Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Inlägg av Stefan Nilsson »

Kul att följa detta projekt! :-) Man känner igen sig i många funderingar och planeringsfrågor. Nu har jag inte satt mig in i detalj i allt ovan, men tänkte på ett par saker.

6 cm på en meter blir 6%, det är i häftigaste laget både vad gäller utseende och vad loken kan klara... Om det dessutom är i kurva så blir det än svårare för småloken att dra. Har du testat att ställa lok med vagnar på räls på en 1 m lång bräda, lyfta den 6 cm i ena änden och köra? Och om du kan bygga med en höjdskillnad (smalspåret ett par cm) över normalspåret redan från början så är ju iaf en del vunnet.

Hamnen i Bergsviken - det där har jag också funderat på, hur de gjorde med rundgång... Om jag skulle gissa så tror jag de gjorde såhär: tåget ankom på nedre spåret. Vagnarna lastade med glas backades ut på piren för avlastning. Loket kopplades sen ifrån och kördes tillbaka mot linjen. Sen drogs tomma vagnar och såna som lastats med annat för hand ut på spåret. Därefter kopplades loket till f.v.b glasbruket.

Allmänt tror jag handpåskjutning av vagnar var vanligare än man tänker sig. En vändskiva behöver inte ha varit för loken utan bara för vagnarna - inte heller ovanligt. Och arbetskraften var billig. En annan variant för att flytta vagnar in på sidospår "åt fel håll" var att en vajer kopplades mellan lok och vagn, så att man helt enkelt drog in dem mha varjern - alltså på olika spår - förekom enligt Mörling på Bosjöbanan.

Roligt också med Hillringsberg! Man känner igen sig... Jag fick nyligen se en bild från hästbanan där, med "tåg" - ska tydligen vara med i en kommande bok om värmländska pappersbruk. Den ser man fram emot. Också, liksom fortsättningen på detta projekt!

(Ursäkta pladdrandet...)
Tord Björk
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32

Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Inlägg av Tord Björk »

Tackar för pladdrandet!

Det där med stigningen testade jag. Lät Tilligloket dra sex vagnar på kurvig bana som steg 6 cm på 80 cm vilket gick utan problem. Spårplansproblemet ligger i att smalspåret ska under normalspåret, jag vinner alltså inget på att lägga smalspåret högre än normalspåret i utgångsläget. När jag ska över elektrifierade normalspåret så blir det mindre problem då utrymmet är större och jag i värsta fall kan göra en dubbel slinga för att komma upp på tillräcklig höjd till glasbruket.

Klurigt är det. Jag kommer gömma stigningen en hel del genom att den är tänkt att gå i en trång ådal där det är meningen att den ska vara lite svår att se, hela planlösningen bygger på att området genomkorsas av tre vattendrag vilket i fallet med Hillringsberg stämmer med verkligheten och kommer vara närmast exakt i skala medan Bergsvikens å också finns men sammanförs vid mynnigen med utloppet för forsen från dammen vid Hillringsberg. Utseendemässigt kan kanske detta lösa en del problem men däremot är nog stigningen helt omöjlig för andra lok än Tilligloket vilket sannerligen är ett problem. Min oro för vad som känns naturligt har mycket att göra med om normalspårsbron kommer för tätt på smalspårstågen vid hamnen. Jag får testa lite mer.

När det gäller växlingen i Bergsviken var det nog något sådant som flyttning av vagnar för hand som jag misstänkte. Vid glasbruket fanns dock omkörningsspår, kanske inte bara längs sjön vid arbetarbostäderna men eventuellt också genom bruket med utfart mot kollagret om man försöker tolka ritningen.

