Sida 2 av 6

Re: Någonstans i Småland

Postat: mån 23 jul 2012, 19:01
av Daniel Bergqvist
Sakta går projektet framåt...

Mvh Daniel

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Någonstans i Småland

Postat: fre 27 jul 2012, 10:36
av zikkan
Imponerande får man säga!
Kolla här också...
http://www.bokus.com/bok/9789179882532/ ... -material/
Ursäkta ... ;->

mvh
zikkan

Re: Någonstans i Småland

Postat: sön 16 sep 2012, 04:58
av Daniel Bergqvist
Sommaren går mot sitt slut och det är dags att ta tag i bygget igen. Nu har bakgrunden blivit vitmålad två gånger så nästa steg blir att försöka måla lite blå himmel.

Beträffande färg så har Byggmax en billig Latex-färg för 99:- för 10 liter. Den är kanske inte bästa kvalitet men duger bra till det här. Hittills har jag gjort av med ca 25 liter vit färg.

Mvh Daniel

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 19 sep 2012, 08:12
av Jan Frelin
Ser spännande ut!

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 26 sep 2012, 00:13
av Daniel Bergqvist
Bygget fortsätter och jag har börjat måla blå bakgrund. Gjorde dock ett misstag och köpte 2,5 liter blå färg. När jag sen satte igång och måla så insåg jag att det hade räckt med en halvliter... Den blå färgen "tar över" den vita så det behövs bara lite blå färg.

Det har kanske framgått redan att jag har bestämt mig för att byta till 0n3s så jag kommer bygga banan i den skalan istället. Det finns två anledningar till det, dels vill jag lära mig bygga egna lok och vagnar från grunden och det är lättare i Nollan. Och dels har jag inte tålamod och fallenhet för landskapsbygge och i nollan finns det inte plats för en massa landskap. Jag planerar att löda rälsen på kopparlaminatslipers eftersom det går snabbare än att handspika rälsen.

Därmed har det blivit dags att tänka om beträffande spårplanen. Min senaste idé är en punkt-till-punkt-bana i två plan med (dolda) vändslingor i båda ändar. Radie är minst 1000mm utom något enstaka industrispår. Körsträcka från utfartssignal till infartssignal blir ca 20 meter och hinderfri längd på de två längre spåren på stationerna blir ca 2 meter. Jag är lite osäker på lämplig höjd på banan men funderar på 135mm resp. 150mm från golv till rälsöverkant (RÖK).

Mvh Daniel

Bild

Bild

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 26 sep 2012, 07:35
av Anders R
Spännande att följa detta bygge, det är inte ofta man får se ett bygge från grunden och framåt.

M v h

Anders

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 26 sep 2012, 08:38
av Per N
Hej Daniel!

Skall Du ha 135 resp 150 mm till rök så lär Du inte räcka upp till bakgrunden utan får krypa på golvet. Dessutom bara med 1,5 cm mellan planen... det blir inte mycket för ramverk, spårläggning med mera....

Skämt åsido, jag förstår att Du tänker 135 respektive 150 cm från golvet till rök.
Jag tror dock fortfarande att skillnaden mellan planen är alldeles för liten. Kom ihåg att det går bort åtminstone en decimeter (100 mm) för ramverk, bordsskiva och eventuell banvall innan Du kommer upp till det övre planets rök. I denna decimeter skall man också trolla in belysning av undre planet, växelmotorer, ev. vändskivedriv och kabeldragning vilket kan bli tufft. Sedan vill man ju ha lite "luft" under för att kunna se och bygga på undre planet också.

Jag planerar på en anläggning i två plan i H0/H0n3 där min tes är 40 cm mellan planen varav 30 cm "fritt rum". Egentligen skulle jag vilja ha mer luft mellan planen men får inte ihop det. Jag är lite kortare än Du, så min plan är att lägga det övra planet på 140 cm över golvet, och det undre på 95 - 100 cm över golvet. För att samtidigt hålla nere stigningen mellan planen till 2 %, så har jag planerat in en helix för att säkerställa att de små och lätta smalspårsloken klarar tågen uppför.

För att hålla mig inom 100 mm för övre planets "ramverk" funderar jag på att använda stålprofiler för att bära upp modulerna, allt för att spara höjd.

Det finns en bra bok att läsa om anläggningar i flera plan; "Designing & Building Multi-Deck Model Railroads: How to Get More Out of Your Space" av Tony Koester, utgiven av Kalmbach Publishing company (Modelrailroader). Jag beställde den via Adlibris, där den nu kostar 138 Kr plus frakt.
Bild

Det finns ett smakprov på några [link=http://lib.store.yahoo.net/lib/yhst-221 ... spread.pdf]matnyttiga sidor[/link].

Boken är klart prisvärd om man planerar en anläggning i flera plan, för det kommer till en hel del frågeställningar som man annars inte behöver tänka på om man håller sig bara på ett plan.

Lycka till med anläggningen!

MVH / Per N

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 26 sep 2012, 09:10
av Daniel Bergqvist
Tack för tipsen! Jag var dock lite otydlig med vad jag menar med flera plan. Egentligen blir det snarare en bana i ett plan fast med höjdskillnader och dolda spår. Det streckade spåret som går bakom stationen på det undre planet kommer att ligga på samma trästomme som själva stationen, men lite högre upp. Jag ritade det streckat för att tydliggöra att spåret går på en högre höjdnivå. Spåret kommer att gå på en hög bank bakom själva stationsområdet.

Spåret från det undre planet som passerar under den övre stationen kommer vara "dolt" (eller kanske snarare svårt att se).

Men jag bör kanske öka höjdskillnaden lite. Dock vill jag undvika för stor stigning. Är det någon som har erfarenhet av vad lok i Nollan klarar för stigningar utan att slira? Ett lok och nio vagnar vill jag helst kunna köra utan större problem.

Mvh Daniel

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 26 sep 2012, 11:07
av lenelg
Du måste kunna nå de dolda spåren också - dels för underhåll och dels för att kunna rädda urspårade eller kontaktlösa tåg.. Även om du kollar allt innan du bygger över det så kommer temperatur och luftfuktighet att växla med väder och årstider, damm kommer att samlas på spåret osv.. Glöm inte att Murphy var optimist ;^)

Re: Någonstans i Småland

Postat: ons 26 sep 2012, 11:32
av Daniel Bergqvist
Det kommer jag att göra också. Om jag bygger för något spår så kommer jag göra "berget" borttagbart. Och hela banan kommer vara "moduler" som kan tas isär för underhåll, m.m.

Mvh Daniel