Sida 14 av 15

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tor 29 nov 2018, 00:23
av Micke Brane
Ser glimrande ut :D
Jag retas bara Tobias, jag menar ett strålande resultat.


Med vänlig hälsning,

Micke

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tor 29 nov 2018, 09:53
av Tobias Ljung
Lite kvarts-glimmer blev visst kvar ändå : )
Bild
Ragnar Skanåker tog alltid 2-3 cl Whisky innan skyttetävlingarna för att vara stadig på hand.
Kanske värt att testa Tobias?
Hjälp mig här Micke, jag provade ditt tips och tömde flaskan så att 2-3 cl blev kvar, men det verkar inte hjälpa? Är det fel sort kanske? Hur gör du?

On the rocks:
Bild

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tor 29 nov 2018, 12:31
av Hauk
Tobias Ljung skrev:Lite kvarts-glimmer blev visst kvar ändå : )

On the rocks:
Setter du Lagavulin på bordet på neste nollskalatreff så kommer jeg! :geek:

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tor 29 nov 2018, 16:33
av Tobias Ljung
Setter du Lagavulin på bordet på neste nollskalatreff så kommer jeg!
Deal Håvard! Så det finns alltså annan dragkraft än den på Thamshavnsbanen som lockar ; )

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: fre 30 nov 2018, 20:22
av Micke Brane
Ja, det är helt fel sort.
Det är ju Skåne Akvavit jag spär ut vitlimmet med för ytspänningens skull, och doften.
Viktigt är att smaka av så det inte blivit skinn på Skåne Akvaviten innan du använder den.
Det blir roligare att ballasta då, och du glömmer dessutom bort hur lång tid det tar (och en del annat)

Din Öl-mjuke Tjena-re

Micke

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: ons 19 dec 2018, 12:29
av Tobias Ljung
Tack för klargörande Micke ;)

Växelställsbalett på TLJ. De fungerar också:
Filmsnutt: http://www.ljungz.com/trains/temp/vaxelomlaggning.mp4

Bild
Bild

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: ons 19 dec 2018, 21:54
av folke
Hej!
Vilken massproduktion!
Undrade om klotet la om växeln eller tvärtom, hittade sen sid 6...

mvh Folke

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: ons 19 dec 2018, 22:24
av Tobias Ljung
Riktigt Folke,
Sköldpaddan har två armar.
Bild

Lessons learned är att den tråden som lägger om växeltungan bör vara lite styvare. Har bytt till 1 mm pianotråd där. Tråden som lägger om växelklotet kan vara vekare (=mindre kraft) men bör gå längre väg (=tillräckligt stort hål i anläggningen). Har använt ca 0,75 mm pianotråd där. Med detta upplägg blir det lagom kraft för att lägga om växeln, men man kan fortfarande "pilla" på växelklotet utan att det gör något. Det gör besökare gärna, tro mig ; )

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: ons 19 dec 2018, 23:23
av PeO Helgesson
Tobias Ljung skrev:
ons 19 dec 2018, 22:24
man kan fortfarande "pilla" på växelklotet utan att det gör något. Det gör besökare gärna, tro mig ; )
.....tvivlar inte ett ögonblick. Det lärde jag mig för nära 35 år sedan, på Jomo-tiden. Johan satte Teknobyggs vitmetallklot på utställningsanläggningarna. Det hjälpte inte att ryta RÖR INTE VÄXELN, strax efteråt stod alltid någon med ansikte som en fågelholk, ojdå, den gick sönder". Jag har haft en tio år gammal etsning på anläggningen (Ho), lyckligtvis (ännu) lös (av lättja). Den var aldrig heller tänkt att lägga om växeln, utan att läggas om av växeln. inte helt lättjusterat i H-nollan. Många är de som har flyttat på den med ett enda finger.
Motvilligt får jag medge, att du fått dina mycket finare än mina etsade.

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tor 27 dec 2018, 19:06
av Tobias Ljung
Inser att det här är ett smalt intresseområde, men här iallafall en liten demo av de pillsäkra växelomläggarna : )
Film: http://www.ljungz.com/trains/temp/pillsakert.mp4