OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Min modelljärnväg är en alltigenom fiktiv bana som har sin placering i Schleswig-Holstein nära gränsen till Danmark. Järnvägen är visserligen normalspårig men jag hoppas att det är tillåtet att berätta om den även i detta forum.

En bra start på berättelsen kan väl vara att visa en bild på trafikområdets utbredning och intilliggande förvaltningar:

Bild

Även om banan är påhittad så är stationerna uppkallade efter verkliga orter. OSBs huvudort är Kappeln som har både hamn, centalstation, lokstation och godsbangård. Av kartan framgår att OSB har två linjer, huvudlinjen Kappeln - Hamburg och bibanan Kappeln - Lindewitt. Bibanan gick en gång i tiden så långt som till Lütjenholm men sträckan Lindewitt - Lütjenholm lades ner på 60-talet när konkurrensen från bilen blev för stor. Trafiken Lindewitt - Lütjenholm sker nu med buss och lastbil. Nu har vi nått fram till början av 80-talet vilket innebär att DDR fortfarande existerar och att trafiken till Väst-Berlin måste utföras av DR. Trafiken bortom Hamburg sköts av DB som också har trafiktillstånd till Kappeln. DB kör direkta resandetåg Kappeln - Hannover.

Modelljärnvägen, i skala N, är väldigt kompakt och omfattar för tillfället enbart centralstationen, lokstationen och hamnen i Kappeln. det som kommer att byggas så småningom är godsbangården i Kappeln, stationen Lindewitt samt en fiddleyard som skall symbolisera stationerna på sträckan mot Hamburg och bortom. Banan är byggd i två plan och här har jag lagt in bilder med spårplaner för plan 0 och 1. Det som verkligen byggts avviker en del (men ytters lite) från ritningen. Spårplan för stationen Lindewitt saknas för tillfället. Den del som är byggd har måtten 160 x 80 cm.

Bild

Bild

Jag har försökt bygga en tågfärja som kan beskådas i Kappelns hamn. Förebilden är tågfärjan Dan som gick mellan Helsingborg och Helsingör en gång i tiden. I min värld trafikerar hon sträckan Kappeln - Faaborg.

Bild

Fortsättning följer.
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Bild

Kappelns färjeläge, en söndagsmorgon i Juli. Trots den tidiga timmen är det redan varmt vilket lovar gott för alla semesterfirare som senare kommer att leta sig till den närbelägna stranden. Viggo Pilsner, ägaren till baren Dänischer Tor, är inte så förtjust i havsbad men desto mer i att meta. Här syns han med sitt nya metspö sittande på kajkanten bara en liten bit från färjeklaffen. Färjan har just avseglat till Faaborg så han kan lugnt sitta kvar eftersom det dröjer ett tag innan färjan återkommer.

Viggo uppskattar stillheten och den självvalda ensamheten efter att ha stått bakom sin bardisk långt in på småtimmarna och då gör det inte så mycket om fångsten uteblir. Det är lugnet och harmonin som Viggo är ute efter och det hittar han alltid just här.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Johanmmolin »

Trevligt med bilder från din bana på nytt! Jag vet ju vilken utomordentlig research du tvingats till för att få absolut rätt längd på metspöt!
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Stefan Jönsson »

Fina bilder Jan!

De tysk-danska gränsmarkerna är spännande. Är själv lite intresserad av linjerna Altona-Kiel samt Flensborg-Husum-Tönning och deras roll i den danska järnvägshistorien.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av 1956 »

Instämmer, båtar på en anläggning ger en ytterligare dimension! Just tågfärjorna mellan Helsingborg-Helsingör väcker dessutom minnen om smörrebröd och elefantöl hos mig.
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Tack för alla vänliga kommentarer. Visst tillför en hamn något extra till modelljärnvägen. För min del började hamnbygget som ett sätt att skapa trafik på anläggningen men nu har jag mer kommit in en fas då jag vill förändra byggnationen i hamnen för att bättre passa de karaktärer som befolkar OSB (OstSeeBahn). Johan visade i sin tråd sin fina fyr och jag hade hemskt gärna velat ha fyren i Schleimünde på min anläggning (se bilden nedan):

Bild

Tyvärr ligger den alltför långt utanför Kappeln för att man på ett bra sätt skall kunna införliva den i anläggningen annars verkar det vara en hanterlig storlek.

Intressanta tågsträckor som du nämner Stefan. Järnvägen Altona - Kiel var ju Danmarks första järnväg när den invigdes 1844 (nästan tre år innan Köpenhamn - Roskilde invigdes). Flensborg - Husum - Tönning är också intressant och byggdes även den under danskt styre.

Rikards tips med öl och smörrebröd skulle kanske vara obligatoriskt när jag fortsätter bygget. En tunn brödskiva med ägg, majonnäs och pillede rejer skulle sitta bra. Elefantöl får jag nog inte tag på här men den kan ju ersättas av en 9-procentig Leffe. Gamla hus ser ju ofta lite skeva ut så då kan man bygga lite även efter det att ölen är uppdrucken. :-)

Jan
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

En bild som visar de senaste byggaktiviteterna på banan.

Bild

För att börja med det senaste så håller jag på att försöka få till en träddunge bakom lokstallet så att den klumpiga anslutningen till tunnelportalen döljs. Träden är provisoriskt uppsatta och kommer även att målas innan slutlig montering. Frågan är om det ser OK ut eller om de står för tätt, är för få eller något annat galet? Synpunkter är välkomna.

Det som jag hållit på med under en längre tid (och som är svårare än jag först trott) är att bygga upp en taköverbyggnad på lokstallet. Hos förebilden hade den funktionen att dels släppa in en del ljus och dels släppa ut en del rök. Jag har byggt den av balsa och har nu kommit så långt att jag håller på att tillpassa utfyllnaden mellan tak och överbyggnad.

Bilden visar även det vid OSB som mest strider mot en eventuell förebild. Här körs det en kombination av tysk och amerikansk rullande materiel. Tanken är att de amerikanska loken och vagnarna skall målas om i OSBs egna färger men det finns två mycket stora hinder. Det största hindret är att jag inte vågar mig på att måla om en helt ny fint fabriksmålad kåpa och det andra hindret är att jag inte kan hitta ett färgschema som är tillräckligt snyggt men ändå enkelt i sitt utförande. Under tiden som jag letar färgschema kan jag ju försöka samla tillräckligt med mod för att blåsa på med air-brushen.

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Johanmmolin »

Det handlar väl mest om att bestämma sig. Personligen gillar jag t.ex. gamla Milwaukee Road, en ungdomsupplevelse liksom C&NW. Kan det fullkomligt osannolika hända att Great Northern plötsligt blir representerat i Sverige på grund av en dansk filmmakare, då kan väl ungefär vad som helst vara tillåtet! (Jag ser nog allt CSX-loket lura där i bakgrunden!).
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Johan, ditt målningsförslag träffar mitt i prick. Jag har naturligtvis redan tidigare gått igenom Walthers webb-katalog för att se om jag kunde hitta en målning som kunde passa. Den som jag tyckt bäst om hittills är denna:

Bild

Jag vet inte vilket bolag det är men jag tyckte om färgsättningen. När jag nu kollade upp Milwaukee Road på nätet så tycker jag faktiskt att deras målning är snyggare (och enklare). Jo, ditt förslag ligger väldigt bra till som slutligt val för OSB. Tack så hemskt mycket för tipset.

Jan
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

En väldigt grå och regnig sommarkväll i Kappelns färjeläge. Två vagnar växlas in till hamnmagasinet för lastning.

Bild

Vädret är så dåligt att till och med föraren Gert Gasgeber i sin V60 kör långsamt. Han är annars ökänd för sin vårdslösa körstil. Så fort vagnarna är på plats väntar en välförtjänt kopp kaffe i magasinets fikarum.

Jan
Skriv svar