Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg
Postat: tis 21 apr 2009, 22:53
Kul att följa detta projekt! Man känner igen sig i många funderingar och planeringsfrågor. Nu har jag inte satt mig in i detalj i allt ovan, men tänkte på ett par saker.
6 cm på en meter blir 6%, det är i häftigaste laget både vad gäller utseende och vad loken kan klara... Om det dessutom är i kurva så blir det än svårare för småloken att dra. Har du testat att ställa lok med vagnar på räls på en 1 m lång bräda, lyfta den 6 cm i ena änden och köra? Och om du kan bygga med en höjdskillnad (smalspåret ett par cm) över normalspåret redan från början så är ju iaf en del vunnet.
Hamnen i Bergsviken - det där har jag också funderat på, hur de gjorde med rundgång... Om jag skulle gissa så tror jag de gjorde såhär: tåget ankom på nedre spåret. Vagnarna lastade med glas backades ut på piren för avlastning. Loket kopplades sen ifrån och kördes tillbaka mot linjen. Sen drogs tomma vagnar och såna som lastats med annat för hand ut på spåret. Därefter kopplades loket till f.v.b glasbruket.
Allmänt tror jag handpåskjutning av vagnar var vanligare än man tänker sig. En vändskiva behöver inte ha varit för loken utan bara för vagnarna - inte heller ovanligt. Och arbetskraften var billig. En annan variant för att flytta vagnar in på sidospår "åt fel håll" var att en vajer kopplades mellan lok och vagn, så att man helt enkelt drog in dem mha varjern - alltså på olika spår - förekom enligt Mörling på Bosjöbanan.
Roligt också med Hillringsberg! Man känner igen sig... Jag fick nyligen se en bild från hästbanan där, med "tåg" - ska tydligen vara med i en kommande bok om värmländska pappersbruk. Den ser man fram emot. Också, liksom fortsättningen på detta projekt!
(Ursäkta pladdrandet...)
6 cm på en meter blir 6%, det är i häftigaste laget både vad gäller utseende och vad loken kan klara... Om det dessutom är i kurva så blir det än svårare för småloken att dra. Har du testat att ställa lok med vagnar på räls på en 1 m lång bräda, lyfta den 6 cm i ena änden och köra? Och om du kan bygga med en höjdskillnad (smalspåret ett par cm) över normalspåret redan från början så är ju iaf en del vunnet.
Hamnen i Bergsviken - det där har jag också funderat på, hur de gjorde med rundgång... Om jag skulle gissa så tror jag de gjorde såhär: tåget ankom på nedre spåret. Vagnarna lastade med glas backades ut på piren för avlastning. Loket kopplades sen ifrån och kördes tillbaka mot linjen. Sen drogs tomma vagnar och såna som lastats med annat för hand ut på spåret. Därefter kopplades loket till f.v.b glasbruket.
Allmänt tror jag handpåskjutning av vagnar var vanligare än man tänker sig. En vändskiva behöver inte ha varit för loken utan bara för vagnarna - inte heller ovanligt. Och arbetskraften var billig. En annan variant för att flytta vagnar in på sidospår "åt fel håll" var att en vajer kopplades mellan lok och vagn, så att man helt enkelt drog in dem mha varjern - alltså på olika spår - förekom enligt Mörling på Bosjöbanan.
Roligt också med Hillringsberg! Man känner igen sig... Jag fick nyligen se en bild från hästbanan där, med "tåg" - ska tydligen vara med i en kommande bok om värmländska pappersbruk. Den ser man fram emot. Också, liksom fortsättningen på detta projekt!
(Ursäkta pladdrandet...)