Teklasjö - Loskogens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Rälsmålning har kommit drygt halvvägs...
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:Rälsmålning har kommit drygt halvvägs...
Du går systematisk til verks, Tobias!
Men hadde det ikke vært enklere å bruke svertede profiler og så penselmale rälsen?
Maskeringen må ha tatt sykt lang tid...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Jan Frelin »

Det finns ett alternativ till. Sprutmåla spåret med slipersfärgs, ballasta, och spruta rälerna med rälsfärg i en smal stråle.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Björn D »

Att sprutmåla rälerna efter att man ballastat kräver en stadig hand och ett visst mått av mod. Att torka bort färg från ballasten om man spiller, är ju inte inte så enkelt, tror mer på Håvards metod med penselmålning. Men Tobias metod är nog den bästa, om än något arbetskrävande. Sedan är min erfarenhet att det är viktigt att även få bort rälsfärgen från rälhuvudets insida som hjulflänsarna löper emot. Annars har den färgen en tendens att bilda "klet" som fastnar både på rälsen och hjulen, tills den har slitits av. Riktigt hur det går till vet jag inte, säkert ett fysikaliskt fenomen som vetenskapen ännu inte funnit någon förklaring på och som i mitt tycke det satsas alldeles för små forskningsresurser på.

Mina erfarenheter härstammar från små modeller i skala 1:87 och en nollanmodell bör ju vara åtta gånger tyngre, så jag vet inte hur stora problem det är med "kletet" i denna skala. Dags för komparativa studier?

På tal om "kletet" så sägs detta till stor del utgöras av oxid från rälsen. Både nysilver och mässing oxiderar, precis som de flesta andra metaller. Fördelen med nysilver lär vara att dess oxid ska vara elektriskt ledande. I Storbritannien finns det de som förespråkar stålräler även i modellsammanhang. Visserligen kan den rosta, vilket besparar byggaren från att måla rälerna och diskussionen om den rätta rostfärgen, men det ska även vara så att "rosten" ska vara en en "icke kletande" oxid som inte fastnar på hjulen. Det ska även behövas mindre rälsrengörning med stålräler jämfört med nysilverräler. PECO har eller har i alla fall haft räls med Code 100 räler i rostfritt stål, finns det någon som har erfarenhet av dessa?

/Björn D
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Tja, det finns säkert många sätt att måla räls... I mitt fall är rälsen svärtad som grund, däremot är rälsspikarna i rostfritt stål (dvs blanka). Träslipersen (Northeastern) är bara betsad i grått. Jag tycker det är svårt att penselmåla spikskallarna snyggt - det rinner lätt ut på sidan och träet suger då gärna åt sig. Provade också en "roller" med samma resultat. Och jag är inte tillräcklig vän med färgsprutan för att våga måla efter ballastering - som Björn är inne på så blir det rätt mycket jobb om man råkar spilla eller om det kommer en oplanerad "blob" (vilket tyvärr händer då och då...). Maskning av rakspår går fort, det är i princip 4 tejpremsor, en mot varje rälsida. Växlar tar lite längre tid. Men de tar längre tid att penselmåla också. Tror inte att maskning + sprutmålning tar så mycket längre tid än penselmålning egentligen. Skulle några enstaka slipers bli misslyckade så kan man fortfarande byta ut dem och bättringsmåla med pensel innan gruset kommer på.

Tycker att slutresultatet blir bra: Dels täcks rälsspikskallarna (för övrigt >10'000 spikar på banan so far) utan att det rinner ut på sliperserna, dels blir det lite flammig rostfärg mot den svärtade rälen. Och träet i slipersena ser fortsatt ut som trä, en målad yta blir lätt för homogen.

Håller med Björn om att det finns utrymme för mer grundforskning kring detta. Har dock inte sett några större problem med oxidbildning eller klet. Jag brukar bara skrapa av ovansidan av rälerna, först med en träbit direkt efter målning, sedan rälsrengöringsklots och dammsugning efter att maskningen är borttagen och färgen har torkat ordentligt. Sedan kan det kanske krävas lite inkörning, men modellerna i nollan har ju både tyngden och plats för kondensator med sig, så det brukar gå rätt bra tycker jag : )

Jag ska nog pröva att värmebehandla de rostfria rälsspikarna (på samma sätt som hjulen http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=3&t=2575) - men det får bli på nästa utvidgning av banan. (Yes, det finns redan en utstakad drömväxel till en framtida utvidgning/pensionsplan - drömmandet är ju halva nöjet!).
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Jan Frelin »

En liten strimma rostfärg på ballasten ser inte så dumt ut... Så himla stadiga händer har jag inte.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Micke Brane »

Ragnar Skanåker tog alltid 2-3 cl Whisky innan skyttetävlingarna för att vara stadig på hand.
Kanske värt att testa Tobias?

Micke
"Dö kan man göra av mycket, men whisky är inte det sämsta"
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Är i full färd med att ballastera TLJ. Här följer en liten steg för steg beskrivning hur jag gör. (Som vanligt finns det säkert andra/bättre/smartare sätt : )

Utgångsläget: Spåret spikat och klart med alla skarvjärn på plats, provkört, justerat, målat och provkört igen...
Bild

Vad som behövs: Sand/ballast, pensel att borsta med (gärna "avkortad"), klots att jämna till med, pincett att ta bort saker med och så förstås lim.
Bild

Sanden sprids ut med en tesked. Ta inte för mycket...
Bild

Dra med klotsen längs slipersen.
Bild
Bild

Borsta rent rälsidorna.
Bild

Borsta rent slipersovansidorna.
Bild

Tryck ned ballasten mellan slipersen.
Bild

Överflödig sand kan tas bort med ett blött finger.
Bild

Platta till med klotsen, "duttandes" den här gången, inte dra.
Bild

Borsta rent sidorna igen om det behövs.
Bild

Spraya på med Minitecs "förtunning" från långt håll.
Bild
Bild

Jag använder Minitecs flexibla ballastlim. Ger en tyst limfog.
Bild

Droppa på från kort håll, annars risk för "diken".
Bild

Strö på mycket lite Woodland Scennics "Burnt grass" från långt håll. Mycket lite var det.
Bild
Bild

Lite förtunning igen.
Bild

Nu ser det ut så här. Don't worry.
Bild

Med en pincett kan enstaka stenar plockas bort, men försök inte använta klotsen eller fingret medans det är så här blött. Det blir fula märken.
Bild

Efter 12..48 timmar är det torrt, då kan rälhuvudet göras rent med en rälsrengöringsklots.
Bild

Enstaka stenar kan fortfarande plockas bort eftersom limmet förblir elastiskt.
Bild

Färdigt spår.
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Tobias Ljung den ons 28 nov 2018, 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
Olof
Inlägg: 1699
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Olof »

Ser snyggt ut.
Vad använder du som grus?
Sjävlinsamlat och självsilat eller något som kräver mindre arbetsinsats?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag har använt Biltema bästersand samt lite "hemsilat".
Bild

(Julas dito kan jag avråda från i detta sammanhang, den säcken jag köpta hade alldeles för mycket kvartskorn i sig).
Skriv svar