Abbonnerads smal-/normal-spårssegment

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Abbonnerads smal-/normal-spårssegment

Inlägg av Arne Lindgren »

Abbonnerád är både "Min anläggning" och min MMM-modul...
Jag kände att jag ville ha det bästa av två världar, nåt litet att köra hemma och nåt att ha på modulträffar.
Skissen i skala 1:1 visar mittensektionerna, två delar om vardera 68X80.
Det finns en splitbar linjemodul redan, det svarta normalspåret 19 cm från framkant ska ansluta till den. Totalt blir då modulen 320 lång på MMM-körningarna.
Bild
Den röda linjen och den gröna linjen är 9 mm smalspår, två färger bara för att skilja nivåerna åt.
Den börjar grönt längst till vänster på bilden i samma nivå som normalspåret. Först kommer infarten till gruvans ingång. Sen korsar den normalspåret (spårkors) , passerar perrongen för omstigning mellan spåren vid den gamla vagnen som symboliserar stationshus. Därefter kommer spåret för att lasta överföringsvagnar från normalspår och ett spårkors till.. Sen stiger spåret i en krök upp mot gruvbyns hållplats, rundar en vändskiva, passerar spåret ut åt höger, till en framtida hamn, nu troligen nån sorts skrotupplag. Sen på ca 4,5 cm höjd kommer växeln in till gruvbyn, till vänster ett stickspår till en industri, till höger lokstationen. Smalspåret fortsäter stiga upp till 8 cm för att kunna passera normalspåret, och sen smalspåret på tre broar. Däruppe, ca en decimeter över normalspåret ska ett anrikningsverk för malmen ligga.
Första utmaningen blir att löda två spårkors..
Sen har jag lovat att inte bygga ramen till modulen förrän ett annat projekt, en hobbybil i 1:1 står på hjul och har motorn startad.. Men jag kommer inte att kunna hålla mig från att bygga lite hus och andra detaljer så länge.