Limhamn II

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Limhamn II

Inlägg av Olof »

Det fina med möten som det i Norra Sandby är att det sätter press på en att bli klar. Jag har i några år hållit på med ett MLJ potpurri som jag kallar Limhamn II utan att få det riktigt klart. Nu har jag bestämt mig för att ställa ut det i Norra Sandby så nu får det bli lite gjort.

En liten introduktion till Limhamn II finns [link=http://www.lundarallarna.se/wiki/doku.php?id=limhamn_ii]här[/link]

Ursprungligen tänkte jag mig Limhamn II som en analog anläggning. Jag körde till och med med två fasta körspänningar. En fram och en bak. Det funkade så länge som jag bara hade ett lok men sedan blev det svårt att hålla lagom fart på båda. Så jag föll till föga och idag vände jag upp-och-ner på anläggningen och installerade digitalstyrning.

Bild

Som synes är anläggningen byggd enligt principen att man inte behöver vara så noga med det elektriska på en liten anläggning. Det visade sig vara en felaktig ansats. Framför allt 220 V prylarna har tagit mer plats än jag tänkt mig. Jag vill ha allt integrerat så att det bara är en 220 V sladd ut från anläggningen. Följden är att det idag under banan sitter två 6 V aggregat för positiv och negativ ström till manövrering av växlar och skjutbord, en transformator för Rocos lokmus och två nätaggregat till belysningen. Till det sladdosor och kablage.

Nåväl, efter lite pusslande och frikostigt användande av smältlim kunde både tian och elvan köra samtidigt på samma spår och i olika riktningar.

Bild

Som synes har det blivit lite sladd-spagetti i hytterna. Det är trångt i de här små loken.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Limhamn II

Inlägg av Olof »

Jag har länge haft problem med spåret längst till höger på bilden nedan.
Från början var tanken att ha en modell av Södra Fabriken längs baksidan (till höger). På så sätt skulle jag få med "Brottets banan" (via skjutbordet). Jag byggde också en modell av en cementfabrik men den blev inte bra så den åkte i skroten.
Bild
Kalkfabriken vid Södra Fabriken, foto Ingemar Wickström
Bild

Sedan fick jag en strålande fotobakgrund av en kompis. Den visar utsikten över Norra Fabriken sett från Limhamns station. Tanken blev då att istället ha med muren norr om stationen, eventuellt med åsne-huset och smalspåret. Det stupade dock på att jag inte tyckte jag fick till en bra modell av den blåaktiga muren med dess speciella utformning eller någon bild på åsnehuset.

När nu Norra Sandby närmar sig blev det dags att få något klart. Jag började surfa runt efter cement- och betongindustrier. Efter ett tag hittade jag en passande modell från Walthers som såg ut ungefär som halva kalkfabriken. Tyvärr verkade den vara utgången men efter en kvälls surfande hittade jag ett sista exemplar på Amazon.de. Det anlände igår och nu skall vi se vad jag kan få till.

Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Limhamn II

Inlägg av Olof »

Sådär, redo för lördagens tillställning i Norra Sandby. TB-kopplen justerade. Dekodrarna intrimmade. Allt verkar fungera. Det kommer det inte att göra på lördag när demo-effekten slår till :-(

Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Limhamn II

Inlägg av zikkan »

Det ser ju lovande ut!! Ser fram emot att få se det "Lajv" på lördag! .-)

Mvh
zikkan
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Limhamn II

Inlägg av larsmn »

Imponerande modell, var en av flera behållningar med att åka till Norra Sandby.

En fråga som jag inte fick ställt på mötet, rörande modellen. Såg ut som ett litet fiddle yard innanför cementfabriken, men hur får du spåret att röra sig för det korrugerade lean-on-skjulet såg ut att blockera sidorörelsen?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Limhamn II

Inlägg av Olof »

Tack Lars!

Som Du skriver så finns det finns ett skjutbord med två spår i ena sidan. Väggen till det korrugerade skjulet är delad. En del sitter fast på skjutbordet. Den följer med i sidled när man flyttar bordet. Korrugeringen gör att man inte tänker så mycket på skarven.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Limhamn II

Inlägg av janclaesson »

Smutt! Gillar era Apor! Levande konstverk :o)

Janne C
Skriv svar