OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Peter Estelius »

Jag satt och tittade på fyren några bilder längre upp. Den borde inte vara så svår att scratchbygga egentligen då den verkar bestå av raka cylindriska eller lätt koniska former. Inga ytor verkar "dubbelkrökta" utan det mesta borde gå att få till med papp/plasticard.

Med tanke på hur snyggt du fått ihop färjan så borde fyren vara en enkel match.

Mvh

/Peter
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Tack för berömmet Peter. :-)

Jo, du har nog rätt vad gäller bygget av fyren. Mitt problem är bara att jag inte har någon bra plats att placera den på då utrymmet är synnerligen begränsat. Jag lägger in en bild som visar anläggningen som den såg ut när jag fått ihop stommen och just börjat med spårläggningen. Hade jag kunnat avbilda mer än hamnbassängen hade jag inte tvekat en sekund. Jag antar att fyren måste vänta tills jag kan bygga OSB II (the sequel).

Bild

Jan
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Ett foto som togs av en ung Herman Schröder någon gång på 1920-talet. Enligt uppgift skall han ha använt den begagnade kamera som han köpt flera år tidigare för pengar han tjänat ihop på sitt extrajobb under skoltiden. Kameran hade han köpt i Wilhelm Dreesens fotoateljé i Kappeln och det inköpet var början på en mycket djup vänskap mellan den unge Herman och den kände fotografen.

Bild

Fotot visar det lok som var OSBs trotjänare på vändskivan i Kappeln. Den gamle lokföraren gick ur loket när han såg att Schröder fotograferade och ett elakt och envist rykte säger att Schröder, mer eller mindre handgripligen, kastades ut från lokstationsområdet. Något som Schröder förnekar å det livligaste.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Johanmmolin »

Hmmm! Det känns som om flera vävar vävs ihop ...
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Så sant Johan, och i det här fallet så är det MMJ som väver ihop två så udda saker som 20-talets Kappeln med din pappas Fiat. :-)

Jan
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Vi gör nu ett hopp fram till början av augusti 1986. OSB's största ånglok, BR 38.10-40, står parkerad i Kappelns färjeläge i väntan på att transporteras till Danmark med kvällsfärjan. Faaborgs Museijärnvägsförening har hyrt in loket för att köra turisttrafik under helgen.

Bild

Fotografen har tydligen haft vissa problem att fokusera på uppgiften/motivet men det kanske kan skyllas på att det är fredag eftermiddag och att helgen närmar sig med stormsteg.

Jan
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Ett objekt för framtida ommålning och ommärkning ses här komma ut ur tunneln vid färjeläget. I kroken har det vagnar till nästa färjeavgång.

Bild

Som synes har ogräset börjat få fäste runt spåret och vid tunnelmynningen.

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Johanmmolin »

O, Chicago & Northwestern duger väl jättefint? :-)
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

Ja, i och för sig är det väl en bra målning men jag tycker nog att färgschemat för Milwaukee Road, som du föreslog, är ett snäpp bättre.

Jan
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: OSB - Fiktiv järnväg i norra Tyskland

Inlägg av Jan »

En Köf II, OSB's minsta lok, står uppställd bredvid lokstallet i väntan på nya uppgifter.

Bild

En trotjänare som hunnit flytta många vagnar mellan Kappelns olika bangårdar.
Skriv svar