Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

... är en alltför ambitiös beskrivning av denna pyttebana.

Bild
En inte alltför skärpt iakttagelse, men som visar nuvarande utsträckning.

Platsbrist gör att det inte går att avbilda hela banan, vilket annars hade varit önskemålet. I brist på detta har jag fått anlägga en lite gnutta landsbygd, följd av Väderstad - dock med vissa egenskaper som även Ödeshög hade, och direkt därefter Hästholmens Hamn.

Från början tänkte jag bygga Hästholmens station och dess hamn, vilket ju hade varit mer överensstämmande med verkligheten. Men eftersom jag ville att det skulle gå att bedriva trafik på banan också, föll det sig bäst att koppla ihop Väderstad och Hästholmens hamn. Det senare eftersom jag är mycket förtjust i de farkoster som trafikerat Vättern genom tiderna. På denna bild, t.ex. galeasen Elida och Motala Express, som fortfarande trafikerade Jönköping - Motala år 1910, när denna saga är tänkt att börja.

Ursprungligen hade jag tänkt min idé som en lärohistoria för mina barn, men jag inser nu att även lillasyster hinner gå ut skolan innan jag är färdig med mitt projekt, som är tänkt att kunna avbilda trafik och miljö alla år från 1910 ända till våra dagar.

Våra dagar? Banan lades ned 1990. Men skam den som ger upp för så enkla hinder. Nej, i "min" fiktiva värld var Väderstadverken med sina jordbruksmaskinprodukter tillräckligt viktig kund för att kunna framtvinga upprustning och fortsatt trafik.

Sedan tänkte jag från början befolka landskapet med verkliga personer, i proportion till hur befolkningen växte. Det fungerade inte. Jag vet det mesta om hur Ellen Key, Verner von Heidenstam och prins Eugen betedde sig och var klädda när de härjade i bygden, likaså de flesta tjänstgörande stinsar. Men om de senare vet jag ju ingenting alls om deras familjer! Detta ledde mig in på tanken att dikta upp persongalleriet eftersom jag ändå aldrig skulle kunna göra det rättvisa.

Nåväl, storyn börjar 1910, och redan detta år är banan utsatt för hårdhänt "revision" av spårunderlag, ombyggnad av Väderstads stationsområde mm. Men om ni vill höra hur allting gick ska jag försöka hålla er underrättade.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

För er som till äventyrs vill läsa tidigare beskrivning av denna bana hänvisas till denna tråd:

http://www.stinsensforum.se/mjolby-hast ... -t946.html

En början till en hemsida är också skapad. Vi får se om det går att ro iland detta projekt under en vanlig livstid.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av 1956 »

Johanmmolin skrev: Men om ni vill höra hur allting gick ska jag försöka hålla er underrättade.


Ja, det vill jag gärna!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Skymningbild. I absoluta förgrunden ses Hästholmens sikrökeri, vilket aldrig existerat i verkligheten. Modellen av ett bornholmskt sillrökeri blev dock en för stark frestelse för att inte inkludera. Övriga byggnader är scratchbyggda. Det har dock rökts sik runt Vätterns stränder i långliga tider.

Bakom rökeriet Väderstads lokstall, vilket är byggt efter sin verkliga förebild, tillhörigt smalspåriga VSBJ. För att få konceptet med trafiken fungerande "finns inte VSBJ" heller utan smalspåret tillhör i sin helhet FVÖJ.

På höger sida om järnvägsspåren, från höger till vänster, skymtar ett hus där min mamma växte upp i Värnamo på 20-talet, ett litet trähus från Motala, följt av ett gammalt soldattorp med uthus. Det stora blå huset finns än i dag på Bispmotalagatan i Motala. Bakom lyktorna skymtar Väderstads stationshus, nu under ombyggnad sedan jag fått tag på riktiga ritningar. I fonden skymtar banans största byggnad, mejeriet i Väderstad, byggt 1910.
Bakom detta tar slätten och skogen vid, och här ligger en stor bondgård och en liten fattigstuga.