Reidar Nordenberg uppger att tågen backades ner vilket också stämmer med en del foton, men på andra foton är loket rättvänt på väg ned. Så misstanken finns att det funnits vändskivor inte bara fö vagnar utan också för lok men det är svårt att veta. Bakom lokstallarna i Bergsviken (som jag i min anläggninsplan vänt för att kunna få in loken) står något som liknar ett dressinskjul. Där kunde man ha en vändskiva men å andra sidan så behöver man inte tvinga in något sådant om det i verkligheten inte fanns.

mvh Tord Björk
Tord Björk
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32

Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Inlägg av Tord Björk »

Nu närmar sig allvaret. Jag har gjort upp med en vän med snickeri om att få hjälp med själva tågbordet. Här är problemet att han föredrar att bygga tågbordet med botten i masonit, därtill skulle jag också få ett topplock i samma material till tågbordet som skydd vid transport på räcke till bil. Landskapet skulle byggas i cellplast ("rosa frigolit"). Frågan är om man kan lägga kork på detta material eller om man måste lägga plywood. Öppen fackverkskonstruktion är han inte inne på. En fördel vid transport är att anläggningen skyddas både uppifrån och underifrån. Det kommer dock krävas två personer vid av och pålastning.

Nu måste jag också bli klar med planskissen. Efter synpunkterna om att inte ha för stark stigning samt ge ordentlig plats för växeln så har "killed my darlings" blivit nödvändigt. Tågbordet blev till slut lite väl stort när jag varje gång valde att utöka anläggningen något för att få plats med större radier och verkliga mått, inte minst för glasbruket.

Därför tar jag bort både växeln och glasbruksdelen i en första omgång och fokuserar på Hillringsbergs bruk och Bergsvikens hamn med rundbana som också kan fungera som vändmodul och senare byggas till med växel och glasbruk eller annat. Det kan synas lite oegentligt när den stora smalspårsbanan gick mellan Bergsviken och glasbruket och bara en liten mellan Hillringsberg och Fors. Men jag har redan gjort mycket av förarbetet med bearbetning av foton från byggnaderna vid Hillringsberg, vid glasbruket är de flesta byggnaderna rivna.

Bild

Huvudelen med Hillringsberg och Bergsviken har måtten 170x140cm. Modulen för att göra anläggningen till en vändmodul var tänkt ca. 90x60 cm men den behöver bli bredare. Därutöver finns en bangård för uppställning av tåg tänkt att vara en halvt dold skuggbangård med utrymme för smalsspårets växel med reversal delvis på banvall framför.

Stigningen på smalspåret räknar jag blir 4%. Första loket på banan drog max 4 vagnar lastade uppåt, andra loket 6 och det sista loket med 4 axlar max 9 vagnar. Växeln had jag tänkt skulle ta max 6 vagnar. Å andra sidan var vagnarna mycket korta så det skulle inte vara någon omöjlighet med den större plats som nu ges för växeln att ge plats för 9 korta godsvagnar. 6 vagnar vet jag att det går att dra uppför, 9 vagnar blir kanske svårare, om det nu över huvudtaget skulle gå att få till ett fyraxlat smalspårlok liknande det Junglok som fanns på banan.

Tillräcklig höjd (5 cm) till normalspåret som korsar smalspåret vid hamnen på en bro fås genom en svag lutning upp till bron över smalspåret samt en mindre stigning från bruksplan upp till korsningen med normalspåret.

Mitt största bekymmer är att söka få trespårsräls i rundbanan. Platsutrymme är ju alltid ett problem. Att lägga ner pengar på trespårsväxlar för att göra det möjligt för smalspårståg att åka runt banan är därför motiverat. Det skulle öka möligheterna också för att ansluta andra smalspårsmoduler med krav på stora radier.

Men trespårsväxlarna (Tillig) är en knäckfråga då de bara finns i utförande där smalspåret ligger på ena eller andra sidan, och ofta så att det krävs byte av sida mellan växlar. Grundproblemet är att i rundbanan behövs kurvväxlar där smalspåret hamnar på insidan men för att komma till behövs växel där smalspåret ligger på utsidan. Jag behöver lägga in två tilläggsspår för att växla sida och det gör spårplanen mycket bredare, åtminstone för yttre spåret till vändslingan. Om jag utvidgar tågbanan mer blir den otymplig och liknar snart måtten till den urspungliga panen som skulle innefattat både växel och glasbruk på 200x140cm.

