Sida 15 av 15

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: sön 30 dec 2018, 12:18
av Tobias Ljung
Bakslag i verksamheten... De mödosamt monterade och sprutmålade skarvjärnen (4 i varje skarv) har fungerat klockrent på alla fordon. Utom ett: L18p. Denna dam är kräsen med spåret. Gjorde ett undantag och anpassade banan efter drottningen: För att få henne att gå jämnt fick alltså ett av de inre järnen plockas bort. Pust, stön, done.

Bild

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: sön 30 dec 2018, 14:56
av Mallet
Tappa nu bara inte sugen!
Växelomläggningen lite spookie men väldigt snygg. Elegant konstruerad!

Mvh LH

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: mån 31 dec 2018, 13:14
av Jan Frelin
Är det något som inte följer normen eller är normen otydlig på något sätt?

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tor 03 jan 2019, 16:13
av Tobias Ljung
Är det något som inte följer normen eller är normen otydlig på något sätt?
Både hjul och spår följer normen, åtminstone de basmått jag kan kontrollera. Men frågan är om rälsskarvarna hanteras i normen...? Det gäller också att vara noggrann när man limmar skarvjärnen, annars bygger de gärna på några extra tiondelar. Dock sitter de borttagna skarvarna på "baksidan" så man ser inte mycket av dem ändå : )

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: fre 04 jan 2019, 19:28
av Jan Frelin
Tobias Ljung skrev:
tor 03 jan 2019, 16:13
Är det något som inte följer normen eller är normen otydlig på något sätt?
Både hjul och spår följer normen, åtminstone de basmått jag kan kontrollera. Men frågan är om rälsskarvarna hanteras i normen...? Det gäller också att vara noggrann när man limmar skarvjärnen, annars bygger de gärna på några extra tiondelar. Dock sitter de borttagna skarvarna på "baksidan" så man ser inte mycket av dem ändå : )
Skarvjärnen må ju hålla sig inom spårviddens minimum.