Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
berra
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:17

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av berra »

Härligt att se.
Är själv inne i en ny 0n30 period.(Även om det kommer att ta tid innan det byggs något, flyttar under försommaren så både min 0-gauge 3R anläggning och trädgårdsbanan i 19mm skala skall rivas)
Har en hel del mtrl sedan tidigare och har köpt på mig lite mer på ebay.
Projektet är en trafikspels bana med minimalt med spår och mycket inspirerat av Yxkrokens Järnvag, en av de bäst genomförda trafikspelsidéer jag vet. Och även om den var normalspårig så var den isolerad med bara eget rullande mtrl.
Flyttar den över Atlanten och kallar den för Hatchethitch Railroad.
(Blir lite andra ändringar oxå, spårplanen blir hyllbana runt väggarna och mycket inspiration från Milwaukee Roads smalspår i Iowa.
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av larsmn »

Vad gäller stil och bakgrund, Frary & Hayden satte ju en viss standard med Carrabassett & Dead River, som flera andra byggt vidare på :-) Inte exakta modeller, men trovärdiga, som kanske varit om banorna inte dött i förtid. Har givit en viss frihet i byggandet att följa dessa ideer.

Vad bakgrunderna avser, de är gjorda i GIMP av två panoramafoton från Maine och New Hampshire samt ett kraftigt omgjort fotot (till panorama). Har sedan kopierat in bilder på hus och småorter, "klippt" ut dessa och lagt in med justerad storlek. Finns gott om fotoförlagor på nätet att bearbeta med Photoshop eller GIMP.

Man kan diskutera om wellpapp är så lämpligt som underlag, men iom den låga "botten"-profilen i en APA, så är det enklare att användare. Vi får se när ytlagret skall på. Just experimenterar jag med att färga frotte till gräs och moss-ytor i höstfärg, dock med dåligt resultat..
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av larsmn »

Då vädret varit uruselt sedan före jul och min andra hobby, astrofoto (astronomy.jux.com) därför ligger nere, trots bästa tiden för Orions sevärdheter, så när Per utannonserade årets Sydostmöte i Lyckeby (mycket trevligt som vanligt), fick jag tummen ur och gjorde en mellanmodul enligt mitt modifierade APA-koncept, att kunna sätta ihop de två dubbel-APA-moduler med timesavers jag arbetar med och som redovisats ovan.

Förhoppningen var att ha med den nya modulen till Lyckeby. Tyvärr höll det inte helt ut, mitt förråd av Woodlands Scenics "Foliage" hade fått fötter och marktäckningsmaterialet räckte inte samt att modellbutiken i Kalmar inte har markmaterial av denna typ. Modulen kom med, men i lite halvfärdigt skick. Dock, hemma igen, vändes källarförådet upp och ner på och söndagen ägnades till att färdigställa modulen. Och, ja, modulen ger lite av akvarieintryck, speciellt när jag har plexiglaset isatt, men när man har ont om plats, vill få med mycket på en liten yta ...... Sedan, med glaset på plats blir dammproblemen minmala.

Modulen är en liten scen av en massavedspålastningsplats någonstans halvägs mellan Kennebago Lake och Mooselookmeguntic Lake i Maine. Lastplatsen ligger bredvid huvudlinjen. Här är lite bilder från en något påbättrad modul. Tyvärr har jag ingen bra kamera med vidvinkel.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av larsmn »

Som de som var med på årsmötet redan sett, nu är transport-APA-modulen till Kennebago&Oak Hill färdigt. Finns några bilder från tiden för Kalskronamötet, men nu är allt färdigdekorerat och kommer at bli utgångspunkt för hela anlägningen på 4 AP:or och en hörnmodul. Väntar fortfarande på besked om en ev. takreparation i arbetsrummet, men det lutar åt att jag ändå startar med hörnmodulen om någon vecka.

Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar