OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av 1956 »

Härliga historier och bilder, Jan! Både Herman och undertecknad känner oss smickrade över denna uppmärksamhet. Ja, det får kanske tilläggas att jag kanske egentligen får nöja med att bara gissa att salig Herman skulle ha kännt så om han hade levt idag.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Johanmmolin »

Apropå möte båtar - järnväg: Här är bland det allra bästa jag vet, en helt underbar modelljärnväg.

Jag vill hoppas att både Jan och ni andra förlåter mig att jag shanghaiar tråden ett ögonblick. Klicka upp filmen i fullskala och njut!
(Varning dock för de av er som får en allergisk chock av ner orleans-jazz):

http://magnoliaroute.com/magnolia_route_564.htm

Och för er som vill njuta av Cliff Powers hela skapelse:

http://magnoliaroute.com/magnolia_route_001.htm

Bilder och filmsnuttar som borde glädja de flesta även långt utanför amerika-rallande...
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Tack Rikard. Nu blir jag lite rörd av ditt (och Herman's) stöd för mina berättelser om Schröder. Det är en stor utmaning att komma i närheten av dina underfundiga berättelser om MMJ's invånare så din uppskattning är guld värd.

Ett stort tack Johan. Den anläggning som du länkar till har större anknytning till min bana än du kan ana. Jag har ett nästan sönderläst exemplar av Model railroaders "102 Realistic Track Plans" från 2009 där jag dräglat över spårplan nr 97 under dessa 2,5 år. Den motsvarar precis hur jag skulle vilja ha min anläggning den dag jag flyttar hem till Sverige igen fast då omräknad till skala N. På övre plan Kappeln Hauptbanhof i mitten, färjestationen till vänster, godsbangården och lokstationen till höger och, som en ny möjlighet, rangerbangården för personvagnar på kortsidan. På mellanplan Struxdorf och Lindewitt med långa enkelspåriga linjeavsnitt inbäddade i det nordtyska landskapet. På nedre plan dolda uppställningsbangårdar föreställande Hamburg och Berlin. Vilka underbara drömmar som jag tyckte var klart realiserbara. På min tomt har jag en gammal timmerbyggnad på cirka 25 kvadratmeter som jag håller på att renovera och som skulle kunna bli ett perfekt "tågrum". Det var i alla fall vad jag trodde ända tills någon bröt sig in i mitt garage och förråd i somras. :-(
Nu verkar det helt plötsligt inte vara en lika bra idé längre. En anläggning av den storleken representerar ett alldeles för stort värde för att riskera att bli av med. Visserligen kan man kanske sätta in larm och andra förebyggande åtgärder men det kostar också en hel del pengar och frågan är om det hjälper. Jag får se vad som händer med mina drömmar framöver men jag är i alla fall omåttligt glad över att äntligen ha fått reda på vilken anläggning som var avbildad som spårplan 97. Jag kommer helt klart att få många trevliga stunder med att gå igenom alla bilder på den webbsidan. Tack än en gång.

Som en sista kommentar angående videon som du länkar till. Vid ångbåten står en person väldigt nära stoppbocken samtidigt som vagnar växlas in på spåret. Jag har sett vagnar trycka iväg bra förankrade stoppbockar flera meter och järnvägaren i mig reagerar med viss bestörtning på denna synnerligen illa valda utsiktsplats. :-))

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Johanmmolin »

En "äldre dam" i blå klänning med stadiga promenadskor och käpp. Ack ja. Jag förstår din tanke. Jag tror rena självbevarelsedriften skulle göra att man inte vill står just där. Men hon kanske inte ens märkte det annalkande tåget bland alla bastubor, klarinetter och saxofoner? Skriv till Cliff Powers och förklara dig, och be honom flytta på tanten vetja!
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Johanmmolin skrev: Skriv till Cliff Powers och förklara dig, och be honom flytta på tanten vetja!

