... och nu var det fredag förmiddag, och klockan 9:45 anländer Motala Express, med kapten Janne Lindberg, redan legendarisk. Tydligen inte alls av samma törstiga slag som kapten Lamberg på s/s Trafik, men han har haft sin beskärda del av bekymmer ändå, med brodern som sköt sig precis när han hade fått befälet på vad som skulle blivit s/s Medevi.
En mycket märklig, och hittills inte dokumenterad, historia ägde rum på sommaren 1905. Motala Express hörde då fortfarande till "inventarierna" bland båtar som anlöpte Hästholmen på sin paradrutt mellan Motala och Jönköping. Soldaterna Måås och Malm cirkulerade fortfarande med envis beslutsamhet runt hamnen i Hästholmen, med putsdukar för att hålla salutkanonen ren och fin. Det rysk-japanska kriget hade precis tagit en ände med förskräckelse, där den gule mannen hade visat sig vara den vita mannen (nåja, i varje fall de odugliga svartmuskiga ryssarna) överlägsen.
Livliga diskussioner om detta hade förts mellan hamnfogde och de båda soldaterna, och när ryska östersjöflottan tidigare hade lämnat hemmahamnen i Kronstadt för att stäva jorden runt mot vad då ännu ingen visste skulle bli dess undergång i slaget vid Tsushima, hade man hållit extra vakt fördenskull ryska "torparebåtar" (som man trodde att de enklare och simplare enheterna i slagflottan kallades) skulle försöka en djärv genombrytning genom Göta Kanal. Historien bar sig ju inte bättre än att ryssarna, paniskt förskräckta för japanernas motsvarigheter, lyckades feltolka engelska fisketrålare för japanska jagare (i Nordsjön!!! Sic!), och sköt helt sonika i sank delar av den engelska fiskeflottan. Det väckte förstås stor skandal, och röster hördes i engelska parlamentet för att the Royal Navy helt sonika skulle tuffa ut och beslagta alternativt sänka den ryska flottan.
Så blev det nu inte, ryssarna lyckades mycket bra alldeles på egen hand att demoralisera sig själva, och resten av jobbet gjorde som sagt japanerna en sen majdag 1905.
Ryska flottan var därefter närmast ett begrepp som var ett skämt, med ett undantag: Den berömda kryssaren Askold, vitmålad och grann, med hela fem gula skorstenar.
I de livliga diskussioner som förekom på ljugarebänken vid magasinet i Hästholmen diskuterades livligt huruvida fem skorstenar gav ett högre stridsvärde eller inte. En dimmig augustidag 1905 uppenbarade sig så plötsligt Motala Express hela 25 minuter före väntad tid. Ingen var beredd på detta, och vår käre hamnfogde pekade med darrig hand utåt redden och frågade "Scher ni det jag sche-e-er också? En bå-åt med en schkoshten för mycket?. Måås kontrade med "J-ihick-aag scher två scjkoshtenar till!" följt av Malm som såg ytterligare två. Eftersom sällskapet var aritmetiskt kunnigt konstaterade de snabbt att Hästholmen höll på att angripas av ett okänt fartyg med 2+2+2 skorstenar, alltså ännu värre än den berömda Askold. Eftersom ingen brukbar ammunition fanns till salutkanonen mer än en senapskula laddade man med denna och sköt på inkräktaren...
som i samma stund visade sig vara Motala Express. Eftersom en senapskula har ett genomgående hål blev dock effekten inte särskilt imponerande. En våldsam smäll hördes, som fick Henry Gustafssons kuse Bukefalos att falla i sken, lämnandes ett helt lass med timmer liggande tvärs över spår 2 i Hästholmen. Senapskulan for ut ut kanonen som en skadskjuten gök, tog mark 10 meter längre fram, skrämde vettet ur en fiskmås och trillade sedan i spa't med ett ljudligt plask.
Stiftsjungfru Petronella Parapluienschaaft dånade dock och hade säkert fått fem minuters extra sömn på fördäck om inte den alltid redo tillförordnade lasarettsläkaren Ulf Swan, som också befann sig ombord, haft sitt luktsalt tillhands.
Hästholmens alldeles egen skyddsstyrka var dock mycket nöjd. Genom dimmorna hade man sett hur de sex skorstenarna förvandlat sig till en, och tog förstås för givet att detta berodde på en praktfull fullträff, som nu bums förvandlade flytetyget till en stillsam ångbåt med 14 knops fart istället för en rysk pansardäckskryssare som susade fram med över 30 knop. Att Askold eller dylika tingestar var 4 gånger för långa för att ta sig fram till Vättern "hörde inte till saken" som hamnfogden förklarade vid senare polisförhör.
Och Motala Express storlek? Enligt min till H0-skala förvandlade ritning, 39,7 cm. Jämfört med Askold i samma skala, 150,9 cm...