Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnväg?

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnv

Inlägg av ehrpet »

Trackside

Ännu en bild med "the mainline" i förgrunden. Ett klassiskt "crossing shanty" från Boston & Maine till höger. En ganska gammal bild men inte så mycket i övrigt att rapportera. Ganska lugn stämning - vilket jag gillar. Snart kommer sista delen ...

Bild


//
Peter
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnv

Inlägg av janclaesson »

Men så trevligt, fler fotografier från Amerika! Gilla!

Janne C
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnv

Inlägg av 1956 »

Har inte varit någon flitig besökare på detta forum under ett tag och jag har därför inte sett det här tidigare men kan nu med glädje konstatera att det du visar är något av det allra bästa jag har sett. Färgskalan är så där återhållsam som den bör vara och modellbygget i övrigt är i toppklass. Att du sedan förgyller det hela med trevliga texter gör ju inte det hela sämre precis. Tack för att du visar oss det här!
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnv

Inlägg av ehrpet »

Trevligt att höra. Jag var inte helt säker på att lägga upp något av det här på forumet, eftersom det kanske är lite "off-topic". Men det är alltid kul om det kan inspirera andra.

Bifogar en snabb skiss på någon slags spårplan, vilket kanske gör det lättare att förstå upplägget. Det flesta bilderna är tagna från den svarta ytan nederst till vänster – det är också där man kommer in i rummet. Bron ligger längst upp till höger. Den blåmarkerade ytan blev aldrig (och kommer aldrig att bli) färdigbyggd. En del av spåren här finns, men inte något mer. De första delarna av den här anläggningen byggdes i början av 80-talet. Idag skulle jag nog lägga upp spåren på ett annat sätt?

Jag har försökt att fylla rummet med landskap och lämnat tre stycken "view-points". Mellan de olika delarna har jag försökt bygga in naturliga block som fungerar som "insynsskydd". Man ska inte kunna se flera delar av anläggningen från en punkt. Om man tittar på den första bilden i den här tråden till exempel, så ser man inte något av staden och den relativt stora "train-shed" som ligger bakom kullen till höger i bild.

Ungefär så ...

//
Peter

Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnv

Inlägg av janclaesson »

Oj det var mer växlar och spår än vad jag trodde, kollade igenom tråden igen och fascineras att det ser så sparsamt ut med mängden räls,
det är skickligt byggt med dina "wiev-points!

Janne C
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnv

Inlägg av Anders R »

Så snyggt! Och en klart intressant uppbyggnad av anläggningen. Kan bara hålla med 1956, tack för att du visar det!!
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnv

Inlägg av ehrpet »

Tack Anders! Har man bara ett rum som står och skräpar någonstans, så är det bara att fylla det ...
Nuförtiden håller jag mig tyvärr bara till 50x70cm.
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnv

Inlägg av ehrpet »

Då var det dags för sista delen. Tror jag – för man kan aldrig vara helt säker.

När jag började skriva det här inlägget döpte jag det till "Innan Stadsholmen. Eller – hur river man en modelljärnväg?". Ja, då visste jag faktiskt inte hur man gjorde. Det var först i lördags som jag gjorde just det och fick en ny erfarenhet. Det är inte svårt alls. Tekniskt sett alltså. Mentalt sett är det en helt annan sak. I och för sig beror det kanske på hur stor anläggningen är, hur långt man har kommit med bygget eller hur många timmar man har lagt ned.

Hur många timmar kan det bli? 1 000? 5 000? 10 000? Svårt att säga, men att det måste ligga någonstans mellan 5 000 och 10 000 är jag övertygad om. Om man delar 10 000 timmar med 8 så bli det 1 250 arbetsdagar. Den siffran låter kanske lite högt (det är ju flera år heltid) men om man betänker att jag byggt under en period av 12-13 år (just de här anläggningen) så kanske det är rimligt. Eller så blir det ännu fler timmar?

10 000 timmar att bygga och 3 timmar att riva …

Lägg till alla timmar som alla modelljärnvägsentusiaster lägger på att tänka modelljärnväg. Det är minst det dubbla. Nuförtiden hinner jag varken tänka eller ännu mindre – bygga. Jag kan nästan sakna det här tänkandet och planerandet mest. På den tiden hade vi hund också och den skulle ut på promenad så klart och det var faktiskt inte svårt att få ut mig på kvällarna och gå en runda. Man gick där i vintermörkret och planerade vilka vagnar man skulle bygga härnäst, vilka byggnader som skulle stå var, inköp som skulle göras och böcker som skulle beställas. Inga andra störande saker. Bara jag, hunden och hobbyn.

