Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Bakgrund 4

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Genom att järnvägen nådde både Hjo och Hästholmen smiddes stora planer. 1888 hade den första s/s TRAFIK tagits i drift, en ångbåt inköpt från stockholmsområdet. 1892 var det så dags för ett nybygge, den TRAFIK som än i dag trafikerar Vättern på somrarna, dock oftast bara en eller två gånger per år genom resa t.o.r. från Hjo.
Man började redan nu diskutera ångfärjeförbindelse på denna led, "snabbaste vägen mellan östra och västra Sverige". En stark intressent var Boxholms bruk, och det var också krafter härifrån tillsammans med tron på vidareutveckling av trafiken som gjorde att Mjölby-Hästholmens Järnväg byggdes.

Bild
1895 byggdes sedan Vätterns största fartyg i trafik, MOTALA EXPRESS, för trafik mellan Jönköping och Motala - ja i början trafikerades även Askersund en gång i veckan. Kolröken tätnade över Vättern med alltfler lastångare på Göta Kanal vilka antingen gjorde avstickare till Vätterns hamnar på sin färd mellan Göteborg och Stockholm, eller hade slutdestination Jönköping eller Askersund.

Bild
Historier och skrönor kring dessa, och fler fartyg därtill kommer denna tråd att besudlas med framöver. Eskaderformationen ser misstänkt farlig ut, särskilt som flera av farkosterna endast är vinddrivna (vilket hände att skutorna blev av och till, även i ordets andra bemärkelse)

Den misstänkt golvbrunnsliknande företeelsen i övre kanten av bilden tjänar endast som påminnelse att Vättern är en källsjö utan några större tillflöden, men desto fler avl.. förlåt, utlopp.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Fartyg i massverkan. Det blir knappast trevligare!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Man bör särskilt notera att, typiskt nog för Vättern, har sjögången varit så hård att på sista bilden har alla passagerare på MOTALA EXPRESS fördäck trillat baklänges...

Hästholmens hamn var redan från början förbockad som ett måste på anläggningen. Dels är det ju alltid spännande med kombinationen järnväg - hamn - sjöfart, dels får båtintresset sitt också på det viset.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Hur många fartyg får du plats med i hamnen? Två fartyg på bild är ju trevligare än ett, osv.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Största misstaget jag har gjort är att sjöytan är för liten. Beroende på vilka går det att klämma in 3 eller max 4 samtidigt.
Vilket ger upphov till en hel del intrikata funderingar när det gäller själva "trafikspelet". Som väl är gick det undan med kläm när lastångarna lossade och lastade - det tog oftast inte så många minuter! - var ibland klart på en kvart.

Å andra sidan vittnar många beskrivningar om att Hästholmen kunde vara överfyllt av skutor och ångfartyg. Jag får återkomma till detta längre fram!
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Intressanta bilder Johan. Jag gillar den gamla bilden från Ödeshög på förra sidan. Jag har sett liknande bilder både i franska och tyska mj-tidningar. Det var tydligen ganska vanligt att all personal ställdes upp framför stationshuset för att förevigas när den store fotografen kom dit. Jag har en fransk mj-tidning där till och med stinsens fru och barn är med på bild.

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Det finns ganska många sådana bilder, lustigt nog just från Ödeshög. Tänker inte plåga forumet med att visa alla.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Allmogeseglare

Inlägg av Johanmmolin »

Mera sjöfart, nödvändigt för förståelsen av "mitt lilla imperium"...

Bild
Usch i Gubbe med krösonabåt från Tiveden. Östgötabönderna var tillräckligt välbärgade för att strunta i seglation. Därför kom det mesta av allmogeseglation att ha västgötakusten som bas. Det hävdas att västgötarna var listigare i affärer än östgötarna, handlade ofta på kredit, och kom möjligen åter med betalning vid nästa seglats. Å andra sidan skedde nya motsvarande transaktioner då, så de låg alltid s.a.s. snäppet före. Att västgötar är lurigt folk, det vet vi ju inte minst från detta forum...

