten. Det är alltså en pekskärm och växlarna läggs om när man trycker på skärmen (det gula sträcket indikerar växelns läge). Alternativt läggs de om "manuellt" via radioenheten. Jag funderar också på att ha knappar/vippströmbrytare på sidan, då har man alltså tre olika möjligheter att lägga om växlar och signaler. Men det ökar ledningsdragningen och är kankse overkill?
Bild



Olof
Inlägg: 1260
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Olof » fre 25 okt 2013, 12:40

Tobias Ljung skrev: Under banan finns fyra matarledningar för ström, 2 för körström och 2 för "hjälpkraft" (dvs belysning och liknande). De är kopplade med 4-poliga DIN kontakter vid moduländarna.

Tror Du inte att Du behöver fler par matningsledningar? Jag kan tänka mig minst en separat bosterledning per spårvidd. Rimligen vill Du också mata växlarna från en annan boster än den som Du manövrerar fordonen med. Detta för att Du skall kunna lägga om växlarna efter att Du kört in i dem från fel håll.
/Olof


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Skriv svar