Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Ibland känns det lite grann som "the gentlemen are out and the players are in" när man brakar åstad med att pumpa in en massa information om en typisk gladbyggeanläggning där tyvärr man inte kan förvänta sig en mikrometerdetaljrikedom i det som görs.

Sakta men säkert blir dock både båt- och husbygge bättre, lödkolven finns men är ännu inte min käraste vän. Hoppas det finns ett överseende med detta, och att kommande beskrivningar av trafik och skrönor ändå ska kunna bereda en viss glädje.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av janclaesson »

Klart att det bereder glädje Johan. Nu kan jag följa även din anläggning på detta forum, det var ett tag sedan jag hade den möjligheten. Förvisso ett val jag gjorde för ett år sedan pga omständigheterna som då rådde. Och du ska se att även lödkolven kommer att bli din vän. Möjligtvis inte den käresta vännen, än idag är det även svårt för mej att bli kompis med en lödkolv fullt ut. Men på bla detta forum är det ovanligt många som behärskar den tekniken till en beundransvärd nivå.

Så kör du på i din egna stil, det roar mej och helt säkert fler.

Mvh Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Hej och tack Janne! Ja du vet ju sedan tidigare att jag är en typisk "kartong- och-snören-byggare" egentligen. Men ska jag få byggt alla återstående säkert 35 vätternskutor- och ångare, förutom hus, lok, vagnar och bilar (jordbruksmaskiner från Väderstadverken, ähum...) innan jag dör får jag förstås anpassa byggnivån därefter. Åter till storyn i morgon!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Post

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Före stambanornas tid gick det postdiligens från Katrineholm via Linköping och Mjölby till Jönköping dagligen. När ångbåtsförbindelserna på Vättern blev allt fler och när Södra Stambanan passerade Mjölby på väg söderut rycktes dock resandeunderlaget bort. 1875 var det endast 11 påstigande passagerare i Ödeshög. Med slikt skruttigt resandeunderlag blev resultatet att persontrafiken lades ned vid nyåret 1875 - 76.

Själva posttrafiken med häst och vagn fortsatte dock ändå mellan Mjölby och Jönköping tills Mjölby-Hästholmens Järnväg byggdes. 1911 lades denna gamla institution slutligen ned (visserligen var det på slutet en postkärra som ombesörjde trafiken, men vem kan motstå en äkta diligens?). Ovanstående foto är taget och glatt kolorerat år 1910, vid sidan om det nybyggda mejeriet. Som synes råder högtrafik, en betydande del av traktens havredrivna fordon ses på en och samma bild.

Bild
Assar Argus von Post var en känd karaktär som diligensförare. Pappan kom från Assarebo och mamman från Rekekroken, två helt olika delar av södra Sverige. De lär ha träffat på varandra sedan ett assurerat bref från Assar Argus pappa av misstag hamnade fel och istället för den tilltänkta sköna nådde hans mamma. Tycke uppstod per korrespondens, och unge Assar fick lära sig tidigt i livet hur viktiga bref kan vara.
Det var Assar August som understundom kallades för "poste restante" när pratgladheten på stoppställena gick ut över tidtabellen.

Långt ifrån den underligaste av alla postverkets 1800-talsmedarbetare dock (frågan är om inte priset gick till den västgöte (återigen måste jag berätta om dem!) som körde ut posten med en get-förspänd kärra!) (vilket är ungefär det enda som är sant i denna senaste passus!!!).

Det var skolläraren i Väderstad, tillika kantor, som även var postmästare, och här blev uppehållet för posttransporten ofta långt, skolläraren var en glad och social figur, så det skulle givetvis bjudas på kaffe och nybakta bullar innan postbudet fick fortsätta. (Så här långt var detta faktiskt också sant!).

Väderstads skollärare, Yngve Axelsson, också kallad "farbror Blå" eller "Älgen" var en "fjärrskådare" som följde båttrafiken från sin balkong. Men skrönorna om denne man, som träffat Elsa Beskow (ähum) fortsätter vi på annat ställe.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av 1956 »

Hur som helst; Assar Argus von Post förefaller utifrån blicken ha varit en särdeles bestämd karl och han påminner mycket om Herman Österlund som var chef för Livräddningsstationen i Mälarhusen runt förra sekelskiftet.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

De var synbart båda bedårande barn av sin tid (nej, det är inte hans nuna jag har snott!).
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av 1956 »

Ibland spelar minnet en spratt: Mårten Österlund skall det vara, inte Herman Österlund som ju var konstnär.

http://www.sandhammarensfyrplats.se/san ... ASP?Namn=6
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Sen kvällstur - ofta fick s/s TRAFIK gå extraturer för att hinna med alla brännvinstunnor från Ödeshögs bränneri mm.

Fram till 1910 var kapten Geintschein befälhavare ombord, därefter tog den hårdföre kapten Lamberg över, en man som dock i mångt och mycket delade sin besättnings syn på vilken slags drivmedel som var allra viktigast för att hålla båten igång. Det hände att brännvinstunnorna såg ut som igelkottar när de väl anlände till Hjo, till följd av den myckna "kvalitetskontroll" som var regel snarare än undantag på resorna över Vättern.

