Sida 5 av 6

Re: Någonstans i Småland

Postat: mån 15 dec 2014, 08:28
av lenelg
Daniel_mod.png
Daniel_mod.png (119.63 KiB) Visad 11508 gånger
Skulle nåt sånt här kunna fungera? En liten mötesstation med ett industristick. Huvudtanken är att två tåg ska kunna mötas, och att ett ska kunna vänta utom synhåll från huvudstationen. Du kan också parkera ett kortare tåg på industrispåret.

Re: Någonstans i Småland

Postat: mån 15 dec 2014, 08:34
av henrix72se
Snyggt jobbat !!

Gillar Lennarts förslag oxå. Denna spårplanen bör räcka, annars är sko-kartonger en aldeles utmärkt förvaringsplats för de vagnar som inte får plats .. :)

/Henrik

Re: Någonstans i Småland

Postat: mån 15 dec 2014, 18:48
av Daniel Bergqvist
lenelg skrev:Skulle nåt sånt här kunna fungera? En liten mötesstation med ett industristick. Huvudtanken är att två tåg ska kunna mötas, och att ett ska kunna vänta utom synhåll från huvudstationen. Du kan också parkera ett kortare tåg på industrispåret.
Alla mina växlar är #8 så jag hade kanske kunnat få in ett mötesspår, men då hade jag varit tvungen att utelämna stickspåret.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Någonstans i Småland

Postat: lör 18 jul 2015, 05:02
av Daniel Bergqvist
Jag var i Karlskrona förra helgen och hämtade inspiration. Det blev kanske lite mycket av den varan för när jag kom hem så ritade jag om spårplanen en del, men jag är rätt nöjd med resultatet. Och banan har fått ett namn, Ugglehult Kråketorp Yxnanäs järnväg, förkortat UKYJ. Alla fem orterna på spårplanen är hämtade från metropoler ett par mil norr om Växjö.

Siffrorna är nummer på växlarna, så jag får någon ordning på galenskapen. Notera att växel 511 är en del av Yxnanäs om det inte framgår. Spåret mellan Skövelåkra och Lerikemåla är för att kunna köra runt, men "finns inte" om man vill köra trafikspel.

I Karlskrona diskuterade vi möjligheten att ta fram färdiga hjärtstycken, kompletta med vingräler, och jag fick för mig att prova. Jag ritade upp spårkorset i CAD och har beställt två stycken från Shapeways i brons. Shapeways 3D-printar och sedan gjuter i brons. Av tekniska skäl behöver jag fila lite i efterhand men det är det värt. Jag har ingen aning om det kommer att funka, men "no guts no glory" som amerikanarna brukar säga.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Någonstans i Småland

Postat: lör 18 jul 2015, 09:53
av Olof
Kul att se, När Du inte kör runt skulle Du kunna använda spåret Lerikemåla-Skövelåkra till en "empties-in-loaded-out" industri. Alltså två industrier som är separerade av en bakgrund där man byter tomma och lastade vagnar. Till exempel lastade timmervagnar från timmerupptaget i Lerikemåla som sänds till sågverket i Skrövelåkra via Kråketorp och där byts ut mot tomma vagnar som går motsatt omlopp.

/Olof

Re: Någonstans i Småland

Postat: mån 27 jul 2015, 19:17
av Daniel Bergqvist
Nu har mina första två spårkors kommit. De ser bra ut, men jag gjorde misstaget att ha en för smal ränna så jag får inte ner nålfilen ordentligt så jag kan fila till den. Men jag har ökat rännan till 1,75 mm vilket jag tror ska funka bra. De spårkors jag har gjort är för #8 växlar och jag har en bit rakspår mellan tungan och spårkorset vilket gör att jag kan använda samma spårkors till både höger och vänsterväxlar och de passar till FastTracks code 83 räls. Esteterna, niträknarna, kanske tycker mitt spårkors är väl klumpigt men jag sparar mycket tid och får förhoppningsvis ett spårkors som fungerar bra. Fast det vet jag inte förrän jag har byggt banan och kan provköra. Men nu har jag i vart fall beställt alla spårkorsen jag behöver till min bana.

