Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av Stefan Nilsson »

Hej,

Tråden är avsomnad främst eftersom det kändes bättre att idka min pappslöjd på eget håll. Men själva projektet fortlever, om än inte så intensivt. Senaste framstegen är en enkel hållplats med stickspår utmed linjen invid en brunnsanläggning - motiveringen till att ha personvagnar på banan.

Kör man själv Minex så får man gärna höra av sig till mig - vore kul att knyta fler kontakter på temat!
Maxieboy
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 21:25

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av Maxieboy »

Jag har också en smalspårsbana med fiktivt arrangemang. Det är en gruvbana som är uppbyggd längs med väggen i mitt vardagsrum.
5meter långt och 80cm brett. Spåren är samma som dina M-räls och loken (3st) är Märklin Minex. Jag kör digitalt och har utrustat loken med Högeffektdrivningen 60944 och passande dekodrar mLD60962. Gången är silkesmjuk nu och allt resonansljud från kåpan är borta. Det går att smyga igång tåget på ett mycket fint sätt. Tack vara digitaldrift och bra dekodrar så går det lätt att ställa in högsta hastighet.

Jag har byggt om gamla Märklin tippvagnar enligt nästan samma koncept. Jag plockade bort allt som inte skulle vara med på smalspårsvagnarna, lade på ett plankgolv och placerade tillbaka trågen efter ommålning. Jag har vidare byggt några ”O”vagnar med stolpar för att köra ved till mina lok. Ja, dem är numera vedeldade. Då slipper man kolgårdar och dess hantering. Ett par slutna godsvagnar och en bromsvagn ingår också i vagnparken. http://www.slimrails.co.uk/ har några intressanta modeller.

Jag har ingen persontrafik på banan men letar efter en liten trevlig motorvagn med manöverplats i båda ändar. Det blir nog att jag bygger en egen snart. Det är svårt att hitta rätt modeller i 0;an Antingen är dem för stora eller för små. Jag har hittat lite trevliga plastmodeller i England men annars så är det rätt så tunt.
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Skrôtta Jvg (SkJ) i 0e

Inlägg av larsmn »

Ser det inte nämnt i tråden, men såg idag på biblioteket att Skrôtta Jvg finns med i en intressant artikel om Märklin Minex i Allt om Modelltåg nr 12.
Skriv svar