Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av Stefan Nilsson »

När jag letade material till H0 hittade jag även en del smalspårsmateriel i nollan. Och eftersom det är nostalgiskt med M-räls och kul med glatt bygge, så vill jag göra en 0e-bana. Sagt och påbörjat.

Bild
Ungefärlig spårplan.

Bild
Hamnen med kran, och lokstallet.

Bild
Gruvan, och till höger faktoriet.

Bild
Gruståg, Western-vagnar.

Bild
Vy från gruvan bort mot lokstallet.

Vi kan väl säga att här ännu råder en viss utvecklingspotential... Jag blir sugen på att kasta ut normalspåret i H0 och bygga ut 0e-banan. Vore allt kul med en motstation... och lite linje. ;-)
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av Olof »

Snyggt och enkelt. "Less is more". Kul att se att Minex lever.

Har Du funderat på att göra en "fiddle yard"? Då skulle Du kunna komma igång med trafik medan Du funderar utbyggnad.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av Stefan Nilsson »

Olof skrev: Snyggt och enkelt. "Less is more". Kul att se att Minex lever.

Har Du funderat på att göra en "fiddle yard"? Då skulle Du kunna komma igång med trafik medan Du funderar utbyggnad.

/Olof

Hej,
jodå, en "fiolgård" är påtänkt till efter kurvan till vänster. Jag har tänkt en lös bräda med två spår på som det. Men det har inte realiserats än, så att säga. ;-)

Minex är kul, med en mer genomtänkt produktsplan hade satsningen säkert lyckats bättre idag än den gjorde kring 1970. Ångloket är riktigt trevligt.
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Trafikidé för SkJ

Inlägg av Stefan Nilsson »

Tanken är att trafikera SkJ enligt det system med slumpvis dragna vagnsfotografier som Hans Svensson beskriver i Allt om Modelltåg 6 (s. 49): ett tåg sätts samman på en fummelstation (här = dolda utfartskurvan eller lös bräda), vagnar ställs ut på banan, man drar ett antal kort och placerar slumpvis på banan. Så är det bara att köra fram tåget till station och växla rätt vagnarna. När det är klart avgår det nya godståget igen. Det är i varje fall speltanken med banan och dess spårplan:

Bild

I ett mer förebildstroget trafikflöde tänker jag mig att SkJ ingår i en länk av sjö- och landtransporter, såsom Kroppabanan gjorde på sin tid. Pråmar med vagnar lastade med malm från gruvområden runt sjön och annat från andra håll ankommer hamnen. Vagnarna ska där kunna köras från pråmarna upp på spåret. Annat gods lastas om mha kranen. En tanke är också att ha en timmerelevator till vänster i denna bild:

Bild

På platsen finns också en liten gruvlave med malmficka. Den tänkta motstationen är ett järnbruk, där malmen förädlas till diverse produkter. Där är också tänkt att finnas ett sågverk. I framtidsplanerna ingår alltså att bygga denna motstation (170 x 50 cm), också den upplagd som ett rangerspel men med annorlunda spårplan, dock fortfarande enkel:

Bild
(Det lilla spåret till vänster är ett inkommande smalspår från sågen.)

De båda stationerna kan då knytas samman och rangerspelet kan ske som ett utbyte mellan dem - en utvecklad variant av kortspelet, alltså. Vore intressant att se hur det skulle kunna fungera.

Surbrunnar och andra brunnsanläggningar var vanliga för ca 100 år sen. I Bergslagen finns ju ännu olika källor för mineralvatten, så min tanke var att längs linjen ha ett stickspår som betjänar ett sådant "ur-spa". Det skulle också motivera personvagnarna på ett kul sätt. Om det går att placera in två rangerspel med en tillräckligt lång mellanliggande linje, så skulle även ett stickspår till ett litet grustag bli ett inslag. Där kunde Westernvagnarna stå:

Bild

Så, SkJ är alltså både en fiktiv spelplan och en sannolik tolkning av en verklighet från Värmlands Bergslag. Detaljerna stämmer inte, men det är heller inte meningen. Meningen är att ha kul. :-)
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av CGO »

Dom där piggarna i mitten av spåret, hmm, vad motsvarar dom i verkligheten? (Förlåt, nu var jag elak; jag har också köpt in ett Märklinlok för ombyggnad och som jag tänkt ta med mig nästa gång jag hälsar på Hasse Svensson eller någon annan som bygger på Märklinssytemet.) Men ärligt talat, är det inte att dra ned byggkvalitén genom att använda den embarmligt skitfula plåtprofilrälsen. Det finns ju numera snyggare räls i växelströmsutförande och jag vet att Janne C ballastat dylik så att den ser mycket mer realistisk ut. När man ändå lägger ned så mycket arbete på att få det andra snyggt, glöm inte rälsen och försök få bort plåten?!
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av Stefan Nilsson »

CGO skrev: När man ändå lägger ned så mycket arbete på att få det andra snyggt, glöm inte rälsen och försök få bort plåten?!


Näää, det var ju en del av grejen, att bygga just med M-räls...! Tanken var ju från början en (för mig) nostalgisk, Hans Svenssoninspirerad bana.

Det som jag personligen tycker drar ner intrycket ordentligt är det "audiella" - ljudet från Minexlokets motor, förstärkt av den rätt så rymliga plastkåpan. Det surrar HÖGT och låter (knappt ens) som en diesel. Och så är det ånglok.
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av CGO »

Har det hänt något mer sedan sist med denna lilla bana?
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av Stefan Nilsson »

CGO skrev: Har det hänt något mer sedan sist med denna lilla bana?


Nix, tyvärr inget sen sist. På agendan står bl.a. att fotografera/scanna vagnar för trafikspelet men inte ens det blir gjort. Lite har det också varit fråga om att provköra hit o dit och identifiera svaga punkter. Men det kommer så mycket emellan...
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av CGO »

Jag vet, har hållit på att bygga istället för 1:35 så halva skalan, alltså 9 mm x 1:64 så blir det tvåfot på en Patrik Miesnberger inspirerad bana. All räls på plats, strömställt, landskapet målat, gipsat och så väntar jag på att koppla in provköra, rostmåla räls, sanda/ballasta och så träd, träd, träd, buskar foligae etc, samt 9 kåkar så skulle allt vara klart men jag har kört fast. Gubbar i skala 1:72 inhandlat oxå, gubbarna är något kortare här på vischan där banan går (inavel?). Å andra sidan stör anläggningen inte så mycket när den står på högkant i ett hörn av vardagsrummet.(!) I skala 1:35 vete *** vad det blir. Sedan har jag ju ett imperium i skala 0n30 också. På återhörande.
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av henrix72se »

Hej,

Såg denna tråden först nu...

Mycket intressant idé, synd att den avsommande ..

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Skriv svar