Det uppdaterade spårkorset finns här ifall någon är nyfiken: http://shpws.me/JaCe

Jag upptäckte ett problem om man ritar i 3D-CAD: Jag ritar de olika rälerna för sig och skapar sedan en "assembly" där jag fogar samman delarna och sedan skapar jag en STL-fil som jag laddar upp till Shapeways. Men förhandsvisningen blev fel på Shapeways hemsida. Lösningen blev att spara min "assembly" som en "part" och sedan spara den som en STL-fil. Det innebär att CAD-programmet fogar samman de olika delarna till en solid del innan man skapar STL-filen. Om det är någon mer som ritar i 3D-CAD och bygger upp sin 3D-modell med olika "parts" så kan det vara värt att tänka på.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 12 aug 2015, 15:04
av Hauk
Daniel Bergqvist skrev:Nu har mina första två spårkors kommit.
Skulle vært moro å få sett noen bilder!

Re: Någonstans i Småland

Postat: tor 13 aug 2015, 14:05
av Daniel Bergqvist
Nu har jag fått tretton nya spårkors så nu ska jag försöka bygga växlar. En sak jag noterade på några av spårkorsen var att rälerna som sticker ut blev böjda på några av dem men jag får kapa av de utstickande rälerna på dessa. Och det ska ändå vara ett gap mellan spårkorset och anslutande räl så det är nog inget större problem.

Bilderna är på ett spårkors direkt från leverans så jag har ännu inte filat till spetsen på det. Spetsen är rund istället för spetsig pga. att spårkorset 3D-printas och sedan gjuts så man får fila till spetsen själv. Men det bör gå bra.

En annan sak jag noterade var att bottenplattan på en del blev lite rundad, ungefär som botten på en båt. Men det är inte så mycket och det lär inte påverka funktionen utan är mer en estetisk detalj. Men man kan ju lägga de spårkorsen i växlar som inte syns så mycket.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Någonstans i Småland

Postat: tor 13 aug 2015, 14:14
av Daniel Bergqvist
Skulle det finnas intresse för spårkors med en annan geometri eller annan rälstyp så går det bra att höra av sig. Men det lämpar sig nog bäst för de lite större skalorna.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 14 okt 2015, 09:32
av Daniel Bergqvist
Det går inte fort framåt men nu har jag påbörjat bygget av stationen Kråketorp. Ramverket till två hörnmoduler och en mellanmodul är klar så det börjar snart bli dags att spika lite räls. Jag bygger modulerna med en ram av 12 mm björkplywood och styrofoam i mitten. På det kommer sedan korkbanvall. Det jag behöver tänka på är att det inte går att fästa växelmotorerna i styrofoamskivan så jag behöver lägga ut en 4 mm plywoodbit under alla växlarna. Längst inne i hörnet kommer vändskiva och lokstall. Det vinkelräta hörnet på modulen försvinner senare då jag kommer sätta in en trekant där.

För att enkelt kunna passa in modulerna mot varandra använder jag pluggar som jag har köpt från några modelljärnvägare i Gävle. Jag tror det är någon i Gävle modelljärnvägsklubb som tillverkar dem. Jag har sett lite olika typer av pluggar men tycker den här varianten är enklast att montera och tillräckligt stabil. Man sätter ihop två stycken gavlar och borrar ett hål rakt igenom och sedan monterar man pluggarna på baksidan. Ena delen är hane och andra delen är hona. Det jag gillar med den här pluggen är dels att den sitter ordentligt fastskruvad, dels att man inte behöver försänka hålet då pluggen sitter på baksidan.

Till höger i bild, mot väggen, kommer sedan stationen Ugglehult, men den är separata moduler som jag sätter upp när Kråketorp är körbar.

Med vänlig hälsning
Daniel