Ja, det kunde vara en tanke men jag tror risken att bli betraktad som besserwisser är alltför stor. Jag nöjer mig nog med att njuta av hans bilder och hoppas att växlingen, även i fortsättningen, utförs med den omsorg och försiktighet som reglementet föreskriver. :-)
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Ett foto taget av Schröder vid ett besök i lokstallet i Kappeln hösten 1928.

Bild

Det visar med stor tydlighet att ryktet om att Schröder tidigare blev utslängd från lokstationsområdet var falskt men ack så envist. Här har den gode Herman till och med fått en specialvisning av lokstallet. Det har samlats en hel del sot och annan smuts på väggar och tak varför man nu har lyft ut all inredning så att en ommålning kan ske. Det var det vanliga sättet att förbättra arbetsmiljön i lokstallen på den tiden. När det blev alltför mörkt och murrigt i lokalen strök man på ny vit färg och därmed ansågs saken vara avklarad. Problemet med den dåliga luftkvalitén var naturligtvis inte åtgärdat men det såg lite trevligare ut (i alla fall i någon månad).

Herman verkar ha varit väldigt förtjust i ånglok då det finns en uppsjö av ångloksfoton i hans foto-arkiv varav flera på just detta lilla lok. Den uppmärksamme ser att loket är detsamma som på den tidigare bild som var upphov till det obefogade och elaka ryktet.

Jan
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Den som är morgonpigg kan ofta se Dieter Schnellfuß komma farande längs kajkanten på sin "velociped" som här där han med god fart (nåja, allting är ju relativt) passerar färjan som ligger förtöjd i färjeläget.

Bild

Dieter var under hela sitt yrkesverksamma liv sjöman på rutten Kappeln - Faaborg och när han nu blivit pensionär har han som rutin att alltid ta en tur längs färjeläget för att "kolla läget" på morgonen. Har han tur finns det någon gammal kollega i tjänst så att han kan få gratis frukost. Om inte, får den detaljen vänta tills han kommit hem till sin lilla lägenhet.

Senare under dagen tar han sig ner till stadens centrum (även denna transportsträcka avverkas med cykeln) där han pratar med alla bekanta som han får syn på. Skall man vara ärlig så pratar han även med de som han inte känner. Det viktigaste för Dieter är att komma ut och träffa folk eftersom den lilla lägenheten känns alltför trång för den gamle sjöfararen.

Det är därför inte så konstigt att han blivit en av Kappelns mest kända pensionärer. Hans val av färdmedel har gjort att han tidigt började kallas för "den gamle och navet". Det är ännu oklart om Hasse Alfredsson fick inspirationen härifrån eller om det möjligen var tvärtom och alla inblandade är nog mest nöjda om osäkerheten består.
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Stadsarkitekten i Kappeln har nu börjat kasta lystna blickar mot hamnområdet. Planerna är att återställa området som det var runt sekelskiftet. Byggnaden nedan måste då rivas:

Bild

När den är borta kommer uppbyggnaden/återställandet att påbörjas. Bland annat skall baren "Dänischer Tor" byggas upp. Andra tänkta kandidater är en liten butik som säljer fiskeutrustning, en mindre fabriks-/lagerbyggnad samt en så kallad "Speicher" som det finns ett stort antal av i hamnstäder som till exempel Lübeck (fotot nedan från Wikipedia).

Bild

På grund av platsbrist så får det naturligtvis bara bli en "Speicher" som byggs och inte hela raden.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Stefan Jönsson »

Dina byggplaner lovar gott Jan! Den nordtyska tegelarkitekturen är en favorit.
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Tack Stefan,

Håller med om att nordtyska tegelbyggnader har en viss charm. Någon byggnad kommer jag dock att göra med putsad fasad.
Jag skall se vad jag klarar av att åstadkomma. Som tur är kan man bygga i sin egen takt. :-)

Jan
Skriv svar