Tre timmar att riva, med en stor yxa. Och jag slängde nästan allt utom rullande materiel så klart (det mesta). Dom hamnade i lådor för slutförvaring. Men alla hus utom ett fåtal, alla träd och min stora bro som visade sig vara helgjuten i gips. Och sen det här fackverksbygget – såg nästan ut som Nimis på Kullaberg.

Min pappa var möbelsnickare så det var ingen brist på virke hemma. Däremot var det inga fina bitar jag fick. Det var lite skräp här och lite skräp där och mycket skarvande och skruvande. Anläggningen byggdes utan någon "master-plan" så den växte som en slags oorganiserad organism. Jag har aldrig varit mycket för att detaljplanera på det sättet att jag ritat upp saker och ting innan och sedan byggt enligt det. Jag kanske har skrivit det förut men jag tror mer på idéen att improvisera fram saker. Låta det ena ge det andra och så vidare, typ; "det här huset tänkte jag ha här, men det ser bättre ut om det står på andra sidan spåret så då får det stå där i stället".

Bild

Bild

På den här stora bilden syns i stort sett hela rummet efter en timmes rivning. Jämför gärna med de andra bilderna längre upp. Och det syns också tydligt att nästan hela rummet är fyllt av anläggningen. På den andra bilden … The end!

10 000 timmar att bygga och 3 timmar att riva …

//
Peter
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Innan Stadsholmen. Eller - hur river man en modelljärnväg?

Inlägg av ehrpet »

Återbesök

Bild

Nu var det drygt tre år sedan jag skrev senast i den här tråden. Egentligen tog den väl slut då, när sista kapitlet skrevs men jag har ändå känt att sista bilden var lite väl deprimerande - en hög med brädor som representerade min kära gamla anläggning.

Hur som helst. Här följer en liten uppföljning.

Av någon anledning började jag bygga det hus jag växte upp i i modell (i H0 också - helt fel skala). Och det är precis det hus där hela den här historien utspelar sig. Modellen är en ganska exakt kopia av hur det såg ut 1970. Jag har inte haft några ritningar när jag har byggt, däremot dokumenterade jag huset ganska noga med fotografier då för några år sedan. Och sedan har jag utgått från några fina bilder från 1970.

1970 ja … då var man inte så gammal. Mina föräldrar byggde huset 1962 i ett område där alla hus såg i stort sett likadana ut och där allt byggdes samtidigt. Alla hus var byggda i rött tegel - däremot fanns det inte två hus av samma typ. På bilden ser man att det ännu inte vuxit upp så mycket mer än lite blommor runt huset och en stor gräsmatta. Det ska väl vara jag som sitter i sandlådan … Känns lite sjukt att bygga sig själv i modell …

Mitt rum var det till höger på framsidan precis bredvid garaget. Under det rummet skymtar ett källarfönster. Det var där jag hade mitt ”tågrum” och där alla de ovanstående bilderna är tagna.
Det här stora trädbevuxna berget till exempel ligger längst till höger i källaren. Sandlådan fanns där några år innan det blev uteplats istället. Badbassängen syns på baksidan.

Mina föräldrar köpte en ny Volvo Amazon ungefär vid 1970. Tidigare hade vi en svart Volvo PV. Under en utflykt för att hälsa på en bekant på sjukhuset i Köping frontalkrockade vi med en gammal tant på parkeringen där. Jag satt i baksätet och åt gröna vindruvor och for så klart rakt in i framsätet vid smällen. Inga större skador på vår ”rejäla” Volvo - det var desto sämre ställt med tantens lilla bil. Efter det blev det alltså en ny bil på vår uppfart. Nu var den egentligen av den här bebisblåa nyansen - men den här silvervarianten får vara ett god ersättning.

Jag hade i väldigt många år ett minne av att mina föräldrar odlade potatis på hela tomten. Eftersom min pappa växte upp ute på landet utanför Strängnäs så trodde jag att det var i något slags självförsörjningssyfte. Att all potatis vi odlade alla år lagrades i garaget för att ätas hela vintern.
Jag kommer speciellt ihåg att jag och min bästa kompis Lasse (några hus längre bort) gömde oss här bland potatisblasten. Lasse hade en äldre bror och det var ju läskigt när han och hans kompisar jagade runt efter oss. En gång tog jag upp det här med min pappa om potatisodlingen. Han förstod inte alls vad jag menade - att dom odlade potatis var ju bara ett år. Och det hade med att göra att dom använde metoden för att bearbeta jorden innan dom sådde gräs. Så var det med det minnet.

Huset står kvar än idag fast jag har inte varit förbi där på ett par år. Vissa saker bör man lämna.

Det var allt för den här gången - kanske det kommer något mer någon gång.
Skriv svar