Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Våra associationer är givetvis olika, och så är det självklart!

Maria Gripes tre första böcker, betydligt mindre kända än "Hugo och Josefine" med flera hette:

I vår lilla stad
När det snöade
samt Kung Laban kommer, allesamman från åren 1954 - 1955.

Alla tre helt underbart idylliska böcker illustrerade av hennes man Harald.
Jag fick den sistnämnda som liten parvel, och av någon anledning har den gjort outplånliga intryck.
Bästa sättet att beskriva det på är genom länken till följande blogg-sida:

http://erik56.blogg.se/2008/april/sakna ... unden.html

I vår lilla stad var således Oskar Nöffe grisen som var föreståndare för stadens badhus. Finns med illustrerade på samtliga dessa bokomslag.

Med detta; lev väl och en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År, Både Tuve B och alla andra!
tågtyckarn
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 21:23

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Nej , jag läser inte böcker under julen.

Då träffar man familj och vänner.




Och ibland pratar vi med varandra.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Du har givetvis helt rätt!

Vi kom in på Oskar Nöffe apropå den årliga grisrymningen från Mistelås.
Och Oskar Nöffe är en kvardröjande gestalt från barndomens bokläsande, och har som sådan inget specifikt med julen att göra...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Med prins Eugen avbildad, sittande i baksätet till sin Ford i vit målarrock med stafflit nästan i knät och ett parasoll uppfällt, allt i enligthet med samfällda beskrivningar från den väna trakten runt Tåkern, önskar jag alla på forumet ett

Riktigt Gott Nytt År!
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av janclaesson »

Härligt gammalt foto, naturligtvis kolorerat?

Önskar dej det samma Johan, må många skutor och andra flytetyg segla vidare på din färd mot 1950-tal... ;o)

Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Det allmänna livet sätter ibland väl mycket skrankor för ens hobbyutövande. Vilket är obegripligt. Det viktigaste med att uppbära lön är väl att kunna underhålla sina intressen, eller ?

Bild
Dessutom pågår intensiva arbeten för att förbereda "digital" drift (man ska göra det så lätt för sig att man bara behöver ha ett finger på regulatorn ...)
Georg Sand var känd som mannen som skötte arbetstågen med hjälp av lok nr 3. Här står dock tåget still, säkerligen på grund av att arbetsstyrkan "devierat" till ett dukat kaffebord antingen hos stinsfru Viola eller hos "farbror Blå".
Hos Viola kunde man bli trakterad med riktiga sienesiska ricciarelli, hos Helga Axelsson troligare med klassiska varianter på sju sorters kakor, alltifrån vaniljkrokar och schackrutor till brun pepparkaka och mandelmusslor med grädde och sylt.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Några nya figurer i omlopp i västra Östergötland...

Bild
Ellen Key med sin S.t Bernhardshund Wild, som dog en alltför tidig död 1917, endast sju år gammal. Född 1910 i maj månad. Varje år firades födelsekalas på Strand med traktens alla ungar som fick äta tårta, och givetvis Wild i mitten med hela ansiktet fyllt av grädde ...

Bild
... och så gör vi flera flugor på smällen på en gång. Först ses Verner von Heidenstam, ägare till Naddö gård på Nässjalandet utanför Vadstena, spankulerandes med "promenadgrisen", en bovin skapelse som var så tam att den t.o.m. badade i Vätterns vatten tillsammans med Verner och hans hustru Greta...

... som ses i the dogcart (jag vill inte veta av några invändningar här!) tillsammans med besökande fru Gerda Bergh. Mannen Richard står väl på Strand med staffliet i anfallspose och kokar ihop någon tavla med en riddare och en jungfru med svallande brunt hår ...
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av janclaesson »

Åh ett livstecken, okay jag kollar även på andra fora ;o)

Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Å så lätt blir ni nog inte av med mig. Tiden har bara räckt dåligt till ett tag (det har inte BARA handlat om hobby-äventyr...). Men jag återkommer!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
En hel del uppfräschning pågår runt Väderstads station. Stationshuset, med komplett inredd nedervåning, är nu stadigt på plats, med murgröna och allt. Så nu kan äntligen stinsfamiljen Axelsson bosätta sig, och stinsfru Viola sätta upp sina proträtt av Enrico Giuseppe, conte di Melanzane, tillsammans med Cavour och Garibaldi runt sin skrivhörna i sovrummet.

Bild
Godsmagasinet blev en besvärlig historia. Eftersom spåren redan var utlagda när jag sent omsider fick tag på ritningar, fick jag göra det bästa av situationen. Det innebär att det fick skalas ned både vad gäller längd och bredd ...
Ursprungligen stod det på tvären med ena gaveln mot MHJ:s bangård och andra mot smalspåret (vilket ju i verkligheten var VSBJ, "Vansinniga Bönders Järnväg"). Ena långsidan hade också en dörr för in- och utlastning i och från vägfordon.

När Göta Lantmäns stora silobyggnad uppfördes på platsen år 1961 flyttades hela konkarongen till stationshusets gårdsplan och placerades då på längden mot spår 1.

Jag blev så illa tvungen att istället placera huset längs med MHJ:s spår 3 och andra fasaden mot smalspåret, med utnyttjande av ena gaveln för landsvägstransporterna.

Å andra sidan måste huset placeras med ena gaveln mot spår 1 när det ska flyttas till stationshusets grannskap.

Så, hur man vrider och vänder sig blev godsmagasinet i min fiktion felplacerat oavsett epok, och med dörrarna belägna på fel ställen.

Fast ännu har ingen i bygden klagat ...

Man ser här också tydligt att det regnat när fotot togs, takpannorna på magasinet är fortfarande våta ( i verkligheten var jag för otålig för att vänta på att de eleganta [hmmm] målnings-schatteringarna på takpannorna hade hunnit torka ).
Skriv svar