Teklasjö - Loskogens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Tobias Ljung skrev:
skrev:"Tror Du inte att Du behöver fler par matningsledningar? Jag kan tänka mig minst en separat bosterledning per spårvidd. Rimligen vill Du också mata växlarna från en annan boster än den som Du manövrerar fordonen med. Detta för att Du skall kunna lägga om växlarna efter att Du kört in i dem från fel håll.
/Olof


Ur strömförsörjningssynpunkt ser jag inga skäl att ha flera ledningar? De som finns är rätt tjocka och klarar hela försörjningen utan problem.

De manuellt omlagda växlarna får sin ström från hjälpledningarna, så de kan läggas om även om spåren är kortslutna. Men de digitalt omlagda (ECoS => Switchpilot => Servo) kommer nog inte att klara felfallet du beskriver. I mitt fall manövreras och försörjs både växlar och lok från samma central, så bara en separat försörjning kommer väl inte att hjälpa?

Om man inte kör med Hare DCC dekodern (specialgjord för Tortoise), den har auto-omläggning av växeln om man "kör in fel":
Bild
[link]http://www.dccspecialties.com/products/hare.htm[link]

Rätt dyr dock...
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Olof »

Tobias Ljung skrev:
Tobias Ljung skrev:
skrev:"Tror Du inte att Du behöver fler par matningsledningar? Jag kan tänka mig minst en separat bosterledning per spårvidd. Rimligen vill Du också mata växlarna från en annan boster än den som Du manövrerar fordonen med. Detta för att Du skall kunna lägga om växlarna efter att Du kört in i dem från fel håll.
/Olof


Ur strömförsörjningssynpunkt ser jag inga skäl att ha flera ledningar? De som finns är rätt tjocka och klarar hela försörjningen utan problem.

De manuellt omlagda växlarna får sin ström från hjälpledningarna, så de kan läggas om även om spåren är kortslutna. Men de digitalt omlagda (ECoS => Switchpilot => Servo) kommer nog inte att klara felfallet du beskriver. I mitt fall manövreras och försörjs både växlar och lok från samma central, så bara en separat försörjning kommer väl inte att hjälpa?

Aha mitt fel - jag satte likhetstecken mellan strömförsörjning och booster. Jag skulle skrivit att Du behöver ett matningsledningspar för varje booster. Och jag tycker helt klart att Du skall ha mer än en.

Om hela anläggningen skyddas av en "automatsäkring" i en booster så slocknar allt var än på anläggningen det uppstår en kortslutning. T.ex. så stannar allt på den automatkörda On3 delen om Du gör en miss på On2 bangården.

Antingen kan man ha flera boostrar (var och en med sin automatsäkring) eller så kan man avsäkra delar av anläggningen med separata "automatsäkringar". Jag sätter automatsäkring inom citationstecken eftersom jag inte vet något annat svenskt namn på de snabbar brytare som används för DCC.
Tobias Ljung skrev: Om man inte kör med Hare DCC dekodern (specialgjord för Tortoise), den har auto-omläggning av växeln om man "kör in fel":
Rätt dyr dock...

Det finns alternativ som bara sköter ompolariseringen av hjärtstycket. Kostar lite mindre eftersom de klarar flera hjärtstycken åt gången.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Arbetet på TLJ går vidare. On2 / 600 mm stationen Loskogen är nu färdiglagd och körbar:
Bild
Bild

På On3 / 891 mm delen har Teklasjö station i huvudsak lagts. Jag har provat att skydda växlarna med BM-1 moduler enligt:
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm
Bild

Jag har lött egna BM-1 med vanliga dioder. Om man kör in mot en växel som är fellagd stannar alltså loket med ljud och ljus igång. Man kan då lägga om växeln i korrekt läge eller backa tillbaka, detta istället för att få en kortslutning i växeln. Loken måste också programmeras för att aktivera denna funktion. Fungerar mycket bra, men spårsektionen innan växeln (orange / ljusblått i skissen ovan) måste vara tillräckligt lång för att få stopp på loket i tid. Där två växlar ligger "mot varandra" är detta omöjligt.

Arbetena går nu vidare med Teklasjö hamn, där en del förberedande landskapsjobb måste göras innan spårläggningen drar igång...
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:A
Arbetena går nu vidare med Teklasjö hamn, där en del förberedande landskapsjobb måste göras innan spårläggningen drar igång...
Ser fram til nye oppdateringer!
Dette blir en heftig "togbane"!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Närbild på en bit av On2 spåret:
Bild

Hamnen har en bit On3/On2 treskenspår. Det är gaturäls från Hasler, senare ska det blir gatusten mellan rälerna.
Bild

Här ses en gammal kämpe, motorloket Ohs, köra förbi Loskogen. Ohs byggdes delvis på isbrytaren Frej 1991 och har precis fått en ljuddekoder:
http://www.ljungz.com/trains/temp/Ohs.avi
Ska försöka få tag på ett riktigt V8 ljud vid tillfälle, Ohs hade ju 2 st...

...och här O&K Hunneberg på den "gamla" delen av anläggningen:
http://www.ljungz.com/trains/temp/O&K_Hunneberg.avi
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Olof »

Det ser lovande ut men jag tittar också lite på det som syns i bakgrunden. Att ha upplysta vitrinskåp i tågrummet där Du kan visa upp det som inte rullar på banan är en bra idé som jag skall ta med mig den dag jag inreder ett tågrum.

Jag noterar att du också haft koppelhöjdsproblem på Dina tippvagnar. Är det någon form av "undershank" koppel Du använder?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Det är NEM koppel. Har bara satt dessa på "ändvagnarna", emellan är det "link&pin":
Bild
Inte helt perfekt, men jag vill ha enhetliga koppel på alla vagnar.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Du skriver om gaturäls. Hur ser den ut, kan du ta en närbild.
Du kanske kan dela med dig länken till firman som säljer den
Jigun
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Micke Brane »

hej Janne

Gaturälsen har Tobias nämnt ovan bild, med namnet "Hasler"
Du kan beställa via Rimbo Grande.
Jag väntar just hem två enmeterslängder till "Mosebacke Hamn"

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Hoppsan, det blev ett "s" för lite. Hassler ska det vara:
http://www.hassler-profile.li/TramgleisH0D.html
Bild
Skriv svar