Teklasjö - Loskogens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Det här är mitt lilla livsprojekt. Teklasjö - Loskogens Järnväg är en 600 mm skogsjärnväg. I Loskogen lastas timmer som sedan körs längs en kurvig och backig bana ned till Teklasjö. Här finns omlastningsmöjlighet till SJ:s 891 mm nät. 600-banan går vidare till Teklasjö nedre där det egna sågverket med tillhörande virkesupplag finns. En anslutning till Teklasjö hamn delas med SJ med treskens-spår som följd.

Huvudtrafikspelet går ut på att ett lastat timmertåg lämnar Loskogen och kör ned till Teklasjö nedre. Där växlas de lastade vagnarna in till virkesupplaget, som på modellen är en "hemlig" förbindelse med Loskogens lastplats. Här byts de lastade vagnarna mot motsvarande tomtåg, som sedan körs tillbaka upp till Loskogen.

Tidsrymden är en höstdag 30..50-tal. Hela hobbyrummet är ca 6 x 3 m. Spårplan:
Bild

2-fota banan byggs enligt Amerikansk On2 standard med 12,7 mm spårvidd. Spåret är handlagt på handbearbetade Northeastern syllar som färgats gråa med Herdins bets. Växlarna är halvfabrikat från Railway Engineering som drivs av Tortoise motorer. Till dolda spår används Precision Scale flexräls. Växlarna läggs om lokalt. Jag använder Kadee koppel med permanentmagneter under spåren för avkoppling.

3-fota banan är som synes en konventionell rundbana med Teklasjö och en dold station. Teklasjö är löst baserat på Ljusfallshammars station vid NÖJ. Jag använder On3 standarden med 19 mm spårvidd. I en första omgång har jag använt San Juan flexräls och växlar, men de kommer nog att bytas ut mot handspikat med tiden. Jag tänker använda servon från ESU för att lägga om växlarna. On3 banan ska bli helt datorstyrd. Avkoppling blir både Kadees och Waldes elektriska avkopplingsmagneter.

Jag använder ESUs centralenhet för att styra banan, samt en handhållet radioreglage.

Status i skrivande stund är att Teklasjö nedre "95%" klart. Trästommen och elmatning till resten av anläggningen är klar och de dolda delarna är rälslagda. Nästa steg blir att förbereda "några tusen" On2 slipers...

En översikt:
Bild

Några miljöbilder:
Virå med tåg
Bild

Simplex på väg upp mot virkesupplaget
Bild

Lokstallet i Teklasjö nedre:
Bild
Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av janclaesson »

Oj-oj, makalöst!

Janne C
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Anders R »

Läckert!!!!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Hauk »

Grymt bra, Tobias!
Må vel begynne på min egen bane snart...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Erik R. »

Det här var maffigt.
Ska bli mycket spännande att följa med.
Nu finns det flera stycken smalspårsanläggningar
att läsa om och följa, kul.
Lyckat till med fortsättningen.

Erik R.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Helt otroligt!!!
Du är drivfjädern till många av oss andra byggare.
Skall verkligen bli kul att följa ditt bygge.
Vilket ritprogram anv. du när du gör din spårplan?
Jigun
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tobias Ljung skrev: Några miljöbilder:
Virå med tåg
Bild


Imponerande och mycket trevlig anläggning!

Hur har du fått till ångdomen i mässing? Är den omålad eller målad med "mässingfärg"?

Mvh Daniel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung »

Spårplanen är ritad i Coreldraw, mest eftersom jag använder det till ets- och dekalförlagor.

Virås ångdom är svarvad i mässing (i Claes Mattissons källare för snart 20 år sedan...).
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg - uppdaterad spårplan

Inlägg av Tobias Ljung »

Efter att ha provkört den ursprungliga spårplanen några månader har jag kommit fram till att jag behöver längre hinderfritt spår. Jag skissar därför på en variant med kurvväxlar i båda ändar på 891 stationen. Jag kommer då upp i ca 270-280 cm hinderfritt spår, vilket innebär att tåg med uppåt 20 vagnar kan mötas.
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Testmodul

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag behöver testa lite ny teknik inför anläggningsbygget. Mina mål med denna testmodul:
- Kolla hur San Juans On3 spår ser ut i "vädrat" och färdigt skick (d.v.s. ska jag gå över till handlagt spår eller inte...?)
- Förberedelser inför automatkörning: Prova ESUs detektor system, vilka positions "baliser" behövs och var ska man utnyttja RailCom feedback med fordons ID bäst? (Bara var fjärde kanal har RailCom).
- Prova ESUs servomotor som växeldriv (kombinerad knapp styrning och DCC), även omläggning av växelklot
- Prova ESUs servomotor som signaldriv
- Prova om Kadee elektromagnet fungerar monterad under spåret. (Anledningen är att Kadees permanentmagneter stör Waldes koppel).
- Prova om Walde avkopplingsmagneter kan styras via ESU Switchmaster (hög ström!)

Glädjande nog började det strula direkt:
- Först visade det sig att ECoS detectorn måste ha sin feedback från 0 ledaren (jag trodde det gick med vilket som). Det var iallafall lätt fixat.
- Däremot strular det med ESUs servon. Jag har versionen med metalldriv. San Juans växlar har en metallförbindelse mellan tungorna. Det blir då "direktkontakt" från växeltungan via omläggningstråden till skruven som håller tråden till servoarmen. Då stör rälsspänningen ut servot helt och ingenting fungerar. ESU verkar ha missat detta helt, tråkigt. Ska vid tillfälle prova att isolera tråden. I värsta fall får jag byta till servon med plastdriv, eller beprövade Tortoise...

Men det är ju bra att man upptäcker problemen på testmodulen istället för på anläggningen ; )

Så här ser modulen ut för tillfället:
Bild

Här ser man Kadees elektromagnet. Preliminärt verkar det tyvärr inte funka att ha den under spåret...
Bild

Här syns den kommande omläggningen av växelklotet. Servomotorn har alltså två trådar, en lite styvare till växeltungan och en lite vekare till växelklotet.
Bild
Skriv svar