Allt detta hade jag tänkt mig berätta mer om i detalj framöver, med som sagt fiktiv befolkning. Även den verkliga bakgrunden till byggandet av FVÖJ och MHJ står på agendan.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Första tidtabellen på MHJ...

Bild
... och utdrag från tjänstgöringstidtabellen.
Tar en stund att lista ut hur kursvagnarna för styckegods hanterades. Uppenbarligen följde en styckegodsvagn med dagens "huvudtåg", persontåg 1 och 2, som gick ner till Hästholmens hamn och passade s/s Trafik, ångbåten som trafikerade överfarten Hjo - Hästholmen.

Sedan sattes tydligen extra godsvagn in på lördagarna ibland när godsmängderna mellan Hästholmen och Väderstad blev stora. Detta torde också ha med båttrafiken att göra.

Huvudtågen för godsbefordran var nr 15 (M-L), 16 (M-F) samt 18 (L).

Inför fortsatta beskrivningar lite information av mera "nördigt" slag:
Eftersom min långsiktiga vision som redan nämnts är kan kunna "följa utvecklingen" genom åren såväl avseende bygden som trafiken har jag bestämt mig för några regler som formar vad som händer.

Varje "figur" på anläggningen motsvarar 100.000 invånare i Sverige. Detta innebär att "boende" i området kommer att börja med 55 personer. Sammalunda med alla husdjur och större vilda djur, liksom bilar.
Det betyder att med några undantag kommer här inte att ses några bilar alls på anläggningen förrän senare delen av 1920-talet.

När det gäller godsvagnar kommer alla MHJ:s vagnar att finnas med. I övrigt ungefärligt kommer senare 1 godsvagn att representera 2.000 i verkligheten. Detta för att få troliga sammansättningar i de tåg som kommer att göra bygden osäker framöver. Enstaka undantag finns; en fisktransportvagn på 30-talet gick inte att undvika, inte heller en mjölktransportvagn framöver, hur orealistiskt det än är i trafiken. Måhända ökar det charmen.

Till slut: Detta är ett gladbygge. I förekommande fall kommer vissa fordon (MHJ:s ångvagn t.ex.) att representeras av "något snarlikt". Skulle det vara annorlunda hinner jag dö innan vi kommer ens till 1911.
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av bermod »

Fan Johan jag missade tåget det avgick ju för länge sen och jag som har en enkel biljett till Väderstad och tänkte lifta hem till Örebro eller fått hästskjuts bitvis på vägen,men det är bara att bita i det sura äpplet och ta sig dit nu på annat vis.
bermod
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Om du bara uppträder tillräckligt anakronistiskt så kan du säkert köpa dig däcksplats eller få lifta med någon lastångare på väg från Hästholmen mot Askersund. Sedan är det väl en baggis tågvägen att ta sig till Örebro...

Båttrafiken är en viktig del av historien så den kommer också att beskrivas framöver.
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av bermod »

Johanmmolin skrev: Om du bara uppträder tillräckligt anakronistiskt så kan du säkert köpa dig däcksplats eller få lifta med någon lastångare på väg från Hästholmen mot Askersund. Sedan är det väl en baggis tågvägen att ta sig till Örebro...

Båttrafiken är en viktig del av historien så den kommer också att beskrivas framöver.

Svårigheten är väl att hitta tåget i Askersund,får väl ta en tvåmila gångmarsch till Hallsberg för att få en avslappnande tågresa dom sista tre milen.
bermod
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Inte då! Bara att ta smalspårsjärnvägen från Askersund (till Lerbäck?) och fortsätta normalspårigt! I varje fall när förra seklet är ungt.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Ett meddelande som tyvärr blir OT i förhållande till tråden, men eftersom alla trådar inte kan ses av icke-medlemmar:

Jag har noterat att det finns ett ganska stort antal gäster som besöker detta forum. Varför inte registrera sig som medlem? Vad jag förstår innebär det inga skyldigheter att bidra genom att skriva, och det lilla jag har hunnit söka runt på forumet verkar genuint trevligt.

Lite utanför västra Östergötlands åkerfält, men jag tycker detta forum är värt tanken.
Skriv svar