Så jag har börjat skissa på att lägga rundspårslingan för smalspåret vidare för att få plats för spår där smalspåret skiftar sida.

Men dessa spår tycks mycket långa hos Tillig. Kan man korta dem? Annars har jag stora problem. Jag skulle vija göra dem 10 cm långa.

Som avslutning en tydligare planskiss (men utan tankarna om plats för trespårsväxlarna):

Bild
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Inlägg av Olsson »

Om du menar tex Tillig 85185, "sidbytare för treskensspår", så går det utmärkt att kapa den precis efter "tungorna" slutat. Har för mig att den blir ~12 cm lång, men jag kan minnas fel.
Tord Björk
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32

Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Inlägg av Tord Björk »

Tack för tips igen. Det ledde till att jag till slut fann en lösning tror jag på hur jag kan ha trerälsspår på rundspåret inom samma mått som tidigare. Jag lade en högerutfart före normalspåret växlar vid stationen och fick på så sätt in en anslutning till bruksbanan som sedan korsar normalspåret som förut och sedan ansluter med en vänsterutfart till normalspårets raksträcka. En sidbytare för över smalspåret till utsidan för trerälsväxeln och ytterligare en sidbytare troligen vid broarna vid hamnen för över smalspåret igen så det kommer på insidan.

Jag vann genom detta en lösning på ett tidigare problem dessutom. Herrgårdsflygeln kan nu komma längre bort och längre ut från huvudbyggnaden istället för den tidigare mycket ihopklämda lösningen.

Jag passade på att lägga in ett rakspår för att tågen ska kunna sträcka ut någonstans lite grann och göra en lite breddad sektion med station och järnvägsövergång attraktivare. Därmed hoppas jag att den sedvanliga spårspagettin på rundbanor till viss dels blir mindre tydlig. Jag hoppas också dölja smalspårets spårspagetti med mycket träd och kanske byggnader av något slag. Planen är i denna del ej helt klar.

Bild

Här är måtten på de olika sektionerna och beskrivning av hus och landskap inlagt:

Bild

Nu hoppas jag att min medhjälpare som fick förhinder i förra veckan när han skulle hjälpa mig med tågborden kan nästa vecka.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Inlägg av Olof »

Hej Tord!

Väldigt snyggt och ambiöst. Presentationen är också utmärkt, man förstår precis hur du har tänkt. En detalj jag gillar är hur du låter spåren på stationen gå över till skuggbangården. Det hade varit så lätt att slänga in en "linje" däremellan men det här är mycket effektivare. Infarten är desutomväl avskärmad av de två magasinen.

Två synpunkter förklädda till frågor :-)
  • Har Du funderat på att minska antalet stationsspår på normalspårsstationen (sektion station)? Nu har Du tre spår men spår 1 (räknat från stationen) har väldigt kort hinderfri längd och minskar den hinderfria längden på spår 2. Jag tror att spårplanen hade vunnit på om Du kombinerat spår 1 och 2 till ett spår. Med lite mindre normalsspår så lyfter man fram smalspåret mer och det verkar ju som att det är det Du vill fokusera på.
  • Längst till höger på skuggbangården blir det ganska trångt. Det blir svårt att göra rundgång. Får jag rekomendera en travers som den på bilden nedan? Den skulle ersätta fyra växlar och en korsningsväxel. Den gör samma jobb till ett mycket lägre pris.
Bild
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tord Björk
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32

Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Inlägg av Tord Björk »

Tack för intressanta synpunkter som jag behöver.

* Har Du funderat på att minska antalet stationsspår på normalspårsstationen (sektion station)? Nu har Du tre spår men spår 1 (räknat från stationen) har väldigt kort hinderfri längd och minskar den hinderfria längden på spår 2. Jag tror att spårplanen hade vunnit på om Du kombinerat spår 1 och 2 till ett spår. Med lite mindre normalsspår så lyfter man fram smalspåret mer och det verkar ju som att det är det Du vill fokusera på.