Krösonabåtarna var en tivedsvariant av vättersnipa, tvåmastad med två segel, seglad av två man. Båtarna kunde bära ett tons last, och användes för en omfattande bondeseglation från Vätterns nordvästra stränder tvärs över mot Medevi - Vadstena och säkert ned mot Hästholmen också (det ser ni ju själva!).
Skvättborden målades i granna färger för att man skulle kunna se vem som var ute på sjön.
De snipor som endast hade sprisegel kunde näppeligen segla bidevind, och bristen på köl kunde göra avdriften tämligen stor om Vättern vrenskades (det fanns vätternskutor som i storm drev hela vägen från Hjo till Jönköping när det bar sig illa).

Usch i Gubbe var en i raden av färgstarka snip- och skutägare (Folke Dahlberg nämnde Peter Enarming, Lille Petter, Kalle Klyve, Tiger i Knekt, Spjut, Ringen, Glätten, och så då Usch i gubbe från torpet Uschia).
För den som mönstrade på som besättningsman ingick förutom kontant lön alltid ett halvstop brännvin.

Lingonbåtarna togs säkert emot med blandade känslor. När ett ton lingon var lossat var båtarna för lätta för att kunna segla tillbaka över sjön. Problemet löstes i regel med att man stal sten från stränderna och det klagades inte så sällan att ofoget underminerade stränderna.

Bild
När det gäller att underminera stränder var dessa farkoster etter värre; stenroddarbåtarna från Jönköping.
Den som besökt Gränna med dess stora kullerstenssatta torg ska veta att alla kullerstenarna är upplockade på Vätterns botten, bland annat i närheten av Omberg.

Stenroddarbåtarna var öppna förutom i för och akter, och lastades tungt med stenar som plockades upp med 6 m långa stentänger. Man vet hur de såg ut, men tydligen finns inte ett enda fotografi bevarat på en stenroddarbåt i närbild (förutom de nu publicerade förstås! )

Bild
Stenroddarnas tjänster var livligt efterfrågade från städernas myndigheter runt Vättern.

Stenroddarna hade sina förtöjningsplatser vid Vinterviken i Munksjön i Jönköping. Masten gick att fälla, så att man slapp betala broavgift.

Båtarnas ägare bodde i närheten av båtarnas förtöjningsplats, och yrkesstoltheten var påfallande, även om yrket – liksom att segla på Vättern överhuvudtaget inte var särskilt tryggt.

Johan Andersson, Kasper Bergstrand, Bror Falk, Lars Johan Filén (drunknad 1851), Viktor Fägersten, Anders Gustavsson, Anton Hellstrand, Anders Karlsson, Johan Karlsson, Per Adolf Lundkvist, Sven Löfgren, August och Gustav Nilsson, Per och Johannes Sandqvist och Knut Svensson är några namn jag lyckats gräva upp.

Yngve Malmquist nämner i sin bok De seglade på Vättern även familjerna Eskengren, Kindgren och Rundgren.

Likt många skutskeppare stod inte stenroddarna ut med tanken på att deras kära båtar skulle huggas upp när det var så dags. Rudolf Fägersten lät sänka sin båt i Munksjön när han själv blev för gammal för att fortsätta i yrket, och brukade ses vandra ut på bryggan för att skåda ut över vattnet där hans båt låg ”begravd”, till dess han dog år 1913.

I slutet av 1890-talet förbjöds stenplockningen, eftersom denna så småningom underminerade flera stränder, och strandbankar med uppodlad jord skred ner i vattnet.

Två båtnamn har jag funnit, dels GRODAN som havererade 1898, lastad med ved på väg från Röttle till Jönköping. Skepparen Hj. Svensson och besättningsmannen A. Lundquist lyckades överleva och bärgades av ångaren VISTA.

Den sista stenroddarbåten blev BRUDEN som på motsvarande sätt havererade utanför Jönköping i hårt väder 1921, lastad med sand. Bror Falk med besättningsmannen Knut lyckades även de rädda sig. Bror Falk hann att surra ihop en provisorisk flotte med vilken han kunde föra den icke simkunnige Knut iland.

Eftersom jag fått frågan flera gånger tidigare: Jodå, när skutorna låg i hamn hade de ofta segelstället uppe för torka seglen, såsom galeasen ELIDA i detta inlägg.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av 1956 »

Underbara historier, Johan! Så mycket liv det ger till din anläggning!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Och detta är ändå inga skrönor utan faktisk historia.
Skriv svar