APA-moduler som bas för 0n30?

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av larsmn »

Hej,

Baserat på min erfarenheter av arbetet med mina APA-moduler för Kennebago&Oak Hill, har jag sammaställt ett modulstandardförslag för APA-moduler till 0n30, http://www.abc.se/~m8827/trains/APA_mod ... estion.pdf. Synpunkter och kritik emottages.

Iom att att jag presenterat den även för APA-kärntrupperna på Gnatterbox, är den på engelska, vilket jag hoppas ni har överseende med.

Mvh/Lars M
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av Olof »

Jag har lite problem med att spåren, om jag uppfattat rätt, ligger direkt på bottnen. Jag tycker det ger för lite möjligheter till ett intressant landskap. Vad händer om man istället lägger rälsen 40 mm upp från bottnen?
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av larsmn »

Nej, rälsen ligger inte på botten, det är ca 12.5-15 mm mellan botten och underramens överkant (har inte mätt exakt), som jag fyllt upp med cellplastskivor, sedan har jag wellpapskiva som täcker och träflak som banvall. Om du ser på en av bilderna, så syns en vändskiva jag håller på med. Hela mekaniken är nersänkt, vilande på botten. I den andra modulen avser jag att ha en mindre hamnstruktur med en färja. Det finns alltså lite utrymme för t.ex. sjöar/bäckar, om än litet.

Att lyfta med 40 mm skulle ta en del av höjden samt att avslutning mellan landskap och fronten på underramen kommer att ge en "osnygg" avslutning utåt. Notera att APA effektivt motsvarar en hyllbana med 30 cm bredd, så utifrån ett landskapsperspektiv är frågan vad man vinner. Som jag föreslår får man dessutom en fix höjd för sammanfogning, ingen risk för fel höjd, en enkelhet.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av Olof »

Tack först för ett trevligt initiativ. Får jag föreslå att du lägger till ett par mått-skisser till standarddokumentet. Det blir alltid tydligare med lite bilder.

Sedan tror jag att det vore bra om varje byggare fick bestämma hur mycket av fronten som han vill ha kvar. Jämför med Anders Runnholms Urbota bruk där han jobbar med fronten för att rama in och komponera motivet i varje box. Varje Apa blir ett eget tittskåp.

Slutligen en bild från Anders Bondessons och Tobbe Holmbergs Tjurkö kvarn för att illustrera möjligheten med ett lite högre spårläge än 15 mm. Jag förstår fördelen med fix höjd. Jag tror dock att om varje byggare kan ta med så mycket av fronten som önskas så blir det inte något problem med anslutningen av landskapet.

Bild

Mvh
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av larsmn »

Hej Olof,

Tog och testade som hastigast med 4cm förhöjning, både från botten som från överkanten på nedre ramen. Tyvärr gör det modulen väldigt "klaustrofobisk" och instängd. Sistnämda gav bara 17 cm "luft", förstnämnda skulle kunna gå, men ser inte snygg ut, man måste köra utan lock då, vilket jag inte tänkt mig. Problemet är att APA med sina 21 cm inre höjd (ramunderkant till ramöverkant) är i lägsta laget. Mätte dessutom samtidigt djupet till botten från ramkant, visade sig vara 2 cm, inte 1.5.

Kan inte förneka att förhöjd rälsbädd ger mycket bättre landskapsmöjligheter, men APA är begränsande pga sina fasta mått. Samtidigt så som transporterbar modul, som Gnatterboxfolket visat, har den många fördelar för oss som bor trångt. T.ex. tre-fyra apor under sängen är ingen omöjlighet. Samma med min bokhyllelösning.

Skall ordna lite bättre måttskisser.
Sören Andersson
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 18:39

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av Sören Andersson »

Mycket intressant dessa lådor.
Det fanns ju en hel del att läsa på nätet om diverse projekt med dessa "apor".

Det får nog bli ett inköp nästa gång jag besöker IKEA.

Fast i mitt fall lär det bli H0e.
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av larsmn »

Lycka till ;-)

Skall i vinter själv försöka få ihop en H0e-APA baserad på Böda Skogsjärnväg, som jag i sommar arbetat som bromsare på. H0 skulle för övrigt kunna fungera med en högre rälsbädd, iom att modellerna är mindre än 0n30. Där får dock någon annan komma med förslag på modulstandard.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av Olof »

H0e är kanske bättre än 0e. Så här blev det när dröm mötte verklighet. Det är två Peco 0e växlar. Som synes inte så mycket plats för spår. Apan passar nog bättre för 1:35 eller Gn där fordonen är kortare i förhållande till längden om man vill ha olika scener i varje låda. Har IKEA någon längre låda kanske...
/Olof

Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av larsmn »

Olof, helt rätt. För ett fungerande stationsområde behövs en dubbelmodul i 0n30. Om du ser på mina bilder, ser du hur jag löst detta. Däremot kan man ha mellanmoduler som visar "ute" på linjen utan problem med en modul, lite som hur många engelsmän gör utställningsmoduler. Kom ihåg, idén kommer från Gnatterbox-folket och de kör Gn-skalan så som du nämner, men jag hade en hel del 0n30, så det var inte ett alternativ.

Själv har jag, förutom mina dubbla switchbackmoduler, tänkt göra en linjemodul, som jag kan ta med till möten, med förhoppningen att möta andra 0n30-modulbyggare att interagera med.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: APA-moduler som bas för 0n30?

Inlägg av Peter Estelius »

Men en APA med dina två 0e-växlar skulle kunna bli ett läckert "lokstationsdiorama" med funktion.

Sådana anläggningar för smalspår blev ju byggda efter vad man hade att använda har jag förstått och vad man än hittar på som "fiktion" så kan man ge sig den på att det verkligen har funnits något slikt och dessutom mer yvigt än man kan tro. Verkligheten överträffar dikten nästan var gång tycker jag mig förstå.

Dessutom kan väl ett sådan litet diorama vara en bra början på något nytt?

Mvh

/Peter
Skriv svar