Spårplanen här har mest vuxit fram av tillfälligheter mer än att vara genomtänkt. Sektionen är till för att tågen från huvudsektionen med Hillringsberg och Bergsviken ska användas som vändslinga för moduler eller skuggbangård. Meningen är att det ska föreställa en liten station på Nordvästa stambanan med plats för tågstopp med långa tåg (banan har ju sådana märkligheter med mindre stationer där de långa nattågen stannade, t.ex. Charlottenberg) med större godsbangård som antyds när skuggbangården halvt blir synlig. Samtidigt så tänkte jag att det skulle finnas plats för ett rälsbusspar framför stationen och att sektionen skulle kunna användas också utan skuggbangård vid eventuella framtida utbyggnader. Så det är väl ett utslag av att jag inte riktigt kan bestämma mig. Om jag skulle vinna plats vore det bra men begräsningen uppstår främst pga herrgården och flygeln som måste ha plats för att kunna spegla sig symmetriskt i rät vinkel till bakgrunden. Jag får knappast mer plats till smalspåret även om jag gör det tvåspårigt här men det kanske ser mer realistiskt ut?

Att jag vill fokusera på smalspåret är helt rätt, och på miljön snarare än normalspåret.

* Längst till höger på skuggbangården blir det ganska trångt. Det blir svårt att göra rundgång. Får jag rekomendera en travers som den på bilden nedan? Den skulle ersätta fyra växlar och en korsningsväxel. Den gör samma jobb till ett mycket lägre pris.

Verkar var en god idé. Min ide för att komma runt var att inte ha rundgång på de två övre spåren samt ha en liten tilläggsmodul för huvudspåret som sedan kan bytas mot eventuella tillkommande moduler.
Tord Björk
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32

Re: Berättarmodelljärnvägen Glafva Glasbruk - Hillringsberg

Inlägg av Tord Björk »

Så har tågborden äntligen anlänt!

Bild

Det innebar en första test hur det ser ut på plats.

Bild

Det visade sig passa rätt väl i vardagsrummet, inte alltför dominerande och lagom höjd. Mina val och kval när det gäller ben visade sig leda till ett vettigt resultat. Benen passade i vardagsrumsmiljön. De är standard från Rusta för under hundralappen paret. Höjden blir lagom ur flera synvinklar. Sitter man i soffan är det rätt med tåg i ögonhöjd. Hela iden med att sätta huvudbordet på anläggningen på tvären för att skapa djup med en hel bruksmiljö visar sig också komma till sin rätt i denna höjd. Vid behov och eventuell framtida modulanslutning längst till höger bortom "skuggbangården" kan förlängningar skaffas till benen. Men det stora tågbordet funderar jag mycket på. Det går att bära två i trappor men blir inte lätt att förflytta. Att dela det i två sulle vara möjligt men det blir en del krångel.

Bild

Så blir bruksmiljön med mockups, utedass med garage, klockhus och snickeri tillkommer till höger. I Förgrunden kommer hamnen med smalspår och till höger ett småbruk samt en kulle. Landskapet blir alltså lite högre till höger och i mitten av förgrunden än längre bak med hamnområde hella vägen till vänster.

Bild

Iden att försöka dölja en del av normalspåret bakom byggnader tycks fungera. Smalspåret framhävs istället. Det kommer slingra sig ner från bruket längs en å för att komma ut under normalspåret till hamnen i förgrunden. Stationen hamnar längst i bakgrunden i hög gra dolt av träd och byggnader men i mittsektionen kommer en järnvägsövergång vid stationen vara framträdande.

Men det dröjde med tågbordet och jag satsade på kartor över smalspår i Norden under tiden som jag hoppas lägga upp snart. Vi får se vad nästa steg blir. Har hittat den förträffliga Modelljärnväg från grunden som väl betonar vikten av att spåret läggs väl. har också fått en bok om Byvalla-Långshyttans smalspårsjärnväg som var en riktig pärla. Fotona och de många berättelserna är fullt i stil med titeln: När ångloken rullade och skenorna sjöng av Nalle Elfqvist.
Skriv svar