Bild
Några dagar innan nyårsklockorna skulle ringa in 1900-talet råkade kapten Geintschein in i en tragisk härva. Lokalpressen får själv berätta:

” Ett uppseendväckande sjelfmord timade i middags i Hjo, då strax före det ångaren Trafik på färd från Hästholmen inlöpte i hamnen en af passagerarne, f.d. notarien vid Göta hofrätt, v. häradshöfdingen Bernt Julius Gustaf Arvidson kastade sig öfver bord och drunknade.
Angående denna sorgliga historia har till “Sm. Alleh.” ingått följande meddelanden från Hjo: Arvidson hade varit synlig der i fredags och farit derifrån till Hästholmen, hvarifrån han i lördags returnerade till Hjo. Strax före det ångaren inlöpte i hamnen, märkte några på ena hamnarmen stående personer att en äldre man krupit upp och satt sig på räcket till akterdäck samt några minuter derefter föll i vattnet.
Huruvida han sjelf kastade sig i sjön eller det skedde genom olyckshändelse, kunde de ej iakttaga. Kroppen flöt ej en enda gång upp ur vattnet, hvarför inga räddningsförsök kunde vidtagas.
Efterlemnade bref och telegram gifva otvetydigt vid handen att sjelfmord här föreligger. I ett bref till sin hushållerska, hvilket pålagts i Falköping, men utan dato, meddelar Arvidson att han ville “få ett slut på detta olideliga lif” och att han skulle beröfva sig lifvet å färd mellan Hjo och Hästholmen.
Om anledningen till den förtviflade gerningen vet man ännu intet.
För någon månad sedan förlorade Arvidson sin hustru och har under senaste tiden varit ytterligt nedstämd och nervös. Han förklarade flera gånger, att han skulle flytta från Jönköping. I onsdags afton hade han en tillställning för några vänner och for på torsdag qväll eller fredag morgon till Hjo. Bekanta, som mött honom i Falköping, hade fäst sig vid det ytterst sorgsna uttryck, som hvilade öfver hela hans utseende.
Den så sorgligt aflidne var född i Lidköping 1829.”

Det spekulerades en hel del om det inträffade, men senare kunde följande meddelas:

” Om det Arvidssonska sjelfmordet hafva en hel del rykten varit i omlopp, det ena vildare än det andra, skrifver Sm. A. Bland annat har det berättats att Arvidsson ej alls skulle hafva tagit lifvet af sig utan begifvit sig till Amerika. Han skulle hafva stått i komplott med kaptenen på “Trafik”, som mutats med 1,000 kronor. En manequin iklädd Arvidssons kläder skulle hafva kastats öfver bord. I förtviflan öfver att hafva varit med om denna komplott skulle kaptenen blifvit vansinnig. I den der vägen gingo ryktena, som naturligtvis under sina omlopp fått allt vidunderligare dimensioner.
Med anledning häraf och för att i möjligaste mån bringa ljus i saken har magistraten i Jönköping anmodat stadsfiskalen i Hjo att göra undersökning i saken, hvarvid såväl kaptenen som en del andra personer hörts.
Kapten Geintschein intygade dervid att han, som personligen kände häradshöfding Arvidson, på återresan från Hästholmen till Hjo observerat denne sitta på räcket å akterdäck, hvarför han varnat honom derför, enär han vid båtens öfverhalningar lätt kunde falla öfver bord. Arvidsom hade så svarat att han satt sig på räcket derför att han tyckte det vara friskare att sitta der. Några minuter innan båten lade till land var han synlig på samma plats, men sedan dess var han försvunnen. Disponenten C. Andersson och hamndrängen C. Stenberg hade från ångbåtsbryggan iakttagit huru som en för dem okänd mansperson från ångarens akterdäck kastat sig öfver bord.
Af ofvanstående framgår tydligt att sjelfmord verkligen föreligger och att de löpande ryktena sakna all grund.”

För ordningens skull: I detta inlägg är inte ett dugg ljug!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Om bristande research

Inlägg av Johanmmolin »

Fyren på bilden ovan krävde en viss kraftansträngning för att fånga i blinkande tillstånd.

I brist på information om hur fyren på Lastberget (där den gamla medeltidsstaden Hästholmens borg låg, förmodligen av en storlek som skulle fått Bismarck eller Moltke eller vem det nu var att skratta en tredje gång) fungerade köpte jag mig en "blinkanordning" för att få ett enkelt blinkande sken, med en viss bävan att i själva verket var blinket betydligt mer komplext än denna lilla lampa var programmerad att göra.

Hursomhaver har det krävts stadig hand och stadiga nerver att fotografera nämnda fyr badande i ljus från fyrlampan.

Sedan hittar jag sent omsider en fyrkortsbeskrivning som tydligt och klart stipulerar att denna fyr lyser med, och har uppenbarligen alltid lyst med, FAST sken. Ridå...

Men jag vill nu inte byta ut mitt blink så detta blir en av de detaljer som måste kritas upp såsom icke-autentiska. Hoppas den får vara med ändå på detta forum!
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Kul att höra berättelsen om dina vedermödor med den blinkande fyren. Jag tycker absolut att du skall behålla blinkljuset. Även om det nu, bevisligen, finns fyrar med fast sken så är det blinkande ljuset själva sinnebilden för en fyr (för mig i alla fall).

Jag ville egentligen också bygga en fyr i hamnen på min anläggning men tyckte inte jag kunde få till en bra placering så det blev ett gammalt torn istället. Lite avundsjuk är jag allt när jag betraktar din bild på fyren. Gratulerar till ett lyckat bygge.

Jan
Skriv svar