Sida 12 av 16

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tis 14 jun 2016, 11:03
av Hauk
Tobias Ljung skrev: Goran, visst blir det belysning, annars ar det val ingen slutsignal? I 891 lyktan far en 1,5 V lampa plats, i 600 varianten (byggsats fran Real model) blir det en LED. Storsta utmaningen blir nu att stansa 1,4 mm dia lyktglas i rott respektive klar plast till den hembyggda 891 lyktan...
Kanskje det kan være en idé å dreie disse glassene? Kan sikker gjøres i en drill.
Jeg dreide slike glass til noen loklykter for en tid tilbake:
Bild
Bild

Disse er jo litt større enn 1,4mm, men jeg tror prinsippet kan brukes.
Men du trenger et sett med smerduk som er egnet for å polere opp snittflaten. "Micro-Mesh Finishing Set" er noe å søke etter. Bør ha fra grad 1500 til 12000 for perfekt resultat.

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tis 14 jun 2016, 20:31
av Tobias Ljung
Intressant, har inte tankt pa det. Polerar du ena ytan i svarven och kapar, med manuell putsning av den andra ytan?

Tror forvisso att det ar lite overkill for sa sma linser som till slutsignallyktorna, men for loklyktor ser det valdigt bra ut.

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tis 14 jun 2016, 22:15
av Hauk
Tobias Ljung skrev:Intressant, har inte tankt pa det. Polerar du ena ytan i svarven och kapar, med manuell putsning av den andra ytan?

Tror forvisso att det ar lite overkill for sa sma linser som till slutsignallyktorna, men for loklyktor ser det valdigt bra ut.
Jeg dreier akrylstangen ned til korrekt diameter som for meg er presspasning i lykten. Så polerer jeg enden, og plasser stangen i bakdokken og presser akrylstangen inn i lykten mens stangen fortsatt står i chucken. Så tar jeg et stickstål og dreier helt inn mot lykten. Til slutt handpoleres den dreide flaten.

Skal det være både hvitt og rødt glass i sluttsignalet?

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: lör 05 aug 2017, 20:58
av Tobias Ljung
Efter återflytt till Svedala har källarverksamheten så smått startats upp igen. Fokus är att få 600-delen av Teklasjö station färdig. Det är alltså Ljusfallshammar som stått för inspirationen.
Bild

Den södra infartsväxeln visade sig dock bli lite problematisk. Det är som synes en kurvväxel som byggs på plats, och den har blivit slank som en riktig högfartsväxel. Slank växel = långt avstånd i hjärtstycket = "guppande" hjul. För att minimera guppet gjorde jag en extra knick på spåret, se det blåa strecket i bilden nedan. Konservativa växelgeometrister bör nog titta bort ; )
Bild

Det preliminära resultatet med knickar på båda sidor. Andra antigupp-tips mottages tacksamt. Man kan ju flytta hela växeln också för att få den brantare, men då hamnar den för nära modulgränsen...
Bild

Så här gömdes underjordiska Kadee magneter.
Bild

Tidigare rälsläggning i andra änden.
Bild

891 vändskivan har också fått spåranslutning. Dock strular/slirar drivningen, funderar på en ny...
Bild

Nya, breda flänslösa hjul för att undvika urspårning(!)
Bild

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: lör 05 aug 2017, 22:27
av Hauk
Du har en imponerende drive, Tobias!
Alltid inspirerende å se dine postinger.

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: sön 06 aug 2017, 08:43
av Olof
Antigupptips:
Om du har samma flänshöjd på alla hjul kan du lägga en remsa i botten av hjärtstycket så att hjulen kan rulla på flänsen när det inte finns stöd för hjulbanan. Då blir det inget gupp.
Olof

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: sön 06 aug 2017, 13:53
av Jan Frelin
Vad kör du med för spårstandard? Hjulens bredd behöver vara större än 2 gånger flänsrännans bredd.

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: sön 06 aug 2017, 19:33
av Torbjörn Holmberg
Ett mycket spännande bygge, en spårplan som jag själv har haft i tankarna länge.
När det gäller kurvväxlar så är min erfarenhet att detta ska man undvika om man kan. Det är tusan så svårt att få det att fungera, kan man bygga en vanlig rak växel och utgå med kurvradien från den så är det att rekommendera. Givetvis går det att bygga trevliga och bra fungerande kurvväxlar men dessa kunskaper för ett sådant bygge har inte jag så det får bli raka växlar alla lägen för min del.

Tobbe H

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tis 08 aug 2017, 19:54
av Tobias Ljung
Tack för feedback. Håller med Tobbe att man ska försöka hålla sig ifrån kurvväxlar, men samtidigt sparar de en del utrymme... Jag kör med On2 standard och tror alla mått hålls - men med en slank växel blir det ändå ett stor gap vid hjärtstycket. Tänk en lååång växel - då blir det väldigt liten vinkel. (Kanske finns det en gräns för hur slank en växel får vara? Riktiga högfartsväxlar använder ju flera driv och rörlig korsningsspets...). Remsa som stöd för hjulflänsen är jag lite orolig för - rätt var det är har man ett fordon med högre fläns och då guppar/hoppar det ju åt andra hållet.

Nåväl, i praktiken verkar min växel nu fungera utan nämnvärt gupp : )
Bild

Nästa steg blir den elektriska inkopplingen. Här har jag lött ihop så kallade DCC BM-1 bromsmoduler som ska förhindra att fordon kör in i växeln när den ligger "fel" (och därmed orsakar kortslutning...).
Bild

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Postat: tis 12 sep 2017, 07:54
av Tobias Ljung
Limmning av skarvjärn pågår - många blir det. Har provat ett antal olika modeller och till sist blev det Grandt Line för On3 code 100 rälerna och FMW för On2 code 70.
Bild