Tobias Ljung skrev:
- Däremot strular det med ESUs servon. Jag har versionen med metalldriv. San Juans växlar har en metallförbindelse mellan tungorna.
Är tungorna ihopkopplade så att båda tungorna alltid har samma polaritet?
Nu vet jag inte hur stort spel det är mellan tunga och räl på San Juans växlar, men rent allmänt rekommenderas att tunga och räl har samma polaritet när man kör DCC. Anledningen är att DCC har full spänning på rälsen hela tiden och hjulaxlar med felaktigt (för litet) avstånd mellan hjulen kan orsaka kortvariga kortslutningar mellan tunga och räl med risk för brännskador på hjulen. Därför rekommenderas att rälen alltid har samma polaritet som rälen.
(Ursäkta otydligheten, men med "rälen" menar jag den räl som tungan ansluter mot vid tungspetsen).
Är tungorna ihopkopplade så att båda tungorna alltid har samma polaritet?
Ja. DCC friendly är visserligen ett begrepp, men om man har koll på sina hjul och räl-mått så blir det ingen kortslutning. Har kört min anläggning, med ett dussin växlar som inte är "DCC vänliga", utan några som helst problem.
Det finns för övrigt många fabrikat som har metallisk förbindelse mellan tungorna, tex Shinohara/Bemo. Så av en såpass stor tillverkare som ESU hade iallafall jag förväntat mig att man testar sina produkter med de vanligaste märkena : (
Jag förstår Din besvikelse men kan Du inte använda en annan dekoder? Jag tycker det vimlar av olika dekodrar numera som kan driva servon. Billiga servon, med plastdrev, är inte heller någon bristvara.
Dekodern är inte problemet, bara ESU servot med metalldriv och visst finns det alternativ med plastdriv!
Jag har nu provat att isolera tråden och då verkar det funka. Dock går växeln lite för trögt så servot orkar inte lägga om tungorna. Men det har alltså med San Juans växlar att göra. Ska bli spännande att se om det går att få växelklotet att lägga om som tänkt...
Arne Lindgren skrev:
Vad är problemet med Kadee-elektromagnet-avkopplaren.
Elektromagneten är inte lika stark som permanentmagneten, så den orkar helt enkelt inte. Enligt Kadeeinstruktionen ska elektromagneten ligga mellan rälerna. Då måste man kapa slipers. Det blir krångligt och fult. Ville här bara prova om det kanske gick även under rälsen, tyvärr dock med negativt resultat.
Slutsatsen för min del blir att jag skippar Kadee helt på On3 delen och bara kör med Walde avkopplare. Tyngdpunkten ligger trots allt på svenska tåg. Så min K-27a får dra hela tåg utan att kunna växla...
På On2 delen fortsätter jag med Kadees permanentmagneter under spåret, de fungerar bra. Där använder jag Kadee koppel både på mina svenska och amerikanska modeller.
Arne Lindgren skrev:
Vad är problemet med Kadee-elektromagnet-avkopplaren.
Elektromagneten är inte lika stark som permanentmagneten, så den orkar helt enkelt inte.
---
Tackar, då vet jag. Jag såg i en gammal ModelRailroading nån som maskerat en bit stål till sånadära styrskenor som man har på broar. Hmm, jag får fundera.
Som nybliven signalnörd var det premiär för lite test med spårledningar idag. Startkonfigurationen ses här:
Så här ser det ut på skärmen. Rött = belagt spår, gult = växelposition. Vissa ledningar har också RailCom och då visas fordonets identitet, tex Z4p 317.
Nu börjar spelet. Z4p 317 körs först åt vänster och man ser hur spårledningarna beläggs och frisläpps. Sedan läggs växeln om (touchscreen, fast indikeringen är åt fel håll...) och Z4p 321 kör iväg åt andra hållet. Jung dieseln på 600 spåret är bara statist. Video: http://ljungz.com/trains/layout/testmod ... modul1.mpg
Till slut är det alltså tänkt att 891 banan ska köras automatiskt med 3-4 tåg, medans man koncentrerar sig på att köra 600 tåg manuellt.
Har jobbat lite med den rörliga växelomläggaren. Det är ett provskott i mässing i samarbete med Teknobygg:
Själva "inkopplingen" sker genom att löda fast mässingstråden från servot (se bilderna längst ned på sidan 1) till röret när allt är på plats. Här ännu bara provmonterat: