Någonstans i Småland

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Tobias Ljung » ons 26 sep 2012, 14:19

Hej Daniel,

Jättespännande projekt!

Några tankar från min sida, jag börjar i "tågändan":
- Lok kan naturligtvis ha olika dragkraft beroende på storlek, i modell är det framförallt adhesionsvikten som avgör. Men låt oss utgå från en ensam Z4p.
- Vagnar varierar också starkt, och dessvärre inte i relation till förebilderna. Personvagnar och finkor blir oproportionellt tunga, speciellt om de ska ha strömupptagning för innerbelysning också. En tvåaxlig Walde Cp vagn motsvarar tex minst 3-4 lätta NN vagnar. Tänkte nedan utgå från ett blandat tåg med 1 tvåaxlig personvagn, 1 kort G-finka, 5 korta NN vagnar och 2 långa NN vagnar.
- Det blandade tåget består alltså av 1 lok och 9 vagnar och blir ca 15 + 15 + 12 + 5*12 + 2*17 = 136 cm.

Vidare med stationslängd:
- Helst bör då hinderfritt spår vara ca 150 cm.
- En växel i nollan är min 50 cm innan man blir hinderfri.
- En station för ovan nämnda 9 vagnars tåg blir då 250 cm över yttersta växlarna.
- Med 1 m radie på varje sida, +10 cm marginal till väggarna är vi uppe i 250 + 110 + 110 = 470 cm.
- Stämmer det att bredden på spårplanerna ovan är ca 4 m? Kanske läge att titta på kurvväxlar?

Vad gäller dragkraft ska jag prova lite ikväll på min bana med ovan nämnda blandade tåg - återkommer!



Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Tobias Ljung » ons 26 sep 2012, 17:18

Jag provade det ovan nämnda blandade tåget med en Z4p och 9 vagnar. Min bana har 0,7 m min radie, och från Teklasjö utfart till min dolda station är det ca 2,6 m med en total stigning på 4,5 cm. Det klarade Z4p:n precis, med mycket slirande.

Waldes "Lidan" klarade däremot inte tåget, först när G-finkan togs bort tog hon sig upp.

På On2 banan har jag tidigare provat mig fram och lagt in en begränsning på max 5 cm / m stigning, dock i rakspår och med kortare tåg.

Kanske kan man sikta på följande rekomendation för 891 "linjespår":
- Max 2-3 cm / m i kurva
- Max 3-4 cm / m i raksspår



Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist » tor 27 sep 2012, 10:55

Intressant!

Jag har ritat spårplanen med 100cm radie i kurvorna. Infartsväxlarna på stationerna är kurvväxlar med inre radie 100cm och yttre radie 200cm. Hinderfri längd blir då ca 200cm på två spår. Rummet är 5x4 meter. Jag vill helst ha max 2% stigning, i vart fall i kurvor.

Mvh Daniel



Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist » tor 27 sep 2012, 11:28

Jag har gjort ett litet Excel-dokument för att kunna räkna på kurvväxlar. Man anger vinkeln i växeln och inre och yttre radie. Gröna fält fyller man i och röda fält visar resultatet.

Mvh Daniel

Bild



Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist » mån 01 okt 2012, 05:56

Det mesta av bakgrunden är nu målat svagt blått. Jag har tagit några bilder för att försöka visa lite hur det ser ut. Den sista bilden visar det som ännu bara är vitmålat för att få en jämförelse.
Insidan av masoniten i taket har på bilderna en blåaktig nyans men är i verkligheten helt vita. Alla lamporna sitter ju på andra sidan så insidan ligger helt i skugga, därav effekten.

Mvh Daniel

Bild

Bild

Bild



Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av henrix72se » lör 11 jan 2014, 19:35

Något nytt sen sist ... ?

Jag bygger oxå nytt nu o vore intressant o läsa om hur du gjorde med belysningen.

/Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist » sön 12 jan 2014, 11:46

Nja, det har gått trögt sen sist, framförallt pga. av att jag har bytt skala från H0n3 till 0n3s, vilket gör att jag tvingas handbygga växlar och att jag inte har haft något att köra med. Men nu börjar mitt första lok, en Z4p, bli körbart så jag har så smått börjat bygga själva tågbordet. Men speciellt snabbt går det inte...

Jag hittade lamphållare för 220V-lampor med liten sockel på Jula / Clas Ohlson som har vinkelfäste. Art.nr. 32-1865 på Clas Ohlson. Det är alltså E14-sockeln som jag har. Jag har skruvat fast lamphållarna i reglarna som masoniten är upphängd med, vilket ger ett visst avstånd mellan masonit och lampor. Reglarna som håller masoniten är 70x30 mm och står på högkant. Lamporna är lågenergilampor. Tyvärr verkar de ha ganska kort hållbarhet, inte alls så lång hållbarhet som står på förpackningen. Jag har nog lämnat tillbaka nästan hälften som jag köpte.

Jag bifogar några bilder på hur det ser ut. Något tågbord finns som sagt inte än, men det ska upp snart.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
IMG_1328.JPG
IMG_1328.JPG (139.36 KiB) Visad 3479 gånger
IMG_1329.JPG
IMG_1329.JPG (112.93 KiB) Visad 3479 gånger
IMG_1330.JPG
IMG_1330.JPG (107.3 KiB) Visad 3479 gånger
IMG_1331.JPG
IMG_1331.JPG (109.08 KiB) Visad 3479 gånger
IMG_1332.JPG
IMG_1332.JPG (109 KiB) Visad 3479 gånger



Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist » sön 12 jan 2014, 11:57

henrix72se skrev:Jag bygger oxå nytt nu o vore intressant o läsa om hur du gjorde med belysningen.
Om du har tidningen Model Railroader från Augusti 2005, så kan du se var jag har hämtat inspirationen ifrån. Sida 44-45 är något av en drömbild. Men siktar man mot stjärnorna så kanske man når taket ;) :lol:

Med vänlig hälsning
Daniel



Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av henrix72se » tis 21 jan 2014, 22:17

jag har börjat om många ggr genom åren, huvudsaken att man har kul, jag har lämnat allt vad prestige heter. Hobbyn är till för mig o inte tvärtom .. ;)

hur kommer det sig att du valde lösa glödlampor istället för lysrör ? Jag har 4 sektioner som jag nu flyttat runt ett antal ggr, allt efter nya byggen kommit o gått .. Men nu med den nya banan jag håller på med nu, som kommer bli totalt 24 meter i 2 våningar, så behöver jag flera samt att jag tänkte gå över till LED nu när priserna sjunkit rejält.

Nedre planet kommer ha klart lägre prio, så har funderat på o köpa "LED i slang" eller vad man skall kalla dem. Frugan köpte en i flera färger i julas, men de finns som endast vit oxå. Ganska billiga men det kanske visar sig i antal timmar dem lyser ...

/Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist » ons 22 jan 2014, 00:10

henrix72se skrev:jag har börjat om många ggr genom åren, huvudsaken att man har kul, jag har lämnat allt vad prestige heter. Hobbyn är till för mig o inte tvärtom .. ;)
Kan bara hålla med!

Ett stort steg framåt togs i lördags natt! Då fick jag ljud i min halvbyggda Z4p. Så nu både låter och rör den på sig :-)
henrix72se skrev:hur kommer det sig att du valde lösa glödlampor istället för lysrör ?
Bra fråga. Kommer inte ihåg exakt, men jag funderade mellan olika alternativ. Priset var en viktig faktor, priset drog lätt iväg. Typ av ljus en annan, jag vill ha ett varmt ljus och inte ett hårt ljus. En annan faktor var nog att dessa lamphållare kunde jag sätta fast på befintliga reglar, istället för att behöva skruva fast armaturer i taket.

Men delvis var det nog också så att det "blev som det blev". Jag har svårt att väga olika alternativ mot varandra och när jag hittar något som verkar funka så tar jag det.

Vis av erfarenheten med dålig hållbarhet på mina lampor så kan det nog vara bra att fundera på hur man kan byta lampor/lysrör om de pajar.

Med vänlig hälsning
Daniel